Pieniądze na drogi i lotniska

Porty lotnicze w Lublinie i Wrocławiu dołączyły do chętnych na emisję obligacji. Chcą wyemitować papiery warte 410 mln zł

Publikacja: 11.02.2011 01:47

Kolejne porty lotnicze, takie jak Poznań, Wrocław, Modlin i Lublin, wybierają bank lub kończą negocj

Kolejne porty lotnicze, takie jak Poznań, Wrocław, Modlin i Lublin, wybierają bank lub kończą negocjacje w sprawie umów na organizację emisji.

Foto: Rzeczpospolita

Wrocławskie lotnisko zamierza pozyskać na rozbudowę 230 mln zł. Wczoraj zainteresowane organizacją emisji banki złożyły wstępne oferty. Ma się odbyć druga tura, do której m.in. zaproszony zostanie Pekao, będący organizatorem emisji m.in. dla lotniska łódzkiego i portu w Modlinie.

Władze spółki zarządzającej portem w Lublinie szukają chętnego na emisję papierów o wartości 180 mln zł. Najprawdopodobniej będzie to Bank Gospodarstwa Krajowego.

Umowę na emisję papierów podpisały już m.in. port w Gdańsku, który w ten sposób chce pozyskać 195 mln zł, lotnisko łódzkie, które emituje papiery warte 190 mln zł, oraz warszawski port, który ma podpisaną umowę na emisję wartą 240 mln zł.

Pomorskie lotnisko jako jedyne wyemitowało już papiery. Organizatorem i gwarantem emisji lotnisk w Gdańsku i Warszawie jest Nordea. Łódź obsługuje Pekao. Negocjacje z Pekao kończą również władze portów w Poznaniu i Modlinie.

– Emisja obligacji to niejedyny sposób na pozyskanie środków komercyjnych na inwestycje infrastrukturalne – mówi Rafał Petsch, dyrektor zarządzający w departamencie instytucji finansowych i sektora publicznego w Pekao.

Kilka miast przećwiczyło już wykup wierzytelności przez bank. – Wrocław, Żyrardów i Siedlce w zeszłym roku pozyskały w ten sposób środki na inwestycje drogowe. Bank płaci fakturę wystawioną przez wykonawcę, a następnie gmina lub spółka spłaca nam należność – wyjaśnia Petsch.

Jak dodaje, koszt skorzystania z tego instrumentu finansowego jest podobny do emisji obligacji. – Jest łatwiejszy do uzyskania. Coraz częściej gminy, ogłaszając przetarg, w jego warunkach zapisują odroczony termin płatności. Wtedy o kontrakt ubiega się wykonawca wraz z bankiem – mówi Petsch.

Na emisję obligacji gminy czy porty lotnicze nie muszą ogłaszać przetargu, jednak zgodnie z prawem taka procedura jest konieczna w przypadku wyboru banku, który będzie wykupywał wierzytelności.

Wrocławskie lotnisko zamierza pozyskać na rozbudowę 230 mln zł. Wczoraj zainteresowane organizacją emisji banki złożyły wstępne oferty. Ma się odbyć druga tura, do której m.in. zaproszony zostanie Pekao, będący organizatorem emisji m.in. dla lotniska łódzkiego i portu w Modlinie.

Władze spółki zarządzającej portem w Lublinie szukają chętnego na emisję papierów o wartości 180 mln zł. Najprawdopodobniej będzie to Bank Gospodarstwa Krajowego.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca