EGNOS do czasu uruchomienia Galileo

Europa uruchomiła nowy system nawigacji satelitarnej EGNOS, który usprawni transport lotniczy, zwiększy bezpieczeństwo na szlakach i pozwoli oszczędzać coraz droższe paliwo

Publikacja: 03.03.2011 16:27

EGNOS do czasu uruchomienia Galileo

Foto: Bloomberg

Komisarz przemysłu Alejandro Tajani podkreślił na spotkaniu z prasą w Brukseli, że nowy system pozwoli liniom lotniczym lepiej planować trasy, a w konsekwencji zapewni oszczędności paliwa i zmniejszy emisję spalin, które powodują zmianę klimatu.

Ponadto EGNOS zwiększy bezpieczeństwo, bo umożliwi z większą dokładności wytyczać trasy przelotów, co pozwoli uniknąć zbyt niebezpiecznie małych odstępów między samolotami. Na nowym systemie skorzystają też lotniska, bo zmniejszą koszty funkcjonowania — dodał komisarz.

Koszty EGNOS będą niskie, bo emitowany sygnał będzie bezpłatny. Trzeba będzie jedynie zainstalować na pokładach samolotów urządzeni odbiorcze, nie będą natomiast potrzebne naziemne stacje kontroli lotów z dużymi antenami parabolicznymi, bo cały system już istnieje.

Wyjaśnienia przedstawiciela Brukseli były jasne, logiczne i zrozumiałe. Można jednak wyciągnąć z nich wniosek, że uruchomienie EGNOS ma zmniejszyć skutki opóźnień i przekroczonego budżetu europejskiego systemu nawigacji satelitarnej Galileo, który ma zastąpić amerykański GPS.

System 30 satelitów i stacji naziemnych miał być operacyjny w 2013 r., ale różne przeszkody (walka w przetargach o kontrakty, spory kompetencyjne, problemy techniczne) spowodowały kolejne odraczanie terminu. Teraz mówi się o 2020 r., a sceptycy ucieszą się, jeśli ruszy w 2025 r.

Do tego doszły rosnące koszty. W 2008 r. szacowano je na 3,4 mld euro, które miały pochodzić z unijnej kasy. W styczniu 2011 okazało się, że brakuje teraz 1,9 mld. Do czasu ich znalezienia Europa będzie skazana na system EGNOS.

Europejski system satelitarny (European Geostationary Navigation Overlay Service) wspomagający amerykański GPS, rosyjski GLONASS, a w przyszłości Galileo, składa się z 3 satelitów, 34 stacji pomiarowo-obserwacyjnych (jedna w Warszawie), 4 stacji kontrolnych, 6 transmitujących i 2 kontrolno-testowych. Budowę zakończono w 2006 r., w następnych latach uruchamiano kolejne usługi.

 

Komisarz przemysłu Alejandro Tajani podkreślił na spotkaniu z prasą w Brukseli, że nowy system pozwoli liniom lotniczym lepiej planować trasy, a w konsekwencji zapewni oszczędności paliwa i zmniejszy emisję spalin, które powodują zmianę klimatu.

Ponadto EGNOS zwiększy bezpieczeństwo, bo umożliwi z większą dokładności wytyczać trasy przelotów, co pozwoli uniknąć zbyt niebezpiecznie małych odstępów między samolotami. Na nowym systemie skorzystają też lotniska, bo zmniejszą koszty funkcjonowania — dodał komisarz.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca