Świdnik chce zawojować Wschód

Śmigłowce z Polski mogą trafić do Rosji. Strategiczny partner PZL, który w przyszłości może zostać prywatyzacyjnym inwestorem, rusza na tamtejszy rynek

Publikacja: 17.11.2008 03:26

Współprodukowany przez PZL śmigłowiec AW-139 ma podbić rosyjski rynek

Współprodukowany przez PZL śmigłowiec AW-139 ma podbić rosyjski rynek

Foto: Rzeczpospolita

Europejski potentat śmigłowcowy AgustaWestland i rosyjski holding lotniczy Oboronprom zbudują w podmoskiewskich Pankach fabrykę montującą włoskie helikoptery AW-139. Kadłuby tych maszyn produkuje dla zachodnich partnerów wyłącznie PZL Świdnik.

– To przełomowy moment. Przez lata technologie lotnicze docierały do Świdnika ze Wschodu, a teraz PZL i AgustaWestland robią strategiczny wyłom i są na najlepszej drodze do zawojowania ogromnego rosyjskiego rynku – mówi Bartosz Głowacki, ekspert lotniczy „Skrzydlatej Polski”.

Włosko-rosyjska spółka nie ujawnia wartości inwestycji, ale zapowiada, że nowe zakłady montażowe, które budowane będą w Rosji od podstaw, liczą na zamówienia sięgające setek śmigłowców. Firma podaje, że chodzi o cywilną wersję średnich, nowoczesnych helikopterów AW-139. Przedsięwzięcie musi uzyskać zgodę Kremla, bo dotyczy działalności o charakterze strategicznym. Andrey Reus, dyrektor generalny OPK Oboronprom, nie krył zadowolenia z powstania spółki. Jego zdaniem współpraca z AgustaWestland ma przełomowe znaczenie dla rosyjskiego sektora zaawansowanych technologii, który uzyska dostęp do najnowszych konstrukcji i metod organizowania innowacyjnego biznesu.

AgustaWestland już planuje ekspansję w całym regionie państw WNP. – AW i Świdnik trafiają w zapotrzebowanie na śmigłowce, np. w wersji luksusowej dla VIP czy biznesu, których nie oferują tradycyjni producenci Mil czy Kamow. Helikoptery, które zapewne będą robione pod rosyjską marką, wystartują na rynek z wszelkimi ułatwieniami – mówi Głowacki.

Jak już pisaliśmy w internetowym wydaniu „Rz”, spółka daje sobie dwa lata na rozkręcenie biznesu, już w 2011 r. pierwszą partię helikopterów chciałby kupić rosyjski UTAir – operator śmigłowców dla przemysłu naftowego i gazowego. List intencyjny przewiduje dostawy od 35 do 49 helikopterów dla UTAiru w ciągu pięciu – siedmiu lat.

Na moskiewskim przedsięwzięciu zyskają nasze firmy. W każdej sprzedanej maszynie istotny udział będą miały polskie zakłady w Świdniku. Lubelska fabryka współpracuje z AgustaWestland już od 13 lat. Włosi kilka lat temu zlecili konstruktorom z PZL zaprojektowanie kadłuba AW-139 i dotąd odebrali już kilkaset gotowych produktów (także do innych typów swoich maszyn) wykonanych w świdnickich zakładach.

– PZL Świdnik, który jest kluczowym partnerem AgustaWestland w programie AW-139, może oczekiwać znaczących korzyści związanych z sukcesem spółki joint venture należącej do AW i Oboronprom – przekonuje Matthew Harvey, szef przedstawicielstwa AgustaWestland w Polsce.

Europejski potentat śmigłowcowy AgustaWestland i rosyjski holding lotniczy Oboronprom zbudują w podmoskiewskich Pankach fabrykę montującą włoskie helikoptery AW-139. Kadłuby tych maszyn produkuje dla zachodnich partnerów wyłącznie PZL Świdnik.

– To przełomowy moment. Przez lata technologie lotnicze docierały do Świdnika ze Wschodu, a teraz PZL i AgustaWestland robią strategiczny wyłom i są na najlepszej drodze do zawojowania ogromnego rosyjskiego rynku – mówi Bartosz Głowacki, ekspert lotniczy „Skrzydlatej Polski”.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca