O propozycji złożonej stronie amerykańskiej poinformował dziś szef MSZ Siergiej Iwanow.
- Proponujemy budowę zmodernizowanej wersji samolotu wojskowo-transportowego. Sprawa jest analizowana przez Biały Dom i Pentagon. Decyzja jeszcze nie została podjęta - cytuje Iwanowa agencja Interfaks.
Zgodnie z pomysłem Rosjan, budową Rusłana zajęłaby się powstała spółka JV na potrzeby klientów w USA i Federacji, tak wojskowych jak i cywilnych. An-124 czyli Rusłan to największy z używanych samolot transportowy na świecie. Większy od niego jest tylko także rosyjski An-225, ale wyprodukowano go w jednym egzemplarzu. Zaprojektowany w latach 70-tych w ukraińskim centrum naukowo-badawczym, Rusłan był produkowany seryjnie przez rosyjską firmę Awiastar SP na Uralu do 2004 r.
Rusłan to prawdziwy TiRex awiacji. Rozwija prędkość do 865 km/h, ma zasięg 16,5 tys. km i zabiera do 150 ton towarów, a sam samolot waży 177 ton. Ma dwa pokłady - dolny - towarowy i górny - osobowy, na którym może lecieć 21 osób. Ląduje na 24 kołach wielości człowieka. Wykorzystywały go armie do przewozu ciężkiego sprzętu i cywilni przewoźnicy cargo.
Według biznes planu przygotowanego przez państwowy holding lotniczy OAK i Ernst&Young dla wznowienia opłacalnej produkcji Rusłana potrzeba co najmniej 40 zamówień. I takie już się pojawiły. Rosyjska armia gotowa jest kupić 20 samolotów na potrzeby transportu sprzętu wojskowego. Cywilni przewoźnicy z Rosji i zagranicy (m.in firma Maximus ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich) zainteresowani są kupnem ok. 40 maszyn.