O roli centrów usług wspólnych (z ang. Shared Services Centers, SSC) / globalnych centrów biznesowych (ang. Global Business Services, GBS) w procesie transformacji obszarów operacyjnych przedsiębiorstw oraz o rzeczywistym wpływie SSC/GBS na ten proces rozmawiali eksperci podczas debaty inaugurującej dwudniową konferencję Shared & Business Services Congress 2019. Organizatorem kongresu była „Rzeczpospolita". Moderatorem debaty był Mariusz Szałaj, prezes 4Synchronicity Customized Outsourcing Solutions.
Sektor SSC/GBS dynamicznie rozwija się w Polsce od ponad dwóch dekad. Dziś tworzy go już ponad 1 tys. centrów usług – w znacznej większości z kapitałem zagranicznym – zatrudniających przeszło 300 tys. pracowników. Przez lata głównym atutem naszego kraju były niższe niż na Zachodzie koszty pracy. Czy tak jest nadal i co dziś napędza rozwój sektora?
– Czynniki napędzające rozwój sektora usług wspólnych na pewno zmieniają się z czasem – powiedział Jacek Białas, szef SSC w Oerlikon Business Services, pracujący w tym sektorze już ponad 20 lat. – Kiedyś główną siłą napędzającą jego rozwój były koszty i chęć ich redukcji. Teraz też są ważne, ale nie są już zwykle powodem nr 1. Dziś motywem coraz mocniej napędzającym rozwój sektora i to, że coraz więcej organizacji buduje takie struktury są jakość, chęć standaryzacji oraz zwiększenia kontroli. Często, szczególnie w lokalnych biznesach, ta kontrola jest na niskim poziomie. I centralizacja, standaryzacja procesów zwiększa kontrolę w biznesie – dodał.
Nie tylko business as usual
Piotr Kulma, szef zespołu Treasury Modelling Hub w Standard Chartered Global Business Services Polska zaznaczył, że w jego zespole, który zajmuje się zarządzaniem ryzykiem płynności w jednym z wiodących banków międzynarodowych, praca jest bardzo daleko od prostych, odtwórczych i powtarzalnych zadań, które są stereotypowo przypisywane firmom z sektora SSC/GBS.
– Nasz zespół realizuje zadania wymagające specjalistycznej wiedzy, tworzymy wartość i wnosimy istotny wkład w opracowywanie strategii rozwoju globalnej platformy do zarządzania ryzykiem płynności banku. Szybko zmieniające się warunki na światowym rynku finansowym sprawiają, ewoluacja wymogów regulacyjnych i ewolucja potrzeb klientów sprawiają, że każdy dzień jest inny, w naszej pracy nie ma czegoś takiego jak „business as usual". Jest to w 100 proc. praca projektowa – tłumaczył szef zespołu Treasury Modelling Hub w Standard Chartered Global Business Services Polska.