Reklama

Masterlease ma nowych właścicieli

700 mln zł kosztowało przejęcie spółek Masterlease od będącego od dwóch lat w kłopotach koncernu samochodowego GM

Publikacja: 22.04.2010 18:07

Masterlease ma nowych właścicieli

Foto: materiały prasowe

Abris Capital Partners odkupiła pakiet kontrolny akcji Masterlease Polska od dotychczasowego właściciela GMAC (ramię finansowe koncernu samochodowego GM). Masterlease to marka handlowa spółki leasingowej Futura oraz spółki zarządzania flotami Prime Car. Obie były wystawione na sprzedaż od dawna.

— Rozmowy z GMAC trwały rok — mówi Paweł Gieryński, partner Abris Capital Partner. Jak dodaje bilans Masterlease (1 mld zł) był w całości finansowany przez GMAC i należało znaleźć rozwiązanie jak go zrefinansować. Została więc przeprowadzona m.in. emisja obligacji Prime Car Management o wartości 535 mln zł. Wartość całej transakcji wyniosła zaś 700 mln zł. To oznacza, że GM stracił na inwestycji w Masterlease. Alternatywą dla koncernu było jednak likwidacja biznesu w Polsce.

— Wykup menadżerski akcji Masterlease Polska z udziałem funduszu inwestycyjnego Abris Capital Partners jest największą tego typu transakcją w Europie Centralnej i Wschodniej — mówi Jerzy Kobyliński, prezes Masterlease.

Przedstawiciele Abrisa i inni przejmujący m.in. Grzegorz Waluszewski i Jerzy Kobyliński nie ujawniają ile zainwestowali w przejęcie Masterlease. Fundusz private equity Abris inwestuje zwykle w spółki 15-45 mln euro. Inwestycja w Masterlease nie była zapewne dużo wyższa. — To była bardzo dobra cena jeśli chodzi o szansę na zwrot z inwestycji. Inwestujemy w pakiety kontrolne spółek na 3 do 5 lat i tak będzie zapewne i w tym przypadku — mówi Paweł Gieryński. O ile w Polsce inwestycja funduszu private equity w biznes leasingowy jest nowością, tak — zdaniem Pawła Gieryńskiego — za granicą takie się zdarzają.

Obecny kapitał Masterlease wynosi 450 mln zł. Znacząco więcej niż przez transakcją. — Poziom kapitałów pozwala na nam rozwój i daje możliwość zaciągania długu — mówi Jakub Kizielewicz, dyrektor finansowy, członek zarządu Masterlease.

Reklama
Reklama

Jak zapewnia Konrad Karpowicz, dyrektor handlowy, członek zarządu Masterlease, rozstanie z GM nie ma wpływu na współpracę z dilerami marek tego koncernu. — Nasza współpraca wygląda nawet dużo lepiej niż rok temu, gdy nie wiadomo było jaka będzie nasz przyszłość — mówi Karpowicz.

Bezpośrednim akcjonariuszem Masterlease jest Fleet Holdings.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama