Limuzyna z WiFi

Komfort, moc i dobre własności jezdne już nie wystarczą, aby podbić rynek luksusowych limuzyn. Niezbędne są Internet oraz elektroniczne systemy zwiększające bezpieczeństwo podróżowania

Publikacja: 18.04.2011 01:05

Audi A6 siódmej generacji ma nowe podwozie grupy VW, z podłużnie ustawionymi silnikami i napędem na

Audi A6 siódmej generacji ma nowe podwozie grupy VW, z podłużnie ustawionymi silnikami i napędem na przednie lub wszystkie koła

Foto: Fotorzepa, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

Najnowsze Audi A6 najlepiej wskazuje kierunek rozwoju motoryzacji: samochód nie służy wyłącznie do przemieszczania się, staje się mobilnym biurem i ułatwia łączność ze światem. Limuzyna A6 jest pierwszym modelem Audi, który zapewnia połączenie z Internetem.

Umieszczona na dachu antena daje na tyle mocny sygnał, że możliwe jest np. ściąganie poczty. Nawet nawigacja samochodu korzysta z Internetu – można wybrać opcję, w której strzałki nakładane są na mapę Google. To duże ułatwienie podczas przejazdu przez nieznane miasto, gdy wybraną przez komputer trasę możemy zobaczyć na tle otoczenia i porównać ją z tym, co widzimy za oknem. Audi podaje, że na przejechanie z pracującą w tym trybie nawigacją internet pobierze ok. 150 MB danych. Producent najwyraźniej uznał, że prowadzący pochłonięty Internetem może nie poświęcać kierowaniu należytej uwagi. Żeby podnieść bezpieczeństwo ruchu drogowego, przygotował dużo ułatwień: system utrzymania auta w pasie ruchu, radarowy czujnik obecności auta w martwym polu lusterek wstecznych, aktywny tempomat, zachowujący stałą odległość za poprzedzającym pojazdem niezależnie od zmian jego prędkości, przypomnienie o ograniczeniu prędkości (kamera odczytuje znaki i wyświetla limit pomiędzy prędkościomierzem i obrotomierzem), a nawet mechanizm automatycznego parkowania. I to nie tylko równoległego (miejsce musi mieć o 80 cm większą długość od długości samochodu), ale także parkowania prostopadłego. Audi zaparkuje, o ile pozostanie 50 cm wolnego miejsca z boku auta.

Najbardziej rozbudowany jest jednak system dbający o bezpieczeństwo – jeżeli kierujący zagapi się, a odległość od poprzedzającego samochodu niebezpiecznie maleje, najpierw odzywa się buczek, potem następuje lekkie hamowanie, a jeśli kierowca dalej nie reaguje, a system uzna, że zderzenie jest nieuniknione, z całą mocą włączane są hamulce na 0,6 s przed wypadkiem. Te systemy dostępne są także w konkurencyjnych samochodach.

Audi zrobił wszystko, żeby wspomóc kierowcę i umożliwić mu szczęśliwe dojechanie do celu. Jednak prowadzenie tego samochodu to przyjemność. Prowadzący może dobrać sobie charakter samochodu, wybierając tryb pracy, zawieszenia, silnika i układu kierowniczego. W trybie „sport" można utwardzić zawieszenie, jednocześnie układ kierowniczy staje się bardzo precyzyjny, podobnie czuły jest pedał gazu. Skrzynia biegów dłużej trzyma niższe przełożenia, a silnik pracuje na wyższych obrotach. Ten tryb powoduje, że auto szybko reaguje na działania kierowcy, ale wymaga też od niego skupienia. Na odprężenie pozwala tryb „komfort", w którym amortyzatory są wyraźnie bardziej miękkie, nie tylko „połykając" nierówności, ale nawet pozwalając na przechyłu nadwozia na zakrętach. Obroty silnika nie przekraczają 2 tys./min, wyraźnie mniej czuły jest także układ kierowniczy. Możliwe są również ustawienia pośrednie.

Fotele są oferowane w kilku wersjach i najdroższe mają bardzo wydajny masaż (punktowy lub falowy) oraz nadmuchiwane boczki oparć – napełniane powietrzem są od zewnętrznej strony zakrętu, zwiększając komfort jazdy na wirażach. Przed kierowcą pobłyskują klasyczne wskaźniki, natomiast na konsoli centralnej znów roi się od wyświetlaczy, przycisków i pokręteł. Chociaż Audi ma dopracowany system MMI, pozwalający wiele funkcji obsługiwać jednym przycisko-pokrętłem i kilkoma klawiszami, to ilość informacji skierowanych do kierowcy jest przytłaczająca – limuzyna w Wi-Fi przypomina telefon komórkowy. Także ma setki możliwości, ale nikt nie jest w stanie ich wszystkich spamiętać i używać.

Ceny zaczynają się od 167 200 zł za 2-litrowego diesla, a najdroższa 3-litrowa benzyna została wyceniona na 240 100 zł.

Audi A6

Silnik: wysokoprężny, widlasty, 6-cylindrowy, 24-zaworowy, o pojemności 2967 cm3 Moc maksymalna: 204 KM (150 kW) przy 3750-4500 obr./min Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm przy 1250 – 3500 obr./min Prędkość maksymalna: 240 km/h Zużycie paliwa: ok. 7,5 l/100 km Cena: od 219 300 zł Gwarancja: 2 lata Konkurencja: BMW Serii 5, Jaguar XF, Lexus GS, Mercedes-Benz Klasy E

Werdykt

Plusy: - komfortowe wnętrze - systemy zwiększające bezpieczeństwo

Minusy - przeładowana informacjami deska rozdzielcza

Najnowsze Audi A6 najlepiej wskazuje kierunek rozwoju motoryzacji: samochód nie służy wyłącznie do przemieszczania się, staje się mobilnym biurem i ułatwia łączność ze światem. Limuzyna A6 jest pierwszym modelem Audi, który zapewnia połączenie z Internetem.

Umieszczona na dachu antena daje na tyle mocny sygnał, że możliwe jest np. ściąganie poczty. Nawet nawigacja samochodu korzysta z Internetu – można wybrać opcję, w której strzałki nakładane są na mapę Google. To duże ułatwienie podczas przejazdu przez nieznane miasto, gdy wybraną przez komputer trasę możemy zobaczyć na tle otoczenia i porównać ją z tym, co widzimy za oknem. Audi podaje, że na przejechanie z pracującą w tym trybie nawigacją internet pobierze ok. 150 MB danych. Producent najwyraźniej uznał, że prowadzący pochłonięty Internetem może nie poświęcać kierowaniu należytej uwagi. Żeby podnieść bezpieczeństwo ruchu drogowego, przygotował dużo ułatwień: system utrzymania auta w pasie ruchu, radarowy czujnik obecności auta w martwym polu lusterek wstecznych, aktywny tempomat, zachowujący stałą odległość za poprzedzającym pojazdem niezależnie od zmian jego prędkości, przypomnienie o ograniczeniu prędkości (kamera odczytuje znaki i wyświetla limit pomiędzy prędkościomierzem i obrotomierzem), a nawet mechanizm automatycznego parkowania. I to nie tylko równoległego (miejsce musi mieć o 80 cm większą długość od długości samochodu), ale także parkowania prostopadłego. Audi zaparkuje, o ile pozostanie 50 cm wolnego miejsca z boku auta.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki