Z danych wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet wynika, że spośród niemal 270 tys. spółek prawa handlowego działających w Polsce pod koniec ubiegłego roku sprawozdanie finansowe za 2008 r. opublikowała zaledwie co trzecia.
Zdaniem ekspertów od lat jest podobnie.
– Przedsiębiorcy nie mają poczucia obowiązku publikacji danych. Do tego dochodzi brak nieuchronności kary. Część firm boi się ujawniać słabe wyniki konkurencji. Istotna jest też polityka korporacji – mówi Tomasz Starzyk z Dun & Bradstreet.
Zdecydowanie najgorzej wygląda sytuacja spółek partnerskich, spośród których sprawozdanie opublikowało tylko 4 proc. Wśród najpopularniejszych w Polsce spółek z ograniczoną odpowiedzialnością zrobiło to 30,9 proc.
Nie ma się co dziwić niechęci przedsiębiorców, skoro za niewywiązywanie się z obowiązku kary są niewielkie i porównywalne do kosztu opublikowania sprawozdania.