Myślą, co zrobić z tanimi pociągami

Resort infrastruktury uważa, że połączeń międzyregionalnych Interregio powodują m.in. straty PKP InterCity. Co na to szefowie samorządów?

Publikacja: 27.08.2009 17:47

Dworzec Główny w Krakowie

Dworzec Główny w Krakowie

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Szefowie samorządów na najbliższym konwencie Marszałków Województw podejmą decyzję czy i w jaki sposób odpowiedzieć na list, który otrzymali od ministra Juliusza Engelhardta w sprawie działalności spółki PKP Przewozy Regionalne.

Wiceminister transportu do spraw kolei zarzucił im, że uruchamiając połączenia międzyregionalne Interregio szkodzą PKP Intercity i przejętej przez samorządy spółce PKP Przewozy Regionalne. Zagroził wniesieniem sprawy do UOKiK.

— Jeden z urzędów marszałkowskich poprosił nas o zajęcie stanowiska w tej sprawie i wyjaśnienie sytuacji — mówi Małgorzata Kuczewska, wiceprezes spółki PKP Przewozy regionalne. Jak ustaliła "Rzeczpospolita" powstała już wstępna wersja pisma zawierającego odpowiedź. Zawiera on m.in. wyjaśnienie, że przewozy Interregio uruchomione przez spółkę są dochodowe, a nie, jak twierdzi minister, generują straty.

Wprowadzenie do oferty połączeń międzywojewódzkich miało na celu poprawienie kondycji finansowej spółki i zagospodarowanie posiadanych przez nią pociągów i pracowników.

Minister Engelhardt wyraził również zaniepokojenie długami spółki wobec PKP Intercity, które mają wynosić ponad 130 mln zł. Jak twierdzą władze spółki są one znacznie mniejsze. Jednak jej ogólne zobowiązanie są znacznie większe niż przewidywał to biznesplan, który był podstawą do negocjacji warunków przejęcia spółki pomiędzy rządem a samorządami. Marszałkowie mieli przejąć spółkę oddłużoną i z 15 mln zyskiem za 2008 rok. Tymczasem dostali firmę obciążoną stratą w wysokości ok. 140 mln zł.

Rząd przyznał jej dotacje na spłatę historycznego długu, ale okazała się ona o ponad 47 mln zł niższa od zobowiązań. — Wciąż nie jesteśmy w stanie określić jakie zadłużenie wynika z restrukturyzacji spółki przed przekazaniem jej samorządom. Oprócz połączeń międzywojewódzkich, o które toczy się awantura, spółka została także pozbawiona najlepszego taboru i zakupionych i wyremontowanych własnym kosztem lokomotyw – mówi Małgorzata Kuczewska.

— W trakcie negocjacji przed przejęciem spółki zawsze znajdowaliśmy z rządem płaszczyznę porozumienia, nie widzę powodu by teraz było inaczej — podsumowuje Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa Wielkopolskiego.

Szefowie samorządów na najbliższym konwencie Marszałków Województw podejmą decyzję czy i w jaki sposób odpowiedzieć na list, który otrzymali od ministra Juliusza Engelhardta w sprawie działalności spółki PKP Przewozy Regionalne.

Wiceminister transportu do spraw kolei zarzucił im, że uruchamiając połączenia międzyregionalne Interregio szkodzą PKP Intercity i przejętej przez samorządy spółce PKP Przewozy Regionalne. Zagroził wniesieniem sprawy do UOKiK.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca