Rynek długoterminowego najmu samochodów nieustannie rośnie – w pierwszym półroczu 2008 roku powiększył się o 7 procent w stosunku do bardzo dobrego dla branży ostatniego kwartału 2007 r., a porównując rok do roku, przyrost był 35-procentowy.
Dyrektor handlowy LeasePlan Fleet Management Artur Sulewski uważa, że ten wzrost może zostać zahamowany przez większe raty leasingu. Wynikają one ze spadających cen aut używanych, co pociąga za sobą wzrost miesięcznych rat leasingowych. – Widoczny jest spadek cen samochodów klasy średniej i premium w wieku trzech, czterech lat – przyznaje Piotr Włodarczyk, przedstawiciel zajmującej się wycenami aut firmy EurotaxGlass. Dodaje, że im droższy model, tym większy spadek ceny, a średnio określa go na 10 proc. Dla przykładu podstawowy model Forda Mondeo z małym silnikiem staniał nieznacznie, a za luksusowe audi zapłacimy nawet o kilkanaście procent mniej.
Nie przewiduje natomiast dalszego spadku cen samochodów segmentów A, B i C mających do czterech lat, bo w polskich salonach nowe modele kosztowały podobnie jak na Zachodzie i ich ceny nie zostały obniżone. Według Włodarczyka ceny utrzymują też auta starsze niż czteroletnie, bo w tym segmencie rynku panuje zastój.
Jedną z przyczyn malejącej wartości rezydualnej droższych samochodów jest korekta cen nowych modeli dokonana przez polskich importerów. Zmusił ich do tego umacniający się złoty, który spowodował, że na Zachodzie ceny aut wyrażone w euro stały się znacząco mniejsze niż złotowe w Polsce. Ta różnica zachęcała coraz większą liczbę klientów do zakupów nowych samochodów m.in. w Niemczech. Włodarczyk dodaje, że nawet firmy kupujące po 100 i więcej samochodów zaczęły interesować się cenami aut po drugiej stronie granicy.
Sulewski wymienia także rosnący import aut z drugiej ręki jako kolejną przyczynę malejących cen. W pierwszej połowie tego roku do Polski trafiły 564 653 samochody używane, o 20,8 procent więcej niż w analogicznym okresie 2007 roku. Mocny złoty zachęca do zakupów, które od kwietnia miesięcznie przekraczają 100 tys. aut.