W najdroższej limuzynie Audi każdy kierowca poczuje się pewnie, dzięki możliwości wyboru ustawień całego samochodu. Osoby szukające komfortu wybiorą jednym przyciskiem taki tryb pracy. Kierownica obraca się lekko, zawieszenie jest miękkie, pochłaniając każdą nierówność, ale też dopuszcza do przechyłów nadwozia na zakrętach i niezbyt precyzyjnego prowadzenia. Kierowca lubiący szybko prowadzić limuzynę wybierze tryb dynamiczny. Silnik zwiększa obroty przynajmniej o 500 na minutę, bieg trzymany jest dłużej, zawieszenie staje się twardsze, a każdy ruch kierownicy wymaga większego wysiłku. Jednak na krętych górskich drogach ten duży samochód prowadzi się lekko i przewidywalnie. Jest to nie tylko zasługą sportowo zestrojonego, pneumatycznego zawieszenia, ale i lekkiej, a zarazem sztywnej karoserii. Odpowiedzialny za konstrukcję nadwozia Sven Scheermann podkreśla, że całkowicie aluminiowa przestrzenna rama jest o 20 procent sztywniejsza od poprzednika. Waży co prawda 231 kg, o 9 kg więcej od starszego modelu, ale jest większa i spełnia 72 normy zderzeniowe – wszystkie jako obowiązują na świecie.

Sportowy charakter auta podkreśla zastosowanie aktywnego mechanizmu różnicowego w najmocniejszym dieslu, który ma 800 Nm momentu obrotowego. – Dzięki niemu auto jest zwrotniejsze i może szybciej przejeżdżać kręte odcinki dróg – mówi twórca podwozia Georg-Peter Duba. Mechanizm jest podobny do stosowanego w Mitsubishi Evo IX, BMW X6 oraz Audi S4. Moment obrotowy trafia z mechanizmu różnicowego na półosie poprzez przekładnie planetarne (po jednej na półoś). Jeżeli przyczepność nawierzchni pozwala, komputer sterujący dyferencjałem uruchamia przekładnię planetarną koła po zewnętrznej stronie zakrętu, które kręci się o 10 procent szybciej i ma większy moment, pomagając pokonać zakręt i wcześniej rozpędzając auto na wyjściu z niego. A8 ma automatyczną, 8-stopniową skrzynię biegów. Można sterować nią ręcznie łopatkami za kierownicą – aby uaktywnić je, trzeba włączyć przycisk na kierownicy. Bardziej naturalne byłoby aktywowanie poprzez pociągnięcie którejkolwiek z łopatek.

Benzynowy, 8-cylindrowy silnik spala ok. 13 l/100 km, zaś podobny wielkością diesel ponad 9 l oleju napędowego. Z kolei 6-cylindrowy silnik wysokoprężny może spalić zaledwie 6-7 l/100 km. Ten model wyposażony jest także w system start/stop. Przy każdorazowym zatrzymaniu samochodu silnik gaśnie i natychmiast startuje, gdy zniknie nacisk na pedał hamulca. Niestety uruchomieniu i zatrzymaniu silnika towarzyszą wyczuwalne, nieprzyjemne wibracje. Start/stop można wyłączyć przyciskiem na desce rozdzielczej.

O ile poprzedni A8 nie był przeładowany elektroniką i został zdystansowany na tym polu prze konkurencję, to nowy A8 pokazuje nowe możliwości komputerów, których limuzyna ma na pokładzie ponad sto. Biorący udział w rozwoju auta Klaus Verweyen mówi, że dzięki skanującym ruch po bokach limuzyny radarom oraz nawigacji, komputer wie, po jakim pasie jedzie A8. Jeżeli kierowca chce wyprzedzać wolniejszy pojazd z prawej strony, komputer lekko spowolni auto, żądając od kierowcy wciśnięcia pedału gazu – w większości krajów nie wolno wyprzedzać z prawej. Z kolei radar aktywnego tempomatu sprzężony z kamerą poziomowania świateł rozpoznaje, czy wolniej jadące auto z przodu skręca. Jeżeli tak, to tempomat opóźni automatyczne hamowanie A8, bo komputer (dostający także sygnał z nawigacji, która potwierdzi istnienie bocznej drogi) spodziewa się, że przeszkoda zaraz zniknie, skręciwszy w boczną drogę. Także automatycznie włączane są światła doświetlające zakręty, bo nawigacja podpowiada sterowaniu, że auto dojeżdża do zakrętu. Ceny aut z silnikami V-8 zaczynają się od 389 tys. zł.

[ramka] [b]Dane techniczne Audi A8 3,0 TDI[/b]

Silnik: widlasty, 6-cylindrowy, 24-zaworowy, o pojemności 2967 cm3
Moc maksymalna: 250 KM (184 kW) przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 550 Nm przy 1500-3000 obr./min
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,6 s
Zużycie paliwa: ok. 6,8 l/100 km
Cena: od 319 600 zł
Gwarancja: 2 lata
Konkurencja: BMW Serii 7, Jaguar XJ, Lexus LS, Mercedes Klasy S

[b]Werdykt [/b]

Plusy
+ oszczędne silniki
+ szeroki wybór charakterystyki auta

Minusy
- skomplikowane przejście na sterowanie ręczne skrzynią biegów
- wibracje diesla w systemie start/stop
[/ramka]