#RZECZoBIZNESIE: Jacek Borek: Cyfryzacja nie stanowi już źródła przewagi konkurencyjnej

Przełomem będzie połączenie personalizacji oferty oraz jej dostępności tu i teraz – mówi Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce, gość programu Pawła Rożyńskiego.

Publikacja: 05.03.2019 18:31

#RZECZoBIZNESIE: Jacek Borek: Cyfryzacja nie stanowi już źródła przewagi konkurencyjnej

Foto: tv.rp.pl

Według raportu Accenture „Technology Vision" wkraczamy w erę postcyfrową, a cyfryzacja już nie wystarczy firmie do odniesienia sukcesu.

Cyfryzacja staje się coraz bardziej powszechna, jak prąd w gniazdku. Nie stanowi już źródła przewagi konkurencyjnej, lecz jest platformą do tworzenia kolejnych rozwiązań.

Więc czym się wyróżnić?

Według naszego raportu przełomem będzie połączenie personalizacji oferty oraz jej dostępności tu i teraz. Bardzo dobrym przykładem jest SpeedFactory, projekt firm Adidas i Siemens. Jego celem jest zaoferowanie każdemu klientowi indywidualnie dobranych i wyprodukowanych butów biegowych, dostarczonych docelowo w zaledwie kilka godzin.

Jak powstał raport?

Najpierw grono ok. 100 ekspertów wskazuje trendy i koncepcje widoczne na rynku. Następnie są one poddawane badaniu ankietowemu, w którym w tym roku uczestniczyło blisko 7 tys. osób na kierowniczych stanowiskach z 27 krajów. W tegorocznej edycji po raz pierwszy objęliśmy badaniem menedżerów z Polski.

Tempo wprowadzania innowacji w firmach rośnie?

Ponad 90 proc. menedżerów zauważa, że w ostatnich latach to tempo przyspieszyło i należy się spodziewać, że wciąż będzie rosnąć.

Jak zyskać przewagę na rynku?

Dotychczas segmentowaliśmy klientów na grupy. Teraz, dzięki technologii, pojawiają się możliwości indywidualnego dotarcia do każdego klienta. Wykorzystując to, że każdy pozostawia cyfrowy ślad, jesteśmy w stanie poznać potrzeby konkretnych osób, co będzie kluczowe na rynku, który staje się rynkiem indywidualnego człowieka.

Jaką pan w tym widzi rolę sztucznej inteligencji?

To technologia nr 1 w naszym raporcie. Ponad 60 proc. przebadanych menedżerów w Polsce i na świecie zamierza w nią inwestować w ciągu najbliższego roku. SI ma już zastosowania w wielu procesach, np. w obsłudze klienta 24 godz. na dobę dzięki wirtualnym asystentom lub w medycynie w zakresie diagnostyki. Są to praktyczne zastosowania, które oszczędzają pieniądze i poprawiają kontakt z klientem.

Dużo się też mówi o blockchainie, internecie rzeczy czy 5G.

Na drugim miejscu wśród technologii, w które zamierzają inwestować przebadane firmy, znalazł się internet rzeczy, na trzecim blockchain, na czwartym rozszerzona rzeczywistość (AR). Technologii, na które wydaje pieniądze biznes, jest oczywiście więcej, np. obliczenia kwantowe. Firmy pracują też nad wykorzystaniem kilku technologii razem. 5G traktujemy natomiast jako technologię, która umożliwi dostarczenie spersonalizowanej oferty dla klienta w czasie rzeczywistym. 5G jest fundamentem, bez którego to się nie uda.

W co firmy powinny teraz inwestować?

Nie ma jednej recepty dobrej dla wszystkich. Uważam, że polskie firmy będą wprowadzać innowacje w dwóch obszarach. Pierwszym jest optymalizacja procesów biznesowych i poprawa efektywności, chociażby po to, żeby zarządzić deficytem siły roboczej. Drugi to obszar relacji z klientem, zapewnienie mu lepszej obsługi i lepiej dobranej oferty poprzez poznanie jego oczekiwań. Wyzwaniem jest jednak dostosowanie się do indywidualnej wrażliwości na personalizację – każdy ma swoje granice, a ich przekroczenie będzie skutkować utratą klienta.

Czy nowe rozwiązania technologiczne będą bardziej narażone na cyberataki?

Istnieje coraz większa świadomość bezpieczeństwa i nowe systemy są projektowane tak, by spełniać najwyższe standardy. Dbanie o bezpieczeństwo własnej firmy jednak nie wystarczy. Trzeba tworzyć rozwiązania branżowe. Luki w bezpieczeństwie u naszych partnerów mogą stanowić zagrożenie dla nas.

Oprócz działań biznesowych są jeszcze działania systemowe, które powinny być podjęte na poziomie regulatorów i ustawodawców. Mowa o tworzeniu regulacji ograniczających wprowadzanie na rynek rozwiązań, które nie spełniają pewnych wymagań bezpieczeństwa.

Według raportu Accenture „Technology Vision" wkraczamy w erę postcyfrową, a cyfryzacja już nie wystarczy firmie do odniesienia sukcesu.

Cyfryzacja staje się coraz bardziej powszechna, jak prąd w gniazdku. Nie stanowi już źródła przewagi konkurencyjnej, lecz jest platformą do tworzenia kolejnych rozwiązań.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił