Rośnie sprzedaż AGD

W styczniu i lutym wydaliśmy na pralki czy lodówki 610 mln zł. Po rekordowym 16-proc. wzroście wartości rynku w 2007 r. wydatki na duże AGD dalej rosną

Publikacja: 15.04.2008 04:36

Rośnie sprzedaż AGD

Foto: Fotorzepa/Jerzy Dudek

W pierwszych dwóch miesiącach roku wydaliśmy na tzw. duże AGD – głównie pralki i lodówki, ale także zmywarki oraz kuchenki – aż 610 mln zł. To o 8 proc. więcej niż w podobnym okresie ubiegłego roku.

Niektórych tempo wzrostu zaskoczyło – 2007 r. był bowiem pod względem dynamiki rekordowy: sprzedaż wzrosła o 16 proc., do 3,9 mld zł. Wynik ten wielu wydawał się niemożliwy do powtórzenia. W tym roku branża spodziewała się raczej stagnacji, tymczasem Polacy wydają na sprzęt jeszcze więcej. Jeśli tempo wzrostu z pierwszych miesięcy się utrzyma, w całym 2008 r. wydamy na duże AGD 4,3 mld zł.

– Nic nie wskazuje na to, żeby w kolejnych miesiącach dynamika była słabsza. Rynek powinien się dalej rozwijać – uważa Rafał Rudziński, dyrektor handlowy koncernu BSH znanego z marek Bosch i Siemens.

Chociaż nadal najwięcej pieniędzy wydajemy na nowe pralki, najbardziej (o 35 proc.) wzrosła sprzedaż zmywarek do naczyń. – To ciągle nie jest sprzęt powszechnie występujący w domach. Ich sprzedaż faktycznie szybko rośnie, ale nie jest to nadal znacząca kategoria – przekonuje Jacek Hudowicz, dyrektor ds. rozwoju sieci Media Markt. Tak wysoki wzrost sprzedaży zmywarek wynika też ze stosunkowo niedużej bazy. Mimo to na ten zdobywający dopiero od kilku lat klientów sprzęt w pierwszych dwóch miesiącach roku wydaliśmy już 88 mln zł. – Niespodzianką może też być duży, 11-proc., wzrost sprzedaży kuchenek wolno stojących. Kolejne miesiące pokażą, czy to chwilowy wzrost, czy mamy do czynienia z trwałym trendem – mówi Marco Zini, dyrektor regionalny Indesit Company Polska.

Liderem rynku dużych AGD w ujęciu wartościowym w pierwszych miesiącach roku był BSH z udziałem na poziomie 16,8 proc. To o ponad 4 proc. więcej niż rok wcześniej. O 1 proc., do 4,1 proc., zwiększyła swoją obecność marka Beko, a o 0,7 proc. umocnił się Whirlpool, do którego należy także marka Polar – firma kontroluje już 14,8 proc. wartości rynku. Liderami spadków są firmy Amica i Fagor, właściciel marki Mastercook – ich udziały rynkowe zmniejszyły się odpowiednio o 1,3 oraz 1,5 proc.

Polacy kupują coraz więcej sprzętu elektronicznego, zarówno AGD, jak i RTV. Przyczyn jest kilka: gospodarka dynamicznie się rozwija, rosną płace, na rynek trafia dużo nowych mieszkań, które trzeba wyposażyć. Producenci ciągle wprowadzają też nowe produkty, a cykl ich życia sukcesywnie się skraca. Polacy są skłonni kupować nowe pralki czy chłodziarki coraz częściej. Najpopularniejsze są modele klasyczne, ale coraz częściej kupujemy drogi, świetnie zaprojektowany sprzęt.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

p.mazurkiewicz@rp.pl

W pierwszych dwóch miesiącach roku wydaliśmy na tzw. duże AGD – głównie pralki i lodówki, ale także zmywarki oraz kuchenki – aż 610 mln zł. To o 8 proc. więcej niż w podobnym okresie ubiegłego roku.

Niektórych tempo wzrostu zaskoczyło – 2007 r. był bowiem pod względem dynamiki rekordowy: sprzedaż wzrosła o 16 proc., do 3,9 mld zł. Wynik ten wielu wydawał się niemożliwy do powtórzenia. W tym roku branża spodziewała się raczej stagnacji, tymczasem Polacy wydają na sprzęt jeszcze więcej. Jeśli tempo wzrostu z pierwszych miesięcy się utrzyma, w całym 2008 r. wydamy na duże AGD 4,3 mld zł.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki