PKP Cargo będzie zatrudniać, a nie zwalniać

Zakończył się nabór wniosków od chętnych na zakup PKP Cargo. Tuż po zamknięciu przyjmowania wniosków rozpoczęła pracę sejmowa komisja infrastruktury dotycząca prywatyzacja narodowego przewoźnika towarowego

Publikacja: 12.05.2011 14:56

PKP Cargo będzie zatrudniać, a nie zwalniać

Foto: Fotorzepa, bartosz jankowski Bartosz Jankowski

Swoje zastrzeżenia składały związki zawodowe, z którymi wciąż nie został wynegocjowany pakiet gwarancji pracowniczych. To zaś miało nastąpić do 4 maja tego roku. PKP SA, właściciel PKP Cargo zakładał, że gwarancje pracownicze będą jednym z elementów negocjacji. Związki zawodowe nalegają, by pakiet został wynegocjowany przed due dilligence. Jak powiedziała Maria Wasiak, prezes PKP, nie jest wykluczone, że porozumienie uda się zawrzeć. — Będę bronił związków zawodowych w PKP Cargo — mówił na komisji Cezary Grabarczyk, minister Infrastruktury.

Związkowców uspokajał Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. — Z niewielkim ryzykiem lub nawet z dużą dozą pewności możemy podpisać pakt gwarancji pracowniczych. Dzięki restrukturyzacji zatrudnienia nie planujemy żadnych zwolnień. Nawet jeżeli w spółce pojawi się inwestor strategiczny to zwolnień nie będzie. Jesteśmy w odwrotnej sytuacji — będziemy zatrudniać. W ciągu najbliższych lat w wyniku naturalnych odejść (na emerytury — przy. red.) odejdzie 30 proc. załogi — mówił prezes Balczun.

W latach 2008 — 2010 spółka przeszła gruntowną restrukturyzację. — Został zrealizowany Program Dobrowolnych Odejść, liczba zakładów została ograniczona z 42 do 10. Spółka prowadzi w tej chwili działalność rentowną. Pod względem wykonanej pracy przewozowej posiada 62,4 proc. udział w polskim rynku towarowego transportu kolejowego — mówi Andrzej Massel.

Wartość spółki szasowana jest na około 4 mld zł. Zgodnie z rządową strategią właściciela ma zmienić pakiet 50 proc. plus jedna akcja.

Strategia PKP Cargo Cargo przewiduje, że w ciągu pięciu lat łączny zysk spółki wyniesie 1 mld zł. — Będziemy ją aktualizować w górę. W 2011 roku zyski w poszczególnych miesiącach są wyższe niż zyski za cały rok w latach wcześniejszych. I nie mówię to latach 2008 — 2009 kiedy przechodziliśmy restrukturyzacje a cały rynek borykał się ze spadkiem masy towarów — podsumował Wojciech Balczun.

Jak podaje Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP SA memoranda pobrało ponad 50 firm i podmiotów, zarówno polskich jak i zagranicznych. Wśród nich są zarówno firmy jak i fundusze inwestycyjne.

Zastrzeżenia związkowców budził fakt, że spółka jest prywatyzowana w drodze negocjacji, a nie debiutu na warszawskiej giełdzie papierów wartościowych. — Taki tryb pozwala na uzyskanie większych wpływów ze sprzedaży i wynegocjowanie pakietu inwestycyjnego — mówił Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej. — Strategia prywatyzacji PKP Cargo została przygotowana przez PKP SA, zaakceptowana przez resort infrastruktury i przedstawiona Radzi Ministrów — dodaje Massel.

Jak podkreślił minister Grabarczyk prywatyzacja PKP Cargo nie jest jedyną przygotowywaną przez rząd. — Pracujemy nad następnymi, po to by stworzyć optymalne warunki dla tego, co z punktu widzenia odpowiedzialności państwa jest najważniejsze, czynimy o po to by umacniać polską infrastrukturę kolejową — podsumował Grabarczyk.

Swoje zastrzeżenia składały związki zawodowe, z którymi wciąż nie został wynegocjowany pakiet gwarancji pracowniczych. To zaś miało nastąpić do 4 maja tego roku. PKP SA, właściciel PKP Cargo zakładał, że gwarancje pracownicze będą jednym z elementów negocjacji. Związki zawodowe nalegają, by pakiet został wynegocjowany przed due dilligence. Jak powiedziała Maria Wasiak, prezes PKP, nie jest wykluczone, że porozumienie uda się zawrzeć. — Będę bronił związków zawodowych w PKP Cargo — mówił na komisji Cezary Grabarczyk, minister Infrastruktury.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Kłopotliwy ślad węglowy dla spółek giełdowych
Biznes
Dubaj światowym centrum wiz. Start-up staje się potentatem
Biznes
Przy granicy z Polską powstanie park wodny Aquapolis. Są i złe wiadomości
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?