Reklama

Blue Monday nie istnieje. To PR-owy wymysł i pseudonauka

Blue Monday, czyli Najbardziej depresyjny dzień w roku przypada na trzeci poniedziałek stycznia. Problem jednak w tym, że tak naprawdę ten dzień nie istnieje.

Aktualizacja: 20.01.2020 13:43 Publikacja: 20.01.2020 10:30

Blue Monday nie istnieje. To PR-owy wymysł i pseudonauka

Foto: Adobe Stock

ula

Ten najsmutniejszy dzień w roku wyliczył w 2004 roku Cliff Arnall – brytyjski psycholog, pracownik Cardiff University. Arnall wyznaczał datę najgorszego dnia roku za pomocą wzoru matematycznego uwzględniającego czynniki meteorologiczne (krótki dzień i niskie nasłonecznienie), psychologiczne (świadomość niedotrzymania postanowień noworocznych, brak motywacji) i ekonomiczne (gorsza sytuacja finansowa po świętach Bożego Narodzenia, dług zaciągnięty na pokrycie świątecznych wydatków).

Problem tylko w tym, że Blue Monday to zwykłe oszustwo. Okazało się, że Arnall zanim dokonał swojego "odkrycia" zrezygnował z pracy na uniwersytecie. Jego rzekome nadania to pseudonauka. Dean Burnett, neurobiolog pracujący na wydziale psychologii Cardiff University, wyśmiał i opisał algorytm określający Blue Monday w artykule w "The Guardian", jako „farsę" zawierającą „bezsensowne pomiary".

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Biznes
Spotkanie Trump–Xi, ustawa schronowa a ceny mieszkań, auta w Polsce tanieją
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Centra usług widzą szansę w rozwoju AI. Czas transformacji
Biznes
Równe płace, równe szanse – Grupa Żabka ponownie z certyfikatem EQUAL-SALARY
Biznes
Horyzont Europa to Liga Mistrzów europejskiej nauki
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Patronat Rzeczpospolitej
Horizon4Poland’25 – największy matchmaking w Polsce!
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama