Program budowy kolei dużych prędkości, łączących stolice Polski, Wielkopolski i Dolnego Śląska, realizowany będzie w trzech etapach: pierwszy zakończy się w 2012 (gotowe będzie studium budowy), drugi w 2015 (powstaną linie i inna infrastruktura), a trzeci do 2020 – wtedy mają zacząć jeździć pociągi. Nowa trasa przebiegać ma m.in. w tunelu pod centrum Łodzi.

– Zbudowanych zostanie 540 km nowych linii – mówi Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury. – Drogę ze stolicy do Łodzi pociągi pokonają w 30 – 40 minut. Będą alternatywą zarówno dla samochodów, jak i samolotów.Pociągi będą rozwijały szybkość do 350 km/h, a ceny biletów mają zostać na poziomie obecnych opłat za przejazdy InterCity.

Resort infrastruktury zapowiada również modernizację Centralnej Magistrali Kolejowej na linii z Warszawy do Katowic i Krakowa. Pociągi będą tu jeździć z prędkością 200 – 250 km/h. – Pasażerowie będą podróżować bezpiecznie. Trasy kolei dużych prędkości zostaną zbudowane bezkolizyjnie, a teren wzdłuż linii będzie wygrodzony – zapewnia Paweł Dziwisz, członek rady nadzorczej PKP.

W ramach dodatkowego projektu, kosztem 3 mld zł, przebudowane zostaną połączenia między miastami – gospodarzami Euro 2012.