W ubiegłym roku zachodnich klientów przyciągały do polskich salonów programy wspomagania sprzedaży nowych aut dopłatami złomowymi. Choć już się skończyły, teraz magnesem mogą być niższe ceny, a przede wszystkim większa dostępność poszczególnych modeli. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, tylko we wrześniu różnica w ilości sprzedanych a zarejestrowanych w Polsce samochodów zbliżyła się do 15 proc. (przeszło 4 tys. sztuk) na korzyść tych pierwszych. Częściowo to rezultat późniejszego rejestrowania pojazdów, ale także wciąż znacznego reeksportu.
– Takie zjawisko będzie istniało zawsze. Różnice w cenach i dostępności samochodów powodują bowiem, że bardzo dynamicznie rozwija się nowa specjalność – pośredniczący w zakupie brokerzy samochodowi – tłumaczy ekspert firmy analitycznej Jato Dynamics, Andrzej Halarewicz.
Zdaniem Kazimierza Żytkowicza, dyrektora zarządzającego firmy Wikar, taki równoległy rynek jest mocno rozwinięty w krajach zachodniej Europy: w Belgii i Holandii stanowi nawet blisko jedną trzecią sprzedaży nowych samochodów. W Niemczech – blisko kilkanaście procent. – To rynek bardzo czuły na wszelkie zmiany cen. I bardzo pilnie monitorowany – mówi Żytkowicz.
Nie tylko ceny przyciągają brokerów na polski rynek.
W Europie Zachodniej pojawiły się problemy z dostępnością niektórych modeli. Przykładem są poszukiwane przez klientów peugeot 308, hyundai ix 35 czy volkswagen golf. Co ciekawe, Niemcy przyjeżdżają do Polski zwykle po niemieckie marki. I to mimo systematycznie wzmacniającego się złotego.