Taniej nie będzie

Teraz jest dobry czas do zakupu aut służbowych: niezły wybór w salonach, wciąż niskie ceny i promocje

Publikacja: 19.11.2008 01:10

Marki najczęściej wybierane przez firmy

Marki najczęściej wybierane przez firmy

Foto: Rzeczpospolita

Listopad i grudzień to zawsze najlepsze miesiące na wybór nowych samochodów dla firmy. Przedsiębiorcy chcą jeszcze w starym roku rozliczyć koszty zakupu. W tym roku zachęcają ich dodatkowo wciąż niskie ceny, całkiem spory wybór u dilerów, atrakcyjne oferty leasingowe i kredytowe.

– Jeżeli firma planowała zakup aut, to nie ma co tego odkładać. Jeśli kurs złotego jeszcze się osłabi, podwyżki cen samochodów będą nieuniknione – uważa Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Dodaje, że w zależności od marki i modelu przy większych zakupach flotowych firmy są w stanie uzyskać od kilku do nawet kilkunastu procent rabatu.

– Moment na kupno samochodu przez przedsiębiorcę jest zdecydowanie dobry – potwierdza Wojciech Halarewicz, dyrektor generalny Mazda Motor Poland. – Po osłabieniu się złotego niektórzy sprzedawcy już zaczęli podnosić ceny. Najpóźniej od stycznia większość producentów może, wykorzystując zmiany kursu walut, wprowadzić podwyżki. Zapewne wzrosną też marże kredytowe i leasingowe. Na razie nie widać jeszcze wpływu kryzysu na koszty finansowania zakupu samochodu. Ale szacuję, że u naszych partnerów marża może wzrosnąć w przyszłym roku nawet o 20 – 30 proc. Kolejny argument za zakupem: dilerzy większości marek są przygotowani na większe zapotrzebowanie ze strony firm w końcówce roku i mają ciekawą ofertę.

Wojciech Drzewiecki podkreśla, że koncerny samochodowe, by zachęcić przedsiębiorców do zakupu aut, współfinansują ofertę kredytową czy leasingową. Dlatego klienci w tej chwili mogą nie odczuwać wzrostu kosztów finansowania. Ale sytuacja na rynku jest bardzo dynamiczna. Nie wiadomo, czy koszty nie wzrosną.

Ostatnio ceny podnieśli Citroen i Toyota. Ten drugi koncern to lider polskiego rynku nowych samochodów osobowych, także tych kupowanych przez przedsiębiorców. Latem firma jako pierwsza spośród najsilniejszych na naszym rynku obniżyła ceny samochodów z powodu umocnienia się złotego. W jej ślady poszła spora część konkurencji. Teraz jednak sytuacja się zmieniła i przyszedł czas na podwyżki. Pewnie wkrótce to samo co Toyota i Citroen zrobią kolejne koncerny.

Ceny w salonach samochodowych wciąż są jednak atrakcyjne. Dilerzy Toyoty podnieśli cenę popularnego wśród przedsiębiorców yaris o 900 – 1,1 tys. zł, corolli o 1,1 – 1,7 tys. zł, avensisa o 1,3 – 2,5 tys. zł. Chętnie kupowany z powodów podatkowych pikap hilux zdrożał o 1,2 – 1,9 tys. zł (z wyjątkiem podstawowej wersji, która jest teraz tańsza o 2,3 tys. zł). Niemniej za samochody te wciąż płaci się mniej niż wiosną.

Koncerny zgodnie jednak twierdzą, że nie da się długo utrzymywać takich cen. Witold Nowicki, dyrektor generalny Toyota Motor Poland, mówił niedawno, że już przy kursie 3,5 zł za euro podwyżki mogą sięgnąć 5 – 6 proc. Inni producenci unikają podawania konkretnych wartości, ale podkreślają, że taniej już nie będzie. Jeśli złoty będzie się umacniał, wszystkie samochody z importu będą drożały. – Klientom mówimy wprost, że teraz warto kupić – przekonuje Bogusław Cieślar z Fiat Auto Poland.

Faktycznie, rabaty cenowe nawet przy pojazdach ze średniej półki sięgają od kilku do ponad 10 tys. zł. Do tego dochodzą darmowe lub przynajmniej tańsze pakiety ubezpieczeń dla wybranych modeli, bezpłatne wyposażenie dodatkowe, no i promocyjne oferty leasingowe oraz kredytowe, które przedsiębiorców interesują najbardziej.

[ramka][srodtytul]Sprzedaż aut[/srodtytul]

Po trzech kwartałach tego roku niemal połowa (47,3 proc.) rejestracji nowych samochodów osobowych przypada na klientów instytucjonalnych – wylicza Instytut Samar. Firmy, urzędy i osoby prawne zarejestrowały przez dziewięć miesięcy tego roku 109,5 tys. nowych pojazdów (wzrost o 11,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku). Osoby prywatne zarejestrowały 122 tys. aut (14-proc. wzrost).

Łączna sprzedaż samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych dla firm sięga 162,3 tys. (wzrost o ponad 13 proc.).

W Polsce coraz popularniejsze są samochody z silnikami Diesla. Na koniec września stanowiły już 42 proc. całej sprzedaży. Z danych Instytutu Samar wynika, że w tym roku ich sprzedaż wzrosła o 16,2 proc., podczas gdy modeli benzynowych o 3 proc. Samochody z silnikiem wysokoprężnym są bardziej ekonomiczne przy dużych przebiegach, a więc dobrze sprawdzają się w firmach. [/ramka]

[ramka][srodtytul]Aktualne promocje[/srodtytul]

Przy zakupie samochodu dla firmy u większości dilerów negocjuje się ceny, zwłaszcza przy większych zamówieniach. Warto jednak wiedzieć, na jakie promocje można teraz liczyć. Oto przykłady.

[b]Alfa Romeo[/b]

Upusty cenowe: model 147 – od 5 do 12 proc., model 159 – od 5 do 12 proc., brera, spider, GT – 15 proc. (z wyjątkiem wersji Impression i serii specjalnych). Do tego specjalna oferta leasingowa i kredytowa.

[b]Citroen[/b]

W salonach dostępne są modele C1, C2, C3 II, C4, berlingo, xsara picasso, C4 picasso i C8 z limitowanej serii Impress z darmowym dodatkowym wyposażeniem. Do tego m.in. kredyty 50/50 i specjalne oferty leasingowe.

[b]Chrysler, Dodge i Jeep[/b]

Między innymi specjalna oferta leasingowa dla firm z kosztem 105 proc. (bez opłat administracyjnych), ze wstępną wpłatą 25 – 40 proc. oraz wartością wykupu na poziomie 20 proc.

[b]Dacia[/b]

Obniżone ceny modeli: logan o 2 tys. zł i logan MCV o 3 tys. zł. Do tego specjalna oferta leasingowa i kredytowa.

[b]Fiat[/b]

Modele linea i bravo – rabat gotówkowy do 6 tys. zł, grande punto do 5,5 tys. zł, panda do 5 tys. zł, croma do 20 tys. zł, sedici do 9 tys. zł, qubo do 4,5 tys. zł, doblo do 8 tys. zł. Do tego promocyjne kredyty (przez pierwszy rok pakiet ubezpieczeń gratis plus dwa lata kredytu bez odsetek plus trzy lata gwarancji lub kredyt w pierwszym roku bez odsetek i bez wpłaty własnej) oraz specjalna oferta leasingowa. Rabaty na modele dostawcze: do 15 proc. modele 600 VAN, panda VAN i panda VAN business, 17 proc. doblo cargo, 18 proc. fiorion, 19 proc. grande punto VAN i strada oraz ponad 20 proc. scudo i ducato.

[b]Ford[/b]

Ceny modeli fusion i focus obniżono o 2 tys. zł, modelu C-MAX o 3 tys. zł, a mondeo o 11,9 tys. zł. Ceny S-MAX spadły o 8,3 – 10,3 tys. zł, a galaxy o 9,8 – 11,8 tys. zł. Tańsze są także auta dostawcze. Przy zakupie transit connect rabat wynosi do 15,5 proc., transit – do 17,3 proc. Ceny pikapa ranger są niższe o 27,1 proc. Do tego dochodzą kredyty 50/50, darmowe ubezpieczenie na wybrane modele (np. focus), dodatkowe wyposażenie bez dopłaty.

[b]Honda[/b]

Do wielu modeli dodawane są za darmo opony zimowe (Pirelli lub Fireston), darmowe akcesoria (np. w przypadku CR-V warte 5 tys. zł), gratisowe pakiety ubezpieczeń (modele civic i city).

[b]Hyundai[/b]

Rabaty cenowe, np. i10 – 2,5 tys. zł, getz – 6,5 tys. zł, accent – 7 tys. zł, i30 i i30cw – od 7 do 9 tys. zł plus nawigacja satelitarna w prezencie, sonata – 15 tys. zł, tucson – od 12 do 17 tys. zł plus nawigacja w prezencie, santa fe – 18 tys. zł. Jest też promocja ze specjalnymi rabatami dla małych firm i osób prowadzących działalność gospodarczą pod nazwą Hyundai za REGON.

[b]Kia[/b]

Rabaty cenowe, np. picanto FL z silnikiem Diesla 1 tys. zł, rio z silnikiem benzynowym do 2 tys. zł, rio z silnikiem Diesla do 3,2 tys. zł, carens do 8 tys. zł plus nawigacja satelitarna gratis, carnival do 3 tys. zł plus nawigacja gratis, sportage do 6 tys. zł, sorento FL do 12,5 tys. zł plus nawigacja gratis. Do tego kredyty 50/50, promocyjny leasing, darmowe pakiety ubezpieczeń na wybrane modele.

[b]Mazda[/b]

Między innymi darmowe wyposażenie dodatkowe, preferencyjny leasing (103 proc.) i kredyt 50/50, darmowe pakiety ubezpieczeń.

[b]Mitsubishi[/b]

Przykładowe rabaty cenowe: do 15 tys. zł na modele outlander, pajero pięciodrzwiowy i grandis, 8 tys. zł na L200 double cab, do 5 tys. zł na lancer sportback. Do tego w zależności od modelu darmowe pakiety ubezpieczeń w Ergo Hestii, dodatkowe wyposażenie, preferencyjne kredyty w Santander Banku.

[b]Nissan[/b]

Promocyjne ceny modeli osobowych i dostawczych. Do tego darmowe dodatkowe wyposażenie, specjalne oferty kredytowe i leasingowe.

[b]Opel[/b]

Obniżone ceny modeli, np. corsa od 33,7 tys. zł, astra od 45,7 tys. zł, astra classic II od 34,99 tys. zł, zafira rabat do 7,5 tys. zł. Do tego promocyjne pakiety ubezpieczeń, promocyjne oferty leasingowe z pakietem usług serwisowych na modele dostawcze: corsa VAN od 549 zł plus VAT, combo VAN od 599 zł plus VAT, vivaro od 1049 zł plus VAT, movano od 1299 zł plus VAT.

[b]Peugeot[/b]

Między innymi model 308 i 308 SW można sfinansować kredytem o oprocentowaniu od 3 proc. w skali roku lub leasingiem o sumie spłat 103 proc. Do tego tańszy pakiet ubezpieczeń i dodatkowy trzeci rok gwarancji. Specjalna oferta leasingowa na modele partner i bipper.

[b]Renault[/b]

Przykładowe rabaty cenowe: twingo 1,5 tys. zł, clio III 1 tys. zł, grand modus 3 tys. zł, clio grandtour 3,5 tys. zł plus tańsze wyposażenie, kaleos 8 proc., modele kangoo, laguna, laguna grandtour – VAT gratis, scenic i grand scenic – rabat 5 tys. zł plus DVD lub nawigacja gratis, megane i megane grandtour 8 tys. zł. Dodatkowo promocyjne kredyty i pakiety ubezpieczeniowe oraz specjalne ceny na modele dostawcze.

[b]Skoda[/b]

Wybrane upusty cenowe: fabia i fabia combi 2 tys. zł lub1,1 tys. zł plus promocyjny kredyt, octavia tour od 6 do 9 tys. zł, octavia i octavia combi 9,5 tys. zł lub 6 tys. zł plus promocyjny kredyt, roomster do 8,7 tys. zł. Do tego specjalne oferty dla firm, promocyjny leasing na wybrane modele oraz tańsze pakiety wyposażenia dodatkowego.

[b]Toyota[/b]

Modele w wersji Premium z darmowym dodatkowym wyposażeniem wartym w przypadku yaris od 1 do 2 tys. zł, auris 3,8 tys. zł, corolli 1,9 tys. zł, avensis od 8,2 do 11,1 tys. zł, rav4 od 3,6 do 4,6 tys. zł.

[b]Volkswagen[/b]

Obniżki cen wybranych modeli: polo do 9 proc., golf variant do 7,5 proc., jetta do 4,8 proc., tiguan do 13 proc., touran do 18 proc., passat limousine do 12 proc., passat variant do 11,5 proc., touareg do 16,5 proc., sharan do 17 proc. Rabaty cenowe: golf do 7 tys. zł, golf plus do 8 tys. zł. Do tego osobne promocje na modele użytkowe. ?Źródło: informacje ze stron internetowych importerów oraz od dilerów poszczególnych marek[/ramka]

Listopad i grudzień to zawsze najlepsze miesiące na wybór nowych samochodów dla firmy. Przedsiębiorcy chcą jeszcze w starym roku rozliczyć koszty zakupu. W tym roku zachęcają ich dodatkowo wciąż niskie ceny, całkiem spory wybór u dilerów, atrakcyjne oferty leasingowe i kredytowe.

– Jeżeli firma planowała zakup aut, to nie ma co tego odkładać. Jeśli kurs złotego jeszcze się osłabi, podwyżki cen samochodów będą nieuniknione – uważa Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Dodaje, że w zależności od marki i modelu przy większych zakupach flotowych firmy są w stanie uzyskać od kilku do nawet kilkunastu procent rabatu.

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej