Toyota wznawia produkcję — połowicznie

Toyota wznowiła produkcję w swych 18 japońskich zakładach — ale tylko w połowie, bo brakuje nadal podzespołów

Publikacja: 18.04.2011 18:23

Japońskie fabryki koncernu stanęły 11 marca, po niszczycielskim trzęsieniu ziemi i fali tsunami. Koncern posiada 18 zakładów w kraju, trzy z nich zaczęły pracę wcześniej, pozostałe ruszyły 18 kwietnia, zgodnie z harmonogramem.

Rzeczniczka firmy wyjaśniła, że zostanie wykorzystana tylko połowa ich mocy, bo brakuje elementów do produkcji. Zgodnie z planami od 27 kwietnia do 9 maja nastąpi przerwa z okazji świąt Złotego Tygodnia, zakłady Toyoty będą działać „na pół gwizdka" od 10 maja do 3 czerwca.

Ostatnio Toyota przystąpiła do mierzenia stopnia napromieniowania gotowych pojazdów przeznaczonych na eksport, części do montowania poza Japonią i zestawów serwisowych. Nie stwierdzono żadnych anomalii.

Kataklizm z początku marca spowodował kryzys z komponentami, bo główni ich producenci mają swe ośrodki na północy kraju, która najbardziej odczuła skutki trzęsienia i fali powodziowej. A warto wiedzieć, że przeciętny samochód składa się z 20 tys. różnych elementów. Wystarczy, że zabraknie tylko jednego, aby produkcja stała się niemożliwa. Produkcja pojazdów zmalała w Japonii i w zagranicznych montowniach firm japońskich.

W minionym tygodniu Toyota zapowiedziała kilkudniowe przerwy w kwietniu i maju w 5 europejskich ośrodkach, w trzech produkujących samochody: Burnaston (Anglia), Onnaing (Francja) i Adapazari (Turcja). Ucierpią też producenci silników w Jelczu-Laskowiczach i w Deeside (Walia). Wolniejszy rytm pracy przewidziano także w Australii i na Filipinach. W okresie 21 kwietnia — 2 maja przewidziano 8 dni bez produkcji; część z nich pokrywa się z japońskimi świętami.

Japończycy zapowiedzieli też wstrzymanie całej produkcji w większości z 14 zakładów w Ameryki Płn. przez 5 dni w kwietniu, jedynie zakład w Georgetown (Kentucky) będzie mieć 4-dniową przerwę. Pracodawca zapewni zajęcie wszystkim chętnym z 25 tys. załogi w Ameryce Płn. Mogą uczestniczyć w szkoleniach, w przygotowaniu usprawnień przy swych stanowiskach pracy, albo wykorzystać urlop lub wziąć bezpłatny. Dalszy harmonogram pracy  fabryk będzie ogłoszony później.

Toyota miała największe problemy z elektroniką, częściami z gumy i tworzyw sztucznych. Od 11 marca nie wyprodukowała 260 tys. pojazdów — podał jej rzecznik Paul Nolasco.

Japońskie fabryki koncernu stanęły 11 marca, po niszczycielskim trzęsieniu ziemi i fali tsunami. Koncern posiada 18 zakładów w kraju, trzy z nich zaczęły pracę wcześniej, pozostałe ruszyły 18 kwietnia, zgodnie z harmonogramem.

Rzeczniczka firmy wyjaśniła, że zostanie wykorzystana tylko połowa ich mocy, bo brakuje elementów do produkcji. Zgodnie z planami od 27 kwietnia do 9 maja nastąpi przerwa z okazji świąt Złotego Tygodnia, zakłady Toyoty będą działać „na pół gwizdka" od 10 maja do 3 czerwca.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?