Schaeffler zwiększy udział w Continentalu

Bawarska firma rodzinna jednak będzie mogła kupić do 49,99 proc. akcji producenta opon i podzespołów samochodowych

Publikacja: 21.08.2008 21:02

Manfred Wenemer, szef Continentala zrezygnował z kierowania firmą, której blisko 50 procent akcji ku

Manfred Wenemer, szef Continentala zrezygnował z kierowania firmą, której blisko 50 procent akcji kupi holding Marii-Elisabeth Schaeffler

Foto: Rzeczpospolita

Po wielu tygodniach rozmów i sporów koncern Continental z Hanoweru porozumiał się z trzykrotnie mniejszą od siebie firmą INA-Schaeffler z Herzogenaurach co do warunków kupna przez nią do 49,99 proc. akcji Conti po 75 euro za jeden walor.

Dotychczasowa oferta zakupu akcji po 70,12 euro wygasa w najbliższy poniedziałek, a nowa będzie ważna do połowy września. W czwartek akcje Continentalu zyskały blisko 0,5 proc. i kosztowały 73,82 euro.Bawarska firma, drugi na świecie producent łożysk kulkowych, ma już ok. 8 proc. akcji notowanego na giełdzie Continentalu, a na zakup dodatkowego pakietu akcji może wydać ponad 5 mld euro.

Firma Schaeffler zobowiązała się nie przekraczać poziomu 49,99 proc. akcji przez najbliższe cztery lata, kontynuować strategię Continentalu i uwzględniać w swych planach obowiązujące umowy płacowe. Utrzymany zostanie też znak fabryczny Conti, a Schaeffler nie będzie domagać się większych działań restrukturyzacyjnych. Continental, duży producent opon, obawiał się, że Schaeffler, specjalista od łożysk kulkowych, mógłby zechcieć sprzedać ten dział.

– Umowa stwarza podstawy do połączenia sił dwóch niemieckich liderów technologicznych, aby stawić czoła przyszłym wyzwaniom w przemyśle samochodowym – mówi Jürgen Geissinger, szef Schaefflera.

Wróg takiego mariażu – prezes Continentalu Manfred Wennemer – podał się do dymisji. Wcześniej popadł w konflikt z szefem rady nadzorczej Hubertusem von Grünbergiem, który był zwolennikiem bliższego związku z Bawarczykami.

Rodzinna firma Schaeffler z rolniczej części Bawarii to nie tylko drugi na świecie producent łożysk kulkowych, ale także jeden z największych dostawców podzespołów do aut i maszyn. Założyli ją w 1946 r. bracia Georg i Wilhelm po ucieczce ze Śląska. Holding INA-Schaeffler wyceniany jest na 8,5 mld dol., co daje jego właścicielce 104. miejsce na świecie wśród największych fortun w rankingu "Forbesa".

Holding tworzą też przejęta w 1999 r. LuK (sprzęgła) i w 2006 r. francuska Renold (łańcuchy rozrządu), Rege (układy hydrauliczne, części samochodowe).

INASchaeffler zatrudnia 66 tys. ludzi w 180 zakładach na świecie (także w Polsce), osiąga obroty prawie 9 mld euro, a katalog jej wyrobów liczy 40 tys. pozycji. Jako firma rodzinna nie ogłasza innych danych.

Starania o Continental przypominały walkę Dawida z Goliatem, ale zostały skopiowane z działań Porsche wobec Volkswagena. Jak pisała prasa, pani Schaeffler ulepszyła je, przez co Continental miał małe szanse obrony.

W pierwszej połowie roku Continental poprawił swoje wyniki. Zwiększył sprzedaż do 13,2 mld euro z 8 mld euro w analogicznym okresie 2007 roku przy wzroście zysku EBITDA do 1,8 mld euro z 1,3 mld euro rok wcześniej.

Po wielu tygodniach rozmów i sporów koncern Continental z Hanoweru porozumiał się z trzykrotnie mniejszą od siebie firmą INA-Schaeffler z Herzogenaurach co do warunków kupna przez nią do 49,99 proc. akcji Conti po 75 euro za jeden walor.

Dotychczasowa oferta zakupu akcji po 70,12 euro wygasa w najbliższy poniedziałek, a nowa będzie ważna do połowy września. W czwartek akcje Continentalu zyskały blisko 0,5 proc. i kosztowały 73,82 euro.Bawarska firma, drugi na świecie producent łożysk kulkowych, ma już ok. 8 proc. akcji notowanego na giełdzie Continentalu, a na zakup dodatkowego pakietu akcji może wydać ponad 5 mld euro.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne