W ubiegłym roku łączne przychody 66 firm audytorskich, które odpowiedziały na naszą ankietę, wyniosły prawie 2 mld zł. W porównaniu z 2009 r. oznacza to spadek o 3,5 proc. Trochę mocniej, bo o przeszło 4 proc., zmniejszyły się przychody z audytu, które stanowią około
43 proc. łącznych przychodów. Firmy sprzedały tego typu usługi za niespełna 880 mln zł. Prawie połowa firm audytorskich, w tym cztery największe, zanotowała spadek sprzedaży.
Wśród firm z wielkiej czwórki zdecydowanie najsłabszy rok miał KPMG. Przychody spadły o 8,3 proc., do 403,8 mln zł, co spowodowało, że pod tym względem KPMG stracił pozycję lidera na rzecz Ernst & Young. Ten ostatni również zanotował spadek przychodów, jednak był on dwukrotnie mniejszy niż w przypadku KPMG.
– Istotną przyczyną spadku przychodów jest wzrost konkurencji na rynku usług audytorskich. Duże firmy, aby rosnąć, muszą konkurować już nie tylko z innymi dużymi i średnimi spółkami, jak to miało miejsce jeszcze kilka lat temu, ale również z małymi, kilkuosobowymi podmiotami – twierdzi Bogdan Dębicki, partner z KPMG.
Warto zwrócić uwagę, że spadek przychodów KPMG miał miejsce w roku, kiedy firma pozyskała do współpracy aż 164 nowe podmioty. W tym samym czasie główny konkurent stracił 44 klientów. Gdy uwzględnimy te parametry, okaże się, że przychody KPMG przypadające na jeden badany podmiot spadły aż o prawie 20 proc.