Bojkoty bardziej realne

Negatywne informacje o firmach zaczynają mieć znaczenie dla klientów. Dwukrotnie wzrosła liczba osób skłonnych nie kupować produktów firm cieszących się złą sławą

Aktualizacja: 29.09.2008 13:49 Publikacja: 29.09.2008 03:18

Badania „Rz” pokazują że konsumenci już wiedzą, iż nie tylko cena się liczy

Badania „Rz” pokazują że konsumenci już wiedzą, iż nie tylko cena się liczy

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Takie są wyniki badań przeprowadzonych przez GfK Polonia dla „Rz”. W podobnych badaniach wykonanych sześć lat temu przez Fundację Komunikacji Społecznej (FKS) tylko 15 proc. Polaków było skłonnych nie kupować produktów danej firmy pod wpływem negatywnych opinii o jej działalności. Dziś odsetek takich deklaracji sięga 30 procent. Gdyby do osób skłonnych wstrzymać się z zakupami dodać te, które deklarują, że na pewno z nich zrezygnują (22 proc.), wynik sięgnąłby 50 proc. (w badaniach FKS – tylko 33 proc.)

– To optymistyczna wiadomość – mówi Bolesław Rok, wiceprezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB). – Teraz jest więcej niż kiedyś informacji o firmach, stąd i świadomość rośnie – wyjaśnia.

Zwraca uwagę, że Polacy wcześniej nie myśleli o tego typu czynnikach przy zakupach, bo o wyborze decydowała głównie cena. – Badania „Rz” pokazują że konsumenci już wiedzą, iż nie tylko cena się liczy, a to jest bardzo dużo – podkreśla.

Co taki wzrost świadomości Polaków oznacza dla producentów? – Będą musieli się liczyć z nowymi czynnikami wpływającymi na wybory konsumenckie – mówi Mikołaj Lewicki z Fundacji Komunikacji Społecznej. – Bojkoty, czyli świadome niekupowanie wyrobów jakiejś firmy z powodu nieakceptowania jej zachowań, to już nie abstrakcyjna moda przyniesiona z Zachodu. To realne zagrożenie, choć na razie wyrażane głównie poprzez deklaracje – wyjaśnia.

Zwraca jednak uwagę że to, jakie znaczenie mają poszczególne informacje o firmie, zależy od rodzaju kupowanego produktu. – Jak wynika z innych badań, dla klientów spożywczej Biedronki nie jest istotne, jak sieć traktuje swoich pracowników, ale to, czy oferowane przez nią produkty są zdrowe – wyjaśnia. Zatem złe wiadomości, np. o zanieczyszczeniu partii sprzedawanego przez firmę nabiału, bardziej mogłyby się odbić na jej przychodach niż te o traktowaniu pracowników.

Najmniej wrażliwi na złe opinie o producentach są warszawiacy. Wyraźnie częściej (43 proc.) niż osoby zamieszkałe w innych regionach Polski (37 proc.) deklarują, że negatywne informacje o działalności firmy nie mają wpływu na ich wybory. – To normalne. W Warszawie panuje rozbuchany konsumpcjonizm – mówi Bolesław Rok. Zwraca uwagę, że to nie osoby o najwyższych zarobkach są najbardziej świadomymi konsumentami. – Historia ruchów konsumenckich pokazuje, że rodzą się one najczęściej wśród klasy średniej – zaznacza.

Nasz sondaż pokazuje, że mieszkańcy bogatszych regionów Polski częściej nie wiążą zakupów z postępowaniem firm. W regionach centralnym, południowym i środkowym ponad 40 proc. badanych składa takie deklaracje. We wschodniej części kraju odsetek ten spada do 30 proc.

W ostatnich latach odpowiedzią firm na bojkoty jest zaangażowanie w trend zwany społeczną odpowiedzialnością biznesu (ang. CSR). Przejawia się on w zaangażowaniu korporacji w akcje społeczne i ekologiczne. Ruch ten trafił również do Polski. Nie wzbudził jednak większego zainteresowania konsumentów produktami firm prowadzących takie akcje. Z opisywanego sondażu wynika bowiem, że zaangażowanie firm w CSR dla dwóch trzecich Polaków nie wpływa na ich wybory przy sklepowych półkach.

Takie są wyniki badań przeprowadzonych przez GfK Polonia dla „Rz”. W podobnych badaniach wykonanych sześć lat temu przez Fundację Komunikacji Społecznej (FKS) tylko 15 proc. Polaków było skłonnych nie kupować produktów danej firmy pod wpływem negatywnych opinii o jej działalności. Dziś odsetek takich deklaracji sięga 30 procent. Gdyby do osób skłonnych wstrzymać się z zakupami dodać te, które deklarują, że na pewno z nich zrezygnują (22 proc.), wynik sięgnąłby 50 proc. (w badaniach FKS – tylko 33 proc.)

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku