Reklama

Kurczaki wygrywają z mięsem wieprzowym

Producenci wieprzowiny szacują, że w tym roku ich łączna sprzedaż może spaść nawet o 10 proc. Zyskują firmy drobiarskie, których produkty są tańsze

Publikacja: 25.10.2010 03:55

Drób najtańszy

Drób najtańszy

Foto: Rzeczpospolita

Popyt na mięso drobiowe wciąż rośnie. Spodziewamy się, że także w tym roku będzie wyższy niż przed rokiem – mówi Leszek Kawski, dyrektor generalny Krajowej Izby Drobiarstwa.

Przeciętny Polak zjada rocznie ok. 26,5 kg drobiu, o ok. 4 kg mniej niż Francuz, Niemiec czy Brytyjczyk. W branży szacuje się, że jeżeli spożycie będzie nadal rosło tak jak do tej pory, to poziom krajów z najwyższym spożyciem w Unii Europejskiej osiągniemy za trzy, cztery lata.

Drób zawdzięcza popularność głównie cenie. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej podaje, że w sierpniu 1 kg tuszki kurczaka kosztował ok. 7 zł. Tymczasem w przypadku schabu z kością było to ponad 14 zł. – Zdecydowana większość Polaków kupując mięso, kieruje się ceną. Trudno się więc dziwić, że wybierają drób – mówi Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.

Popularność drobiu uderza w mięso wieprzowe. W 2009 r. przeciętny Polak zjadł 41,9 kg tego mięsa, o 0,8 kg mniej niż w 2008 r. Z prognozy Agencji Rynku Rolnego wynika, że w tym roku ze względu na ceny spożycie wieprzowiny może być co najwyżej zbliżone do ubiegłorocznego. Ekonomiści nie spodziewają się też ożywienia popytu w 2011 r.

– Ten rok nie jest dobry dla branży – mówi Ryszard Smolarek, prezes Łmeatu, czołowego producenta mięsa wieprzowego i wołowego w Polsce. Po dziewięciu miesiącach przychody firmy były o ok. 10 proc. niższe niż w 2009 r.

Reklama
Reklama

Producenci liczą, że ta tendencja się odwróci. Zdaniem Macieja Dudy, prezesa PKM Duda, popyt na wieprzowinę w Polsce ma szansę znowu rosnąć, gdy poprawi się kondycja finansowa gospodarstw domowych. – Rynek nie jest jeszcze nasycony – mówi. 

Popyt na mięso drobiowe wciąż rośnie. Spodziewamy się, że także w tym roku będzie wyższy niż przed rokiem – mówi Leszek Kawski, dyrektor generalny Krajowej Izby Drobiarstwa.

Przeciętny Polak zjada rocznie ok. 26,5 kg drobiu, o ok. 4 kg mniej niż Francuz, Niemiec czy Brytyjczyk. W branży szacuje się, że jeżeli spożycie będzie nadal rosło tak jak do tej pory, to poziom krajów z najwyższym spożyciem w Unii Europejskiej osiągniemy za trzy, cztery lata.

Reklama
Biznes
Spadek cen mieszkań, Prezydent przeciw wiatrakom, eksport chipów do Chin
Biznes
Smartfony stały się łatwym łupem dla cyberprzestępców
Biznes
Burza wokół KPO, sprzeciw Zełenskiego wobec planu Trumpa i kolejny rekord WIG
Biznes
Drożdż z Orange: po #Polskim5G zostały wspomnienia. I to nie najlepsze
Biznes
Rusza kwantowa rewolucja w Polsce
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama