Porty Szczecin i Kłajpeda chcą autostrady morskiej

Zarządcy obu portów chcą uruchomić regularne połączenie promowe do przewozu samochodów ciężarowych, które obecnie przejeżdżają przez Polskę w drodze na wschód

Publikacja: 04.05.2011 15:06

Porty Szczecin i Kłajpeda chcą autostrady morskiej

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman

— Wola nasza i władz spółki zarządzającej litewskim portem jest. Brakuje nam tylko zainteresowanego przewoźnika morskiego — mówi Jarosław Siergiej, prezes spółki zarządzającej portami w Szczecinie i Świnoujściu.

Jak dodaje, taki przewoźnik pojawi się jeżeli będzie popyt na transport odpowiedniej masy towarów lub pojawi się dla niego zewnętrzne wsparcie finansowe.

— Mówimy o środkach z unijnego programu Marco Polo lub dotacjach rządowych o ile przyznanie takiej jest możliwe — wyjaśnia Siergiej.

Ze znalezieniem chętnego na realizację takich przewozów może być problem. Polska Żegluga Bałtycka jest zainteresowana dalszym rozwijaniem połączeń na trasie północ — południe, czyli z krajów skandynawskich do Polski. Przed planowaną prywatyzacją nie chce też angażować się w kolejne inwestycje. Do otwarcia połączenia władz portu w Kłajpedzie mogą próbować zachęcać DSDS, duńskiego przewoźnika morskiego obecnego w litewskim porcie. Jest on zainteresowany kupnem akcji PŻB.

— Poza tym obsługuje połączenie z Kłajpedy do niemieckiego Sassnitz, więc kursy do leżącego na tej trasie Szczecina byłyby konkurencyjne. Możliwe jest jednak uruchomienie połączenia Sassnitz — Szczecin — Kłajpeda — mówi Jarosław Siergiej.

Autostrady Morskie to regularne połączenia między dwoma portami morskimi. Jeżeli połączenie uzyska status autostrady morskiej zarówno porty jak i działający na nim przewoźnicy mogą ubiegać się o unijne wsparcie m.in. na rozwój w programu Marco Polo. Przewoźnicy pod warunkiem, że udowodnią że obsługują towary, które wcześniej były transportowane drogą lądową.

— Wola nasza i władz spółki zarządzającej litewskim portem jest. Brakuje nam tylko zainteresowanego przewoźnika morskiego — mówi Jarosław Siergiej, prezes spółki zarządzającej portami w Szczecinie i Świnoujściu.

Jak dodaje, taki przewoźnik pojawi się jeżeli będzie popyt na transport odpowiedniej masy towarów lub pojawi się dla niego zewnętrzne wsparcie finansowe.

Biznes
Cła Trumpa nielegalne? Cyfrowa suwerenność Europy i plan ratunkowy Niemiec
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Biznes
Drugi kwartał w CD Projekcie powinien być całkiem dobry
Materiał Promocyjny
Demografia i niepewność regulacyjna to niejedyne wyzwania dla handlu
Biznes
Umiarkowany optymizm polskiego biznesu
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
XTPL mocno wierzy w swoją technologię. Chce mocno zwiększyć sprzedaż
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont