Camele spod miasta Łodzi

Japan Tobacco Int. otwiera nową fabrykę w Polsce. Zakład, który kosztował 100 mln dolarów, będzie produkował ok. 20 mld papierosów rocznie

Publikacja: 24.06.2009 05:17

Sprzedaż papierosów z legalnych źródeł spada w Polsce od kilku lat. Producenci szacują, że w tym rok

Sprzedaż papierosów z legalnych źródeł spada w Polsce od kilku lat. Producenci szacują, że w tym roku popyt na nie może się zmniejszyć o około 10 procent.

Foto: Rzeczpospolita

Budowa nowej fabryki w Gostkowie Starym koło Łodzi – którą dziś oficjalnie otwiera Japan Tobacco International – trwała od połowy 2008 r. Początkowo koncern zapowiadał, że wyda na nowy zakład produkcyjny ok. 60 mln dolarów. Jak jednak ustaliła „Rz”, zdecydował się na zwiększenie inwestycji i przeznaczył na nią w sumie 100 mln dolarów (według aktualnego kursu jest to ponad 300 mln zł).

– W nowej fabryce będziemy mogli wyprodukować ponad 20 mld sztuk papierosów rocznie, prawie cztery razy więcej niż obecnie – wyjaśnia Przemysław Filipowicz, dyrektor do spraw prawnych i korporacyjnych JTI Polska. Firma zaczęła już uruchamiać linie produkcyjne w Gostkowie. Pełne zdolności produkcyjne fabryki koncern zamierza osiągnąć na początku 2011 roku.

W związku z inwestycją JTI przyjął już ok. 100 dodatkowych pracowników. W sumie zatrudnia obecnie ponad 700 osób. – Do 2011 roku możemy zwiększyć zatrudnienie o kilkadziesiąt osób – zapowiada Przemysław Filipowicz.

Papierosy z gostkowskiej fabryki będą trafiać nie tylko na krajowy rynek, ale także do około 80 innych krajów. JTI będzie produkował tam w sumie 400 rodzajów papierosów, między innymi marki Camel.

Istniejący od dziesięciu lat JTI jest trzecią firmą tytoniową świata. W 2008 roku wyprodukował 452 mld papierosów, a jego przychody wyniosły 10,6 mld dolarów. Polska spółka koncernu jest czwartym producentem papierosów w naszym kraju. Instytut Cyber Service podaje, że od stycznia do maja 2009 roku udziały JTI w polskim rynku wyniosły 9,2 proc. Były o ponad 3 pkt proc. wyższe niż w tym samym czasie rok wcześniej.

– W ciągu pięciu miesięcy tego roku nasza sprzedaż zwiększyła się o 31 proc. W tym samym czasie popyt na papierosy zmniejszył się w Polsce o 14,5 proc. – wyjaśnia „Rz” Andrzej Skubiszewski, prezes JTI Polska. Poprawę wyników na kurczącym się rynku tłumaczy strategią firmy opartą na promocji w Polsce globalnych marek. Oferowane przez JTI camele zajmują w Polsce trzecie miejsce wśród tzw. papierosów premium.

W 2008 roku przychody JTI Polska przekroczyły 1 mld zł. Przedstawiciele firmy są ostrożni i jedynie nie wykluczają, że uda się poprawić ubiegłoroczny wynik. JTI liczy, że jego sprzedaż pójdzie w górę m.in. za sprawą wprowadzonej niedawno tańszej niż camele marki Winston (jest ona wiceliderem światowego rynku papierosów). Poprawa wyników przez JTI będzie się z pewnością wiązać z zaostrzeniem konkurencji. Zdaniem prezesa Skubiszewskiego w 2009 roku łączna sprzedaż papierosów w Polsce może się skurczyć o ok. 10 proc.

[ramka] [b] [link=http://www.rp.pl/artykul/19417,324283_Polska_to_dobre_miejsce_na_inwestycje.html]Rozmowa z Thomasem McCoyem[/link][/b], głównym dyrektorem wykonawczym Japan Tobacco International [/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail][/i]

Budowa nowej fabryki w Gostkowie Starym koło Łodzi – którą dziś oficjalnie otwiera Japan Tobacco International – trwała od połowy 2008 r. Początkowo koncern zapowiadał, że wyda na nowy zakład produkcyjny ok. 60 mln dolarów. Jak jednak ustaliła „Rz”, zdecydował się na zwiększenie inwestycji i przeznaczył na nią w sumie 100 mln dolarów (według aktualnego kursu jest to ponad 300 mln zł).

– W nowej fabryce będziemy mogli wyprodukować ponad 20 mld sztuk papierosów rocznie, prawie cztery razy więcej niż obecnie – wyjaśnia Przemysław Filipowicz, dyrektor do spraw prawnych i korporacyjnych JTI Polska. Firma zaczęła już uruchamiać linie produkcyjne w Gostkowie. Pełne zdolności produkcyjne fabryki koncern zamierza osiągnąć na początku 2011 roku.

Biznes
Nowe sankcje USA na Rosję. Przejęcie Santandera. Unia kusi naukowców z USA
Biznes
USA daleko do 5 proc. PKB na obronność
Biznes
Budowa fregaty Burza rozpoczęta w Stoczni Wojennej
Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku