Jak podaje firma CB Richard Ellis 34 proc. zbadanych 200 firm handlowych wskazało Polskę jako kierunek ekspansji. Najwięcej bo 47 proc. wskazało Niemcy, kolejna jest Francja z 44 proc. wskazań oraz Hiszpania z 36 proc.
Jak czytamy w raporcie sporządzonym w oparciu o wywiady przeprowadzone w firmach latem 2009r. mimo niepewnych prognoz, wielu handlowców jest optymistycznie nastawionych co do sytuacji ekonomicznej w ciągu następnych kilku lat i planuje strategię rozwoju na nowych rynkach. Mimo, że to kraje Europy Zachodniej są nadal najczęstszym kierunkiem ekspansji, to jednak nie spada zainteresowanie naszym regionem. Wśród 15 najczęściej wymienianych państw jest jeszcze Rumunia, Rosja, Czechy oraz Słowacja. Ponad 45 proc. respondentów planuje w przyszłym roku pojawić się przynajmniej w jednym z krajów naszego regionu.
- Po osiemnastu miesiącach trudności na rynkach finansowych, widzimy że najemcy sektora powierzchni handlowych powracają na niektóre rynki Europy Zachodnie oraz ponownie rozpoczynają ekspansje na rynkach wschodzących - mówi Peter Gold, dyrektor departamentu powierzchni handlowych w CB Richard Ellis.
Wśród sektorów, które planują ekspansję w przyszłym roku najczęściej pojawiają się sieci spożywcze, z których 40 proc. planuje pozyskać po ponad nowych 30 sklepów do końca przyszłego roku. Drugą najbardziej aktywną grupą są specjalistyczne sklepy odzieżowe, których 30 proc. planuje otworzyć 30 i więcej sklepów w Europie w ciągu najbliższego roku.