Zdalne kasowanie

Rząd przygotowuje się do wprowadzenia elektronicznego systemu poboru opłat. Nikt jednak nie wie, ile ani od kiedy przewoźnicy będą płacić za drogi

Publikacja: 26.03.2009 01:10

Zdalne kasowanie

Foto: Fotorzepa, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

Sejm zdecydował w znowelizowanej 7 listopada 2008 roku ustawie o drogach publicznych, że do 30 czerwca 2011 roku będzie gotowy system elektronicznego poboru opłat drogowych. Wcześniej zlikwidowany zostanie system winietowy. Sprzedaż kart opłat rocznych zakończy się 30 czerwca 2010 roku, a tygodniowych niemal rok później. Ministerstwo Infrastruktury podaje, że prowadzi prace studialne nad elektronicznym systemem poboru opłat. Dodaje, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadzi wkrótce analizy składające się na studium wykonalności dla wdrożenia systemu.

Przy wyborze systemu będą pracowali naukowcy z Instytutu Techniki Samochodowej. ITS może jeszcze w marcu podpisać umowę z MI i GDDKiA. Fachowcy mają przygotować propozycję rozwiązań i projekt systemu.

Opłata elektroniczna zależeć będzie od przejechanego kilometrażu i pobierana będzie od pojazdów samochodowych o dmc pow. 3,5 t na wybranych drogach krajowych (o najwyższym standardzie – sieć TEN-T). Nie wiadomo, jaka będzie stawka za przejazd. W projekcie MI wskazało 2,5 zł/km jako maksymalną. Jest to opłata, która może być pobierana od pojazdów ponadnormatywnych. Faktyczne opłaty za przejazdy określi Rada Ministrów w drodze rozporządzenia. Ministerstwo Infrastruktury uważa, że na autostradzie stawka powinna wynosić 46 gr za km oraz 36 gr za km za przejazd drogą ekspresową. – Planujemy, aby stawki za przejazd odcinkami autostrady, które finansowane były przy współudziale środków europejskich, były jeszcze niższe, np. 26 gr za km dla pojazdów powyżej 3,5t na odcinku autostrady A2 Konin – Stryków – podaje rzecznik ministerstwa.

[srodtytul]Co wybrać i za ile?[/srodtytul]

Technicy i inżynierowie obawiają się, że MI nie zdąży z wprowadzeniem elektronicznych opłat do połowy czerwca 2011 roku. Administracja musi zdecydować, który z dwóch systemów wybrać. Radiowy, nazywany DSRC, wykorzystuje mikrofale emitowane przez zamontowane w ciężarówce urządzenie, które są rejestrowane przez bramki. Wykorzystywane jest m.in. w Austrii. Konkurencyjny system wykorzystuje GPS oraz system przesyłu danych GPRS i stosowany jest w np. w Szwajcarii. Jest nie tylko tańszy od DSRC, bo potrzebuje prawie dziesięć razy mniej kosztownych bramek, ale i bardziej elastyczny, a także skuteczniej śledzi samochody. Przy niskich kosztach budowy inwestycja szybciej się zwróci – np. MI podaje, że w Czechach system na czysto zarabiał już po ośmiu miesiącach od momentu uruchomienia.

MI musi także zdecydować, jaki podmiot powinien wprowadzać system. Czy będzie to spółka państwowa, czy może partnerstwo publiczno-prywatne. Kto oraz ile będzie płacił za urządzenia montowane w ciężarówkach?

[srodtytul]Winiety zbyt drogie[/srodtytul]

Administracja musi zrezygnować z winiet, bo są one zbyt drogie. Obecnie za przejazdy pojazdów z ważną winietą spółki, z którymi MI zawarło umowę o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady (tzw. spółki koncesyjne), uzyskują zwrot pieniędzy (tzw. rekompensatę) z wpływów z winiet zasilających Krajowy Fundusz Drogowy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podaje, że wielkość rekompensat przewyższyła w ub.r. wpływy z opłat i kar określonych w ustawie o transporcie drogowym i ustawie o drogach publicznych o ok. 150 mln zł. MI wylicza, że przejazd pojazdu ciężarowego odcinkiem autostrady A2 Nowy Tomyśl – Konin, mającego winietę jednodniową (o wartości 27 zł), może rodzić obowiązek rekompensaty ze środków Krajowego Funduszu Drogowego dla spółki koncesyjnej w wysokości około 190 zł.

Oznacza to, że z kieszeni wszystkich użytkowników dróg, kosztem rozwoju infrastruktury drogowej, dotowana jest wybrana grupa przewoźników drogowych. – Wyeliminowanie winiet z obiegu i przejście na system opłat bezpośrednich oznaczać będzie koniec wypłaty rekompensat – mówi MI. Na zmianie skorzystają małe i średnie przedsiębiorstwa transportowe działające lokalnie i niekorzystające z autostrad – z powodu likwidacji winiety zaoszczędzą 2700 zł rocznie – podkreśla ministerstwo.

Zmiany w systemie opłat drogowych wynikają także z konieczności wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów unijnych – dyrektywy 2006/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 maja 2006 r. zmieniającej dyrektywę 1999/62/WE w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe. Opłaty typu winietowego są w wielu krajach europejskich powoli wypierane przez systemy elektronicznego poboru opłat oparte na przejechanym kilometrażu (Austria, Niemcy, Czechy, a w najbliższych latach również Słowacja i Węgry). W innych krajach Unii Europejskiej funkcjonują systemy oparte na tradycyjnym mycie (punktach poboru opłat), ale i tam wprowadza się coraz częściej opłaty elektroniczne. Umożliwiają one płynny przepływ ruchu, skracając tym samym czas przejazdu oraz zmniejszając jego koszt.

Wdrożenie elektronicznego poboru opłat za przejazd umożliwić ma w przyszłości świadczenie europejskiej usługi opłaty elektronicznej na transeuropejskiej sieci drogowej, zgodnie z dyrektywą 2004/52/WE Parlamentu i Rady w sprawie interoperacyjności systemów elektronicznych opłat drogowych.

Sejm zdecydował w znowelizowanej 7 listopada 2008 roku ustawie o drogach publicznych, że do 30 czerwca 2011 roku będzie gotowy system elektronicznego poboru opłat drogowych. Wcześniej zlikwidowany zostanie system winietowy. Sprzedaż kart opłat rocznych zakończy się 30 czerwca 2010 roku, a tygodniowych niemal rok później. Ministerstwo Infrastruktury podaje, że prowadzi prace studialne nad elektronicznym systemem poboru opłat. Dodaje, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadzi wkrótce analizy składające się na studium wykonalności dla wdrożenia systemu.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca