Reklama
Rozwiń
Reklama

Dell pojawi się w Tesco i ElectroWorld

Notebooki Della trafią do polskich sklepów. Amerykański koncern rozbudowuje w tym celu łódzką fabrykę

Aktualizacja: 08.05.2008 06:21 Publikacja: 08.05.2008 06:20

Dell pojawi się w Tesco i ElectroWorld

Foto: Rzeczpospolita

– Nasze komputery pojawią się w sklepach Tesco i Electro World – powiedział “Rz” Rafał Branowski, dyrektor marketingu Dell Polska. Kiedy? Tego firma nie chce ujawnić. Wiadomo jedynie, że przygotowuje się do zwiększenia produkcji. Do końca roku moce fabryki Della w Łodzi podwoją się. Zamiast dwóch linii montażowych będą aż cztery, a zatrudnienie znajdzie 1200 osób. Trzecia linia ruszy już jesienią.

Dell pojawi się w sklepach, bo do wielu potencjalnych klientów firma nie docierała. Sklepy uzupełnią jej sprzedaż bezpośrednią, której odbiorcą są obecnie głównie firmy. Ta globalna strategia została przyjęta w połowie ubiegłego roku. – W USA, w sieci supermarketów Wal-Mart, a potem w innych krajach, przyniosła efekty. Będzie rozszerzana – dodał Rafał Branowski. Także partnerzy – DSGi, właściciel sklepów Electro World oraz sieć Tesco nie chcą zdradzić terminu. – Nie jest prawdą, o czym pisały niektóre media, że już od stycznia obecnego roku mieliśmy oferować w Polsce produkty firmy Dell. O nowej ofercie poinformujemy we właściwym czasie – powiedział nam Przemysław Skory, rzecznik Tesco Polska.

Efektów wartej 200 mln euro inwestycji Della w Polsce nie widać w statystykach. Drugi na świecie producent nie mieści się u nas w pierwszej piątce dostawców komputerów. Jeszcze gorszą, siódmą pozycję ma wśród producentów notebooków. Pomimo to Dell jest zadowolony z inwestycji w Polsce.

– To bardzo efektywne przedsięwzięcie. Dzięki polskiej fabryce czas dostaw do klientów m.in. w Niemczech, Francji, krajach skandynawskich, bałkańskich, Rosji skróciliśmy od dwóch do siedmiu dni – mówi Rafał Branowski.

Analitycy nie dziwią się, że firma nie przypuściła wcześniej ataku na polski rynek konsumencki. – Światowi konkurenci: HP, Acer, Asus, Toshiba mają większe doświadczenie na rynku detalicznym w Polsce. Dell nie może narażać swej marki, wchodząc na nowy rynek bez przygotowania, m.in. bez odpowiednich mocy produkcyjnych, które wesprą promocje, a potem obsługę rynku – powiedział nam Jarosław Smulski, analityk IDC Poland.

Reklama
Reklama

Amerykańska firma chce dotrzeć do szerszej grupy odbiorców także poprzez wprowadzony już w USA, a ostatnio ogłoszony w Polsce program partnerski. Partnerzy przy okazji sprzedaży sprzętu amerykańskiej marki mają oferować np. dodatkowe usługi. Pierwsi partnerzy w Polsce już są.

W sprzedaży detalicznej Dell zaoferuje m.in. notebooki specjalnie przygotowane dla indywidualnych nabywców (Inspiron, XPS) oraz dla małego biznesu (Vostro). Oferta Della może okazać się jedną z atrakcyjniejszych. Jej sprzęt będzie można kupić najprawodpodobniej poniżej 2 tys. zł Ceną rywalizowałyby więc m.in. z ofertą firmy Acer, lidera polskiego rynku notebooków, który sprzedał ich w ubiegłym roku 313 tys.

Malejące ceny komputerów to jedna z głównych przyczyn powiększania się rynku o co najmniej 30 proc. rocznie. Spadek cen notebooków jest przy tym silniejszy. Według szacunków magazynu CRN sprzęt przenośny w podstawowej konfiguracji kosztował przed dwoma laty średnio 3 tys. zł. Na koniec 2007 r. już tylko 2 tys. zł. Ceny desktopów spadły w tym czasie z średnio 2,5 tys. do 2,2 tys. zł. Kosztują mniej niż wynosi przeciętna płaca, gdy przed 12 laty były to cztery pensje.

– Nasze komputery pojawią się w sklepach Tesco i Electro World – powiedział “Rz” Rafał Branowski, dyrektor marketingu Dell Polska. Kiedy? Tego firma nie chce ujawnić. Wiadomo jedynie, że przygotowuje się do zwiększenia produkcji. Do końca roku moce fabryki Della w Łodzi podwoją się. Zamiast dwóch linii montażowych będą aż cztery, a zatrudnienie znajdzie 1200 osób. Trzecia linia ruszy już jesienią.

Dell pojawi się w sklepach, bo do wielu potencjalnych klientów firma nie docierała. Sklepy uzupełnią jej sprzedaż bezpośrednią, której odbiorcą są obecnie głównie firmy. Ta globalna strategia została przyjęta w połowie ubiegłego roku. – W USA, w sieci supermarketów Wal-Mart, a potem w innych krajach, przyniosła efekty. Będzie rozszerzana – dodał Rafał Branowski. Także partnerzy – DSGi, właściciel sklepów Electro World oraz sieć Tesco nie chcą zdradzić terminu. – Nie jest prawdą, o czym pisały niektóre media, że już od stycznia obecnego roku mieliśmy oferować w Polsce produkty firmy Dell. O nowej ofercie poinformujemy we właściwym czasie – powiedział nam Przemysław Skory, rzecznik Tesco Polska.

Reklama
Biznes
Zmiany we władzach Elektrimu. Wieloletnia menedżerka zamiast Zygmunta Solorza
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Materiał Partnera
Jak Veolia dekarbonizuje polskie ciepło
Biznes
Rekord na kolei i czeska konkurencja, rząd Francji ocalał, atak na CCC
Biznes
Oligarcha stracił superjacht. Złoty fortepian odpłynął w siną dal
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Zarobki w służbie cywilnej, dronowa ofensywa UE i oferta Orlenu dla Azotów
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama