Polskie lotnictwo wyszło z kryzysu

Ponad 1,2 mld zł chcą wydać polskie lotniska na inwestycje w 2011 r.

Publikacja: 27.12.2010 01:40

Polskie lotnictwo wyszło z kryzysu

Foto: Bloomberg

W 2010 r. polskie lotniska obsłużyły 20,9 mln osób, czyli o ok. 250 tys. więcej niż w roku 2008, najlepszym dotychczas dla polskiego lotnictwa.

To oznacza, że rok wcześniej, niż prognozowali zarządcy portów lotniska, wyszły na prostą po zeszłorocznym kryzysie gospodarczym. W 2009 r. przez nasze porty przewinęło się 18,94 mln podróżnych. Prognozy na przyszły rok wskazują, że ruch lotniczy w Polsce wzrośnie do 22,4 mln osób.

Jesienią pojawiło się 19 nowych połączeń. Najwięcej, bo aż sześć, w Katowicach. Z Warszawy przewoźnicy zaczęli latać na czterech nowych trasach.

[wyimek]9,1 mln pasażerów zostało obsłużonych na Okęciu w 2010 r. [/wyimek]

Mijający rok sprowadził na polskie niebo również nowych przewoźników. W Katowicach pojawiło się pięć nowych linii czarterowych, w Poznaniu dwóch nowych regularnych przewoźników – Jetisfaction i CSA, Łódź pozyskała węgierskiego WizzAira, w Rzeszowie zadebiutowały linie Jet Air z połączeniem krajowym do Gdańska. We Wrocławiu w mijającym roku swoją bazę operacyjną otworzył Wizz Air, uruchamiając loty do kilkunastu nowych portów. – Linia ta na przykład w sezonie letnim potroiła liczbę pasażerów na trasach z Wrocławia do Hiszpanii. Spodziewamy się, że w 2011 r. kierunki takie jak Alicante, Malaga czy Barcelona także będą przebojem – mówi Dariusz Kuś, prezes wrocławskiego lotniska.

W Gdańsku w 2010 r. pojawiło się dwóch nowych przewoźników – Iceland Expres na trasie do Rejkiawiku oraz Air Berlin do Berlina – wyjaśnia Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska. – Linie Finncomm we współpracy z liniami Finnair ogłosiły wejście do Gdańska i rozpoczęcie lotów na trasie do Helsinek. Jednak będą one dostępne dopiero w sezonie letnim 2011 r. (od ostatnich dni marca). Myślę, że w 2011 r. powitamy na gdańskim niebie także samoloty kolejnej nowej linii lotniczej, a obecnie już działający w Gdańsku przewoźnicy rozwiną jeszcze bardziej swoją działalność – podsumowuje Kloskowski.

Z kolei z portu w Bydgoszczy wycofał się Jet Air, a wrócił LOT z trasą do Warszawy. Porty w Szczecinie i Krakowie nie pozyskały żadnego nowego klienta, ale też nie straciły żadnego dotychczasowego.

Z operacji z warszawskiego portu zrezygnowały natomiast cztery linie: Armavia, Danube Wings, Germanwings i Blue Air. – Armavia weszła do portu w 2010 r. i wykonała tylko kilka rejsów, Blue Air operował przez cztery miesiące – wyjaśnia Przemysław Przybylski, rzecznik Okęcia. – Do portu wszedł z kolei Royal Air Maroc, a Lufthansa uruchomiła połączenie pod marką Lufthansa Italia – podsumowuje Przybylski.

Obecnie największy wybór połączeń ma Warszawa. Z portu można odlecieć do 62 miast. Na drugim miejscu pod względem oferty w tym roku znajdował się port w Krakowie z 48 różnymi połączeniami. Gdańskie lotnisko ma połączenia z 32 miastami.

W mijającym roku porty lotnicze zainwestowały w sumie ponad 630 mln zł. Inwestycje zaplanowane na przyszły rok mają mieć wartość co najmniej dwukrotnie wyższą. W 2010 r. inwestycje o największej wartości realizowały porty we Wrocławiu (150 mln zł) i Krakowie (130 mln zł). Prace o największej wartości, 240 mln zł, na przyszły rok zaplanował stołeczny port i łódzkie lotnisko. Chcą wydać po ponad 220 mln zł.

Władze lotnisk inwestują głównie w nowe terminale, rozbudowę płyt postojowych czy dróg kołowania. Port w Katowicach za 6 mln zł zmodernizował hangar, w którym samoloty trzyma głównie Wizz Air. W przyszłym roku porty lotnicze w Poznaniu i Rzeszowie planują budowę terminali pasażerskich, Katowice przymierzają się m.in. do rozbudowy płyty postojowej, a Wrocław rozpocznie budowę płyty postojowej przed nowym terminalem.

W 2010 r. polskie lotniska obsłużyły 20,9 mln osób, czyli o ok. 250 tys. więcej niż w roku 2008, najlepszym dotychczas dla polskiego lotnictwa.

To oznacza, że rok wcześniej, niż prognozowali zarządcy portów lotniska, wyszły na prostą po zeszłorocznym kryzysie gospodarczym. W 2009 r. przez nasze porty przewinęło się 18,94 mln podróżnych. Prognozy na przyszły rok wskazują, że ruch lotniczy w Polsce wzrośnie do 22,4 mln osób.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?