Reklama

Rosyjscy przedsiębiorcy nie chcą kontrsankcji

Projekt retorsji wobec USA i innych państw Zachodu jest już w rosyjskim parlamencie i czeka na głosowanie.

Aktualizacja: 24.04.2018 21:43 Publikacja: 24.04.2018 21:00

Rosyjscy przedsiębiorcy nie chcą kontrsankcji

Foto: Bloomberg

Projekt odpowiedzi na sankcje USA skierowali do Dumy wspólnie szefowie wszystkich frakcji wraz z przewodniczącym Dumy. Proponują m.in. przerwanie międzynarodowej współpracy (handlu) Rosji i jej firm w takich branżach, jak przemysł lotniczy, rakietowy, produkcja silników rakietowych oraz energetyka jądrowa.

Wywołało to protesty największych rosyjskich eksporterów z tych branż. Najgłośniej i najbardziej krytycznie wypowiedział się Michaił Szełkow, członek rady dyrektorów i posiadacz 65,3 proc. akcji koncernu WSMPO-Avisma – największego na świecie dostawcy tytanu i producenta części tytanowych dla lotnictwa.

Koncern 70 proc. produkcji sprzedaje za granicą, a głównym klientem jest Boeing. Amerykanie kupują 35 proc. tytanu potrzebnego im przy produkcji samolotów. Kilka lat temu otworzyli też wspólne z Rosjanami zakłady Ural Boeing Manufacturing. WSMPO-Avisma sprzedaje też produkty innym firmom lotniczym z USA: TECT, Dynamet, UTC Aerospace Systems.

– Wsparcie rodzimej produkcji i możliwość wchodzenia na nowe rynki zawsze jest pożądana. A próby niektórych towarzyszy, by to ograniczyć, są według mnie dziwne. Pytanie: czy jest to szkodzenie z braku rozumu czy też dlatego, że jest się szkodnikiem – cytuje miliardera gazeta RBK.

Przedsiębiorca podkreślił, że nikt z Dumy nie rozmawiał z nim o skutkach kontrsankcji. A będą one niemałe. ASMPO-Avisma zatrudnia 23 tys. Rosjan, na rynek krajowy sprzedaje jedynie 30 proc. produkcji. Ograniczenie eksportu oznacza zwolnienia, trudności finansowe, a może nawet upadłość.

Reklama
Reklama

W podobnej sytuacji są producenci silników do rakiet nośnych na potrzeby amerykańskiej branży kosmicznej. W 2015 r. rosyjski producent silników Energomasz zawarł umowę zwiększającą liczbę kupowanych przez USA silników do 20. Od kiedy Amerykanie zakończyli program promów kosmicznych, Rosjanie dominują jako dostawcy silników i rakiet nośnych (rakieta Proton-M). Rynek kosmicznego transportu oceniany jest na 5,4–6 mld dol. rocznie i mocno zależy od rakiet rosyjskich.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama