Porty Szczecin i Kłajpeda chcą autostrady morskiej

Zarządcy obu portów chcą uruchomić regularne połączenie promowe do przewozu samochodów ciężarowych, które obecnie przejeżdżają przez Polskę w drodze na wschód

Publikacja: 04.05.2011 15:06

Porty Szczecin i Kłajpeda chcą autostrady morskiej

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman

— Wola nasza i władz spółki zarządzającej litewskim portem jest. Brakuje nam tylko zainteresowanego przewoźnika morskiego — mówi Jarosław Siergiej, prezes spółki zarządzającej portami w Szczecinie i Świnoujściu.

Jak dodaje, taki przewoźnik pojawi się jeżeli będzie popyt na transport odpowiedniej masy towarów lub pojawi się dla niego zewnętrzne wsparcie finansowe.

— Mówimy o środkach z unijnego programu Marco Polo lub dotacjach rządowych o ile przyznanie takiej jest możliwe — wyjaśnia Siergiej.

Ze znalezieniem chętnego na realizację takich przewozów może być problem. Polska Żegluga Bałtycka jest zainteresowana dalszym rozwijaniem połączeń na trasie północ — południe, czyli z krajów skandynawskich do Polski. Przed planowaną prywatyzacją nie chce też angażować się w kolejne inwestycje. Do otwarcia połączenia władz portu w Kłajpedzie mogą próbować zachęcać DSDS, duńskiego przewoźnika morskiego obecnego w litewskim porcie. Jest on zainteresowany kupnem akcji PŻB.

— Poza tym obsługuje połączenie z Kłajpedy do niemieckiego Sassnitz, więc kursy do leżącego na tej trasie Szczecina byłyby konkurencyjne. Możliwe jest jednak uruchomienie połączenia Sassnitz — Szczecin — Kłajpeda — mówi Jarosław Siergiej.

Reklama
Reklama

Autostrady Morskie to regularne połączenia między dwoma portami morskimi. Jeżeli połączenie uzyska status autostrady morskiej zarówno porty jak i działający na nim przewoźnicy mogą ubiegać się o unijne wsparcie m.in. na rozwój w programu Marco Polo. Przewoźnicy pod warunkiem, że udowodnią że obsługują towary, które wcześniej były transportowane drogą lądową.

— Wola nasza i władz spółki zarządzającej litewskim portem jest. Brakuje nam tylko zainteresowanego przewoźnika morskiego — mówi Jarosław Siergiej, prezes spółki zarządzającej portami w Szczecinie i Świnoujściu.

Jak dodaje, taki przewoźnik pojawi się jeżeli będzie popyt na transport odpowiedniej masy towarów lub pojawi się dla niego zewnętrzne wsparcie finansowe.

Reklama
Biznes
Ścięte rekomendacje dla producentów gier. Faworyt inwestorów jest już tylko jeden
Biznes
Putin ignoruje Trumpa, szansa dla sektora kosmicznego, chipy wracają do Chin
Biznes
Przedsiębiorcy boją się wyższych ceł Trumpa
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama