Reklama
Rozwiń
Reklama

Polskie salony samochodowe tanie dla obcokrajowców

Obcokrajowcy wciąż licznie odwiedzają polskie salony samochodowe. Szukają aut, na które u siebie muszą długo czekać

Publikacja: 04.11.2010 04:38

Peugeot 308 premium

Peugeot 308 premium

Foto: Materiały Producenta

W ubiegłym roku zachodnich klientów przyciągały do polskich salonów programy wspomagania sprzedaży nowych aut dopłatami złomowymi. Choć już się skończyły, teraz magnesem mogą być niższe ceny, a przede wszystkim większa dostępność poszczególnych modeli. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, tylko we wrześniu różnica w ilości sprzedanych a zarejestrowanych w Polsce samochodów zbliżyła się do 15 proc. (przeszło 4 tys. sztuk) na korzyść tych pierwszych. Częściowo to rezultat późniejszego rejestrowania pojazdów, ale także wciąż znacznego reeksportu.

– Takie zjawisko będzie istniało zawsze. Różnice w cenach i dostępności samochodów powodują bowiem, że bardzo dynamicznie rozwija się nowa specjalność – pośredniczący w zakupie brokerzy samochodowi – tłumaczy ekspert firmy analitycznej Jato Dynamics, Andrzej Halarewicz.

Zdaniem Kazimierza Żytkowicza, dyrektora zarządzającego firmy Wikar, taki równoległy rynek jest mocno rozwinięty w krajach zachodniej Europy: w Belgii i Holandii stanowi nawet blisko jedną trzecią sprzedaży nowych samochodów. W Niemczech – blisko kilkanaście procent. – To rynek bardzo czuły na wszelkie zmiany cen. I bardzo pilnie monitorowany – mówi Żytkowicz.

Nie tylko ceny przyciągają brokerów na polski rynek.

W Europie Zachodniej pojawiły się problemy z dostępnością niektórych modeli. Przykładem są poszukiwane przez klientów peugeot 308, hyundai ix 35 czy volkswagen golf. Co ciekawe, Niemcy przyjeżdżają do Polski zwykle po niemieckie marki. I to mimo systematycznie wzmacniającego się złotego.

Reklama
Reklama

– Tamtejsi dilerzy są w stanie zrezygnować z własnej marży, byleby tylko dostarczyć samochód klientowi. Takie postępowanie i tak się opłaca, bo zyskają, gdy auto zacznie się pojawiać w serwisie – twierdzi prezes Samaru Wojciech Drzewiecki.

Pod koniec roku polscy klienci salonów mogą mieć spory problem, bo niektórych modeli, najbardziej poszukiwanych, zabraknie. Rynek bowiem opróżnia także rosnący popyt ze strony wymieniających floty firm oraz pospieszne zakupy aut z kratką.

W ubiegłym roku zachodnich klientów przyciągały do polskich salonów programy wspomagania sprzedaży nowych aut dopłatami złomowymi. Choć już się skończyły, teraz magnesem mogą być niższe ceny, a przede wszystkim większa dostępność poszczególnych modeli. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, tylko we wrześniu różnica w ilości sprzedanych a zarejestrowanych w Polsce samochodów zbliżyła się do 15 proc. (przeszło 4 tys. sztuk) na korzyść tych pierwszych. Częściowo to rezultat późniejszego rejestrowania pojazdów, ale także wciąż znacznego reeksportu.

Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama