Rosjanie pojadą na gazie CNG

Przyszłością rosyjskiej motoryzacji nie jest prąd, ale gaz, zdecydował Władimir Putin. I nie chodzi tutaj o popularny od lat LPG (propan-butan).

Aktualizacja: 06.05.2018 14:06 Publikacja: 06.05.2018 06:45

Rosjanie pojadą na gazie CNG

Foto: AdobeStock

Rosyjski prezydent zapowiedział, że wykorzystanie gazu jako paliwa w samochodach jest dla Rosji jak użytkowanie aut elektrycznych.

Putin polecił rządowi opracować program większego wykorzystania gazu w rosyjskiej motoryzacji. Rząd już przeznaczył 2,5 mld rubli (140 mln zł) na subsydiowanie większej sprzedaży aut na gaz w Rosji.

Dlaczego Kreml właśnie w gazie widzi przyszłość rosyjskiej motoryzacji? Po pierwsze gaz to najtańsze paliwo na stacjach benzynowych. Po drugie jest to surowiec mało szkodzący środowisku, na co Rosjanie także w końcu zaczęli zwracać uwagę.

- Gaz kosztuje dwa raz taniej aniżeli paliwa tradycyjne i nie wymaga skomplikowanych systemów neutralizacji, aby spełniał kryteria Euro-5. To ostatnie jest dla władz argumentem decydującym - uważa Michaił Jakimow dyrektor Instytutu Planowania Transportu Rosji, w wypowiedzi dla gazety RBK.

Szefowie firm transportowych też doceniają niższe wydatki jakie daje stosowanie autogazu. Np. w wypadku terenowego UAZ Patriot, który przez rok pracował w ministerstwie energetyki, wykorzystanie gazu pozwoliło zmniejszyć wydatki na utrzymanie auta o 42 proc.; To samo wyliczyli eksperci firmy FM Logistic dla swoich ciężarówek na gaz.

Putin podkreśla, że prąd nie zawsze można uzyskać bez zanieczyszczania środowiska. - Aby powstała energia elektryczna, potrzeba najpierw ją wypracować, a znaczna jej część uzyskiwana jest przez spalanie węgla. To okoliczność mało przez kogo zauważana - dodał Putin. Jaki gaz Rosja chce tankować do baków? Okazuje się, że nie jest to od dawna wykorzystywany LPG czyli propan-butan. Rosyjskie auta mają jeździć na skroplonym gazie ziemnym, którego głównym składnikiem jest metan czyli o CNG.

Dlaczego CNG? Jest on tańszy od LNG i czystszy; mniej wybuchowy a więc bezpieczniejszy i prostszy w eksploatacji. Gdzie jest więc haczyk, który jak dotąd nie spowodował, że to właśnie CNG króluje na stacjach benzynowych?

Haczykiem jest skomplikowana i droga aparatura do wykorzystania metanu w autach. Metan jest przechowywany w ciężkich stalowych lub kompozytowych pojemnikach, które wytrzymują ciśnienie 200-250 barów podczas kiedy w wypadku propanu-butanu jest to jedynie 5-6 barów. Stąd budowa dystrybutorów do tankowania metanu jest dużo bardziej skomplikowana aniżeli do LPG. Dziś w Rosji jest 7500 stacji (z tego 150 w Moskwie), gdzie można tankować LPG. Średnia cena za litr to 18 rubli czyli 1 złoty. Jeżeli chodzi o CNG to w Moskwie jest takich stacji sześć a w całym kraju - 300. Najwięcej należy do sieci Gazpromu - EcoGas - 255 obiektów. Cena gazu to od 12,5 rubla do 16 rubli.

Jeżeli chodzi o dostosowanie pojazdów jeżdżących w Rosji do tankowania gazu to są to wszystkie ciężarówki i autobusy. Najgorzej sytuacja wygląda wśród aut osobowych. Jedyny seryjny model na paliwo metanowe produkuje AwtoWAZ. Jest to Lada Vesta CNG. Może on przejechać bez tankowania ok. 1000 km. Także aut z LPG jest bardzo mało. Produkuje je jedynie Ford we Wsiewołżańsku (Focus LPG). Eksperci oceniają, że w Rosji jeździ ok. 2 mln aut na gaz (LPG) z czego większość została przerobiona domowym sposobem.

Poza budową infrastruktury i zachętami dla producentów, by oferowali więcej aut na gaz a szczególnie na metan, Kreml zastanawia się nad jeszcze jedną zachętą dla kierowców. Jest to wpuszczenie aut ekologicznych (gazowych) na specjalne szybkie pasy ruchu, dziś dostępne dla służb i wysokich urzędników. Korki w Moskwie i innych dużych miastach Rosji tak już dopiekły kierowcom, że taka marchewka mogłaby się okazać bardzo skuteczna.

Rosyjski prezydent zapowiedział, że wykorzystanie gazu jako paliwa w samochodach jest dla Rosji jak użytkowanie aut elektrycznych.

Putin polecił rządowi opracować program większego wykorzystania gazu w rosyjskiej motoryzacji. Rząd już przeznaczył 2,5 mld rubli (140 mln zł) na subsydiowanie większej sprzedaży aut na gaz w Rosji.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił