Kolejarze zmarnują ten rok

PKP PLK nie dostanie wsparcia z Brukseli. Ale drogowcy mogą w tym roku liczyć na ok. 900 mln złotych

Publikacja: 06.08.2009 01:48

Kolejarze zmarnują ten rok

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Mija trzeci rok nowego budżetu unijnego zaplanowanego do 2013 roku. Polska nie otrzymała z niego jeszcze ani złotówki na budowę torów i dróg.

– Do Komisji Europejskiej trafiły dwa wnioski o wypłatę środków. Czekamy na refundację 270 mln zł na trasę S7. Drugi wniosek opiewa na 930 mln zł i dotyczy drogi S3 – mówi „Rz” Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego. Pieniądze te pochodzą jednak częściowo z budżetu na lata 2004 – 2006.

[wyimek]19,4 mld euro możemy wydać na inwestycje transportowe z rządowego programu POIiŚ do 2013 roku[/wyimek]

PKP PLK, odpowiedzialna za polską infrastrukturę kolejową, nie złożyła jeszcze ani jednego wniosku o wypłatę pieniędzy. Wczoraj odbyło się spotkanie władz spółki i szefostwa resortu infrastruktury w sprawie pierwszego wniosku o wypłatę pieniędzy o wartości ok. 50 mln zł, który może w tym roku trafić do Komisji. – Wciąż wymaga poprawek. Obawiam się, że pierwsze pieniądze PKP PLK dostanie dopiero w przyszłym roku – uważa Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister infrastruktury odpowiedzialna za fundusze unijne. Potwierdza to Adam Zdziebło. – Udało nam się uporządkować kolejowe inwestycje. Podzieliliśmy projekty na fazy, by łatwiej i szybciej można było je realizować. Ułatwiliśmy kolejarzom dostęp do zaliczek. Ale w tym roku nie spodziewam się żadnych pieniędzy z KE na inwestycje kolejowe – wyjaśnia.

– Projekty są opóźnione nawet o kilka lat. Wynika to ze zmiany prawa zamówień publicznych i przepisów środowiskowych w ostatnim czasie, a także z braku ludzi na rynku do realizacji inwestycji – dodaje Patrycja Wolińska-Bartkiewicz.

Jak mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK, pierwsze wnioski o dofinansowanie i jednocześnie o wypłatę części dotacji kolejarze wyślą do KE w przyszłym roku. Będzie ich dziesięć. Bruksela zliberalizowała bowiem kilka miesięcy temu procedury finansowania tzw. dużych projektów (o wartości powyżej

50 mln euro). Jeśli dostanie wnioski o wypłatę pieniędzy, jest gotowa je realizować, zanim formalnie zatwierdzi projekt i zgodzi się na jego dofinansowanie z unijnego budżetu. Plany inwestycyjne PKP PLK na przyszły rok opiewają na ok. 4 mld zł. – Liczymy, że KE wypłaci nam z tego ok. 1,5 mld zł – dodaje Szafrański.

Nieco lepiej radzą sobie drogowcy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma dostać w tym roku 900 mln zł. Tyle z refundacji projektów ze starej i nowej perspektywy ma wpłynąć do Krajowego Funduszu Drogowego.

Anna Siejda, szefowa Centrum Unijnych Projektów Transportowych, uważa, że to nie jest mała kwota. – Rządowy plan zakłada, że do końca roku zwrócimy się do Brukseli łącznie o wypłatę 2 mld zł – mówi Siejda. Uwzględniając czas, jaki KE rezerwuje sobie na weryfikację wniosków (60 dni z możliwością zawieszenia biegu terminu), jej zdaniem jest szansa, że taka kwota wpłynie do budżetu, a następnie do Krajowego Funduszu Drogowego.

Czy jest szansa na więcej unijnych pieniędzy? To zależy od tego, jak szybko przygotowywane i realizowane będą inwestycje. Drogowcy deklarują, że do końca tego roku będą składać wnioski o wypłatę kolejnych 900 mln zł. – Przyjęliśmy, że najpóźniej 1 października muszą one wyjść od nas do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, które przesyła je dalej do Brukseli – wyjaśnia minister Wolińska-Bartkiewicz. W Centrum Unijnych Projektów transportowanych analizowany jest m.in. wniosek o zapłatę za wybudowanie kolejnego fragmentu ekspresowej siódemki, drogi krajowej nr 4 z Machowej do Łańcuta i węzła w Sośnicy na autostradzie A1.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorek [mail=u.mironczuk@rp.pl]u.mironczuk@rp.pl[/mail] [mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail]

Mija trzeci rok nowego budżetu unijnego zaplanowanego do 2013 roku. Polska nie otrzymała z niego jeszcze ani złotówki na budowę torów i dróg.

– Do Komisji Europejskiej trafiły dwa wnioski o wypłatę środków. Czekamy na refundację 270 mln zł na trasę S7. Drugi wniosek opiewa na 930 mln zł i dotyczy drogi S3 – mówi „Rz” Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego. Pieniądze te pochodzą jednak częściowo z budżetu na lata 2004 – 2006.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!