Kurczaki wygrywają z mięsem wieprzowym

Producenci wieprzowiny szacują, że w tym roku ich łączna sprzedaż może spaść nawet o 10 proc. Zyskują firmy drobiarskie, których produkty są tańsze

Publikacja: 25.10.2010 03:55

Drób najtańszy

Drób najtańszy

Foto: Rzeczpospolita

Popyt na mięso drobiowe wciąż rośnie. Spodziewamy się, że także w tym roku będzie wyższy niż przed rokiem – mówi Leszek Kawski, dyrektor generalny Krajowej Izby Drobiarstwa.

Przeciętny Polak zjada rocznie ok. 26,5 kg drobiu, o ok. 4 kg mniej niż Francuz, Niemiec czy Brytyjczyk. W branży szacuje się, że jeżeli spożycie będzie nadal rosło tak jak do tej pory, to poziom krajów z najwyższym spożyciem w Unii Europejskiej osiągniemy za trzy, cztery lata.

Drób zawdzięcza popularność głównie cenie. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej podaje, że w sierpniu 1 kg tuszki kurczaka kosztował ok. 7 zł. Tymczasem w przypadku schabu z kością było to ponad 14 zł. – Zdecydowana większość Polaków kupując mięso, kieruje się ceną. Trudno się więc dziwić, że wybierają drób – mówi Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.

Popularność drobiu uderza w mięso wieprzowe. W 2009 r. przeciętny Polak zjadł 41,9 kg tego mięsa, o 0,8 kg mniej niż w 2008 r. Z prognozy Agencji Rynku Rolnego wynika, że w tym roku ze względu na ceny spożycie wieprzowiny może być co najwyżej zbliżone do ubiegłorocznego. Ekonomiści nie spodziewają się też ożywienia popytu w 2011 r.

– Ten rok nie jest dobry dla branży – mówi Ryszard Smolarek, prezes Łmeatu, czołowego producenta mięsa wieprzowego i wołowego w Polsce. Po dziewięciu miesiącach przychody firmy były o ok. 10 proc. niższe niż w 2009 r.

Producenci liczą, że ta tendencja się odwróci. Zdaniem Macieja Dudy, prezesa PKM Duda, popyt na wieprzowinę w Polsce ma szansę znowu rosnąć, gdy poprawi się kondycja finansowa gospodarstw domowych. – Rynek nie jest jeszcze nasycony – mówi. 

Popyt na mięso drobiowe wciąż rośnie. Spodziewamy się, że także w tym roku będzie wyższy niż przed rokiem – mówi Leszek Kawski, dyrektor generalny Krajowej Izby Drobiarstwa.

Przeciętny Polak zjada rocznie ok. 26,5 kg drobiu, o ok. 4 kg mniej niż Francuz, Niemiec czy Brytyjczyk. W branży szacuje się, że jeżeli spożycie będzie nadal rosło tak jak do tej pory, to poziom krajów z najwyższym spożyciem w Unii Europejskiej osiągniemy za trzy, cztery lata.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji