Tylko w przetargach otwartych w zeszłym tygodniu oszczędności wyniosły 1,2 mld zł.
Południową obwodnicę Gdańska Bilfinger Berger Polska chce wybudować za 1,12 mld zł – to o miliard zł mniej, niż zakładał rządowy kosztorys. Umowa nie została podpisana, oferty są weryfikowane, GDDKiA czeka na ewentualne odwołania. Z kolei łódzki fragment S8 firma Astaldi chce wybudować za 1,7 mld zł – o 200 mln zł mniej, niż przewidywano. Dokumenty sprawdza Urząd Zamówień Publicznych.
[wyimek]o 20 proc. spadły ceny materiałów budowlanych od początku roku[/wyimek]
Za zaoszczędzone od początku roku 4 mld zł można zbudować ok. 10 – 15 km autostrady czy ok. 20 km drogi ekspresowej.
Od początku roku ceny spadły o ok. 40 proc. – Ten trend będzie się utrzymywał – mówi Janusz Zaleski, wiceprezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. – To efekt m.in. niedoboru inwestycji. Nie ma obiecywanych od lat przetargów. Obawiam się, że te pseudooszczędności będą rosły, ale odbiją się czkawką. Czekają nas podpisywanie aneksów i wzrost wartości prac – podsumowuje Janusz Zaleski.