Zostaw sobie tylko kluczowy biznes

Już ponad 90 proc. dużych firm w Polsce korzysta z outsourcingu. Ale rozwój wartej 5 mld zł branży usług biznesowych to zasługa inwestorów z zagranicy

Publikacja: 23.06.2010 03:04

W Polsce jest ponad 200 centrów usług BPO i SSC. Czyli co trzeci taki ośrodek w Europie Środkowo-Wsc

W Polsce jest ponad 200 centrów usług BPO i SSC. Czyli co trzeci taki ośrodek w Europie Środkowo-Wschodniej .

Foto: Rzeczpospolita

„Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili; powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej” – ten cytat Henry’ego Forda z lat 20. minionego wieku jest do dziś jednym z najczęściej powtarzanych w publikacjach dotyczących outsourcingu. I, jak podkreślają przedstawiciele tej branży, świetnie oddaje jego sedno; lepiej skupić się na kluczowych działaniach, które zapewnią firmie trwały wzrost, a te mniej ważne dla biznesu oddać do realizacji specjalistom, bo ci zrobią to lepiej i taniej.

[srodtytul]Na początek transport i ochrona[/srodtytul]

W Polsce outsourcing zaczął robić medialną karierę w ostatnich latach, gdy w szybkim tempie, po kilkadziesiąt rocznie zaczęło u nas przybywać centrów usług biznesowych, tzw. BPO i SSC otwieranych przez globalne korporacje. Centra SSC nastawione są na obsługę spółek grupy, a BPO świadczą usługi zewnętrznym (też zwykle globalnym) klientom. Dziś jest to już branża zatrudniająca ponad 50 tys. pracowników, której roczne przychody z eksportu usług sięgają 5 mld zł (2 mld dolarów).

[wyimek]17 mld dolarów sięgnie w 2012 roku wartość globalnego rynku zaawansowanych usług[/wyimek]

Jak jednak zaznacza dr. Monika Kłos, autorka książki „Outsourcing w polskich przedsiębiorstwach”, choć samo pojęcie dla wielu osób wciąż brzmi obco, to outsourcing jest u nas stosowany od lat.

Reklama
Reklama

Zyskał na znaczeniu w latach 90. wraz z restrukturyzacją państwowych, niewydolnych molochów, które zaczęły wyprowadzać poza firmę swoje działy transportu, ochronę i usługi porządkowe czy zakładową opiekę medyczną. Andrzej Woźniakowski z Instytutu Pracy i Polityki Socjalnej wspomina, że to także nadmierne obciążenie polskich firm pobocznymi dla biznesu funkcjami (które specjaliści mogą wykonać sprawniej i taniej) powodowało, że wydajność przeliczana na ogół pracowników była w Polsce tak niska w latach 90.

Dziś jest już dużo lepiej. Monika Kłos, która zbadała 300 dużych firm z Listy 2000 „Rzeczpospolitej”, podkreśla, że ponad 90 proc. z nich korzysta z jakiejś formy outsourcingu. Co prawda najczęściej są to usługi ochroniarskie i porządkowe oraz transport, ale coraz częściej firmy szukają na zewnątrz także dostawców usług IT, windykacji, funkcji kadrowo-płacowych, obsługi klientów (CRM) czy BHP.

– Outsourcing daje możliwość podzielenia odpowiedzialności, głównie materialnej, z podmiotami zewnętrznymi, dostęp do nowych technologii w przypadku IT oraz pozwala ograniczyć koszty związane z zatrudnieniem, szkoleniem i utrzymaniem pracowników – podkreśla Wojciech Jabczyński, rzecznik grupy TP, która w 2000 r. rozpoczęła proces restrukturyzacji zatrudnienia wydzielając poza firmę m.in. zadania związane z utrzymaniem sieci, obsługą IT oraz ochroną

i sprzątaniem. Giełdowa PGF, od lat 90. współpracuje z zewnętrznymi firmami transportowymi, powierza zewnętrznym partnerom windykację swych długów, nie wspominając o ochronie i sprzątaniu.

– Ten prawdziwy outsourcing, który dotyczy całych, bardziej zaawansowanych funkcji, np. obsługi rynku, kompleksowych procesów biznesowych, dopiero się u nas rozwija – twierdzi prof. Stanisław Szukalski, kierownik pierwszych w Polsce podyplomowych studiów dla praktyków outsourcingu na Uniwersytecie Łódzkim.

[srodtytul]Dobrze płatna wiedza[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Choć zagraniczni inwestorzy już w latach 90. zaczęli w Polsce otwierać pierwsze centra usług biznesowych (początkowo głównie na potrzeby swych globalnych grup), to przyspieszenie zagranicznych inwestycji w tej branży nastąpiło rok przed wejściem Polski do Unii. Rekord padł w 2006 r., gdy liczba nowych otwarć sięgnęła 37. Kolejny rekord może paść w najbliższych latach, jeśli dojdą do skutku planowane projekty. – Zainteresowanie inwestycjami BPO w Polsce od lat jest duże i wciąż rośnie – twierdzi Marcin Kaszuba z firmy doradczej Ernst &Young.

Potwierdzają to dane PAIiIZ, która aktywnie obsługuje 30 projektów inwestycyjnych w tej branży. Zapewnią one ponad 11 tys. miejsc pracy dla absolwentów wyższych uczelni. W dodatku jedna trzecia z nowych projektów jest związana z nowoczesnymi, zaawansowanymi usługami analityczno-doradczymi. Ten Knowledge Process Outsourcing jest nie tylko najbardziej rentownym (stawki są średnio 3-krotnie wyższe niż przy prostych funkcjach BPO), ale i najszybciej rosnącym segmentem usług biznesowych w świecie. Jego wartość zwiększa się o 30 – 40 proc. rocznie i za dwa lata ma sięgnąć prawie 17 mld dolarów. Na razie w Polsce mamy dwa centra KPO – pierwsze to centrum zaawansowanych usług finansowych Irevna we Wrocławiu, a drugie (też we Wrocławiu) centrum wiedzy firmy McKinsey.

Jak jednak podkreślają szefowie centrów BPO i SSC, zaawansowane procesy KPO mają coraz większy udział w ich biznesie. – Rozwijamy je od czterech lat i stanowią już 20 proc. naszych usług – ocenia Marek Grodziński, dyrektor centrum BPO Capgemini w Polsce. W łódzkim Infosys BPO już 30 proc. działalności firmy stanowią zaawansowane usługi konsultingowe.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki[mail=a.blaszczak@rp.pl]a.blaszczak@rp.pl[/mail][/i]

„Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili; powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej” – ten cytat Henry’ego Forda z lat 20. minionego wieku jest do dziś jednym z najczęściej powtarzanych w publikacjach dotyczących outsourcingu. I, jak podkreślają przedstawiciele tej branży, świetnie oddaje jego sedno; lepiej skupić się na kluczowych działaniach, które zapewnią firmie trwały wzrost, a te mniej ważne dla biznesu oddać do realizacji specjalistom, bo ci zrobią to lepiej i taniej.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama