Rekordowa sprzedaż luksusowuch aut

Największe niemieckie koncerny samochodowe skracają bożonarodzeniową przerwę, by nadążyć za popytem

Publikacja: 08.12.2010 19:57

Rekordowa sprzedaż luksusowuch aut

Foto: AFP

Powodem jest przede wszystkim rosnące zapotrzebowanie na auta w Chinach. Najwięcej pracy mają producenci samochodów luksusowych. Juergen Pieper, analityk z frankfurckiego Bankhaus Metzler, zaleca teraz kupowanie akcji Daimlera, BMW i Volkswagena, bo ich przyszłoroczne wyniki mają być bardzo przyjazne dla akcjonariuszy. Już są przyjazne. Akcje Volkswagena, gdzie większość zysku wypracowuje luksusowa marka Audi, wzrosły od początku roku o 92 proc., BMW 84 proc., a Daimlera o 37 proc.

Dwie największe fabryki motoryzacyjne w Polsce – Fiat Auto Poland w Tychach i fabryka Opla w Gliwicach, produkujące auta popularne, będą miały takie same przerwy jak rok temu. Wyprodukują one w tym roku odpowiednio ponad pół miliona i ok. 160 tys. aut.

Większość producentów drastycznie skróciła przerwę świąteczną, jeśli gdzieś się wydłuża, to z powodu inwestycji pod nowe modele lub zwiększenie produkcji.

Niemiecki BMW, największy producent aut luksusowych w Europie, musiał ograniczyć świąteczną przerwę w fabrykach w Dingolfing i Lipsku do trzech dni – 23 – 25 grudnia. Ale przez trzy – pięć tygodni będą nieczynne fabryki w Monachium i Regensburgu, właśnie ze względu na konieczność dokonania tam inwestycji. W przypadku BMW rośnie popyt przede wszystkim na odświeżony model 5 oraz sportowy X1 oraz najnowszy Mini-Countryman. Zdaniem wiceprezesa BMW Iana Robersona tegoroczna sprzedaż trzech marek – BMW, Mini i Rolls Royce może sięgnąć 1,4 mln aut. – W tej chwili moce produkcyjne są naszym największym problemem – mówi otwarcie Michael Rebstock, rzecznik BMW.

Z kolei Volkswagen jest zmuszony do nieprzerwanej pracy w fabryce napędów w Kassel, ponieważ nie jest w stanie nadążyć z dostawami komponentów. Inna luksusowa marka VW- Audi zmuszona była do dodania dwóch zmian w soboty w fabryce w Neckarsulm w Niemczech oraz trzech w Brukseli, ale na święta przerwa będzie "normalna", dziesięciodniowa.

Inny niemiecki producent Mercedes Benz poinformował, że listopadowa sprzedaż była rekordem wszech czasów i wzrosła w porównaniu z wynikami 2009 o 14 proc. W przypadku tego producenta sprzedaż rosła nie tylko w Chinach, ale i w Stanach Zjednoczonych oraz w Indiach i Turcji. Mercedes zamknie swoje fabryki tuż przed Bożym Narodzeniem i uruchomi je ponownie 2 stycznia, ale zakład Daimlera w Hamburgu, który dostarcza komponenty do modeli klasy E i S, będzie pracował przez całe święta.

O tydzień będzie krótsza przerwa świąteczna w fabrykach Opla w Ruesselsheim, Saragossie, w Ellesmere Port w Wielkiej Brytanii – bo doskonale sprzedają się insignie, merivy i nowe astry. W tych trzech fabrykach oraz w Gliwicach Opel był zmuszony do wprowadzenia pracy na trzy zmiany. – W polskiej fabryce będzie jednak dodatkowa przerwa na przygotowanie do produkcji astry trzydrzwiowej – mówi Przemysław Byszewski, rzecznik GM Poland/Opel Polska.

Dwa lata temu świąteczne wakacje w europejskich fabrykach motoryzacyjnych wydłużyły się do kilku tygodni, nawet ponad miesiąc, bo był drastyczny spadek popytu na auta i kłopoty z uzyskaniem kredytowania na ich zakup. Rok temu Fiat Auto Poland z kolei pracował powyżej mocy, a trwająca zazwyczaj dziesięć dni przerwa świąteczna została skrócona o dwa dni.

W 2010 roku europejski rynek skurczy się, auta tańsze bez dopłat sprzedać trudniej, bo kto chciał, kupił je rok temu. Ale i tak tyska fabryka Fiata wyprodukuje w 2010 r. ponad pół miliona aut, najwięcej ze wszystkich fabryk koncernu w Europie. Analityczna firma z rynku motoryzacyjnego JD Power jest zdania, że tegoroczna sprzedaż aut na rynku europejskim będzie niższa o 5,6 proc. i wyniesie 12,9 mln. Producenci nie narzekają, bo utracony rynek w Europie z nadwyżką wynagradzają im Chiny.

Powodem jest przede wszystkim rosnące zapotrzebowanie na auta w Chinach. Najwięcej pracy mają producenci samochodów luksusowych. Juergen Pieper, analityk z frankfurckiego Bankhaus Metzler, zaleca teraz kupowanie akcji Daimlera, BMW i Volkswagena, bo ich przyszłoroczne wyniki mają być bardzo przyjazne dla akcjonariuszy. Już są przyjazne. Akcje Volkswagena, gdzie większość zysku wypracowuje luksusowa marka Audi, wzrosły od początku roku o 92 proc., BMW 84 proc., a Daimlera o 37 proc.

Dwie największe fabryki motoryzacyjne w Polsce – Fiat Auto Poland w Tychach i fabryka Opla w Gliwicach, produkujące auta popularne, będą miały takie same przerwy jak rok temu. Wyprodukują one w tym roku odpowiednio ponad pół miliona i ok. 160 tys. aut.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji