Lancia czyli Chrysler, ale nie wszędzie

W Europie kontynentalnej znika marka Chrysler. Auta wspólnie produkowane przez Chryslera i Lancię będą od początku czerwca sprzedawane jako lancie. W Irlandii i Wielkiej Brytanii jako chryslery.

Aktualizacja: 01.06.2011 18:40 Publikacja: 01.06.2011 16:57

Lancia czyli Chrysler, ale nie wszędzie

Foto: Bloomberg

Pod marką Chrysler będą również sprzedawane w Japonii, Korei Południowej, Nowej Zelandii, Australii, w Republice Południowej Afryki i oczywiście na całej półkuli zachodniej. Zdaniem szefa marki Lancia, Oliviera Francois to Chrysler, nie Lancia jest na świecie bardziej rozpoznawalny. Bez zmian pozostaną w Europie marki należące do Chryslera — Jeep, Ram, Dodge. Cały projekt uporządkowania marek ma zmniejszyć koszty europejskiej obecności obydwóch marek przynajmniej o 1,5 mld euro do 2014 roku.

Pierwszym autem z tego projektu jest zaprezentowana tydzień temu w Turynie lancia ypsilon produkowana w Tychach. Za 12,4 tys. euro w bogatej wersji podstawowej od 1 czerwca jest sprzedawana we Włoszech. Za dwa tygodnie będzie znana jej cena w Polsce, ale nieoficjalnie wiadomo, że ma wahać się w granicach 40-50 tys. złotych.

Ale używanie zamiennie nazwy lancia i chrysler nie jest jedynym, co będzie łączyło obydwie marki. Także wygląd aut zaczyna wykazywać podobieństwa. Grill ypsilona ma wyraźnie cechy Chryslera, zaś dawna „300" amerykańskiej marki nabrała włoskiej lekkości projektowania. W Europie będzie się od ostatniego kwartału 2011 nazywała się Lancia Thema, model „200" Chryslera najprawdopodobniej zostanie przechrzczony na lancia flavia. — Kombinacja marek Lancia/Chrysler jest dla Fiata i Chryslera niesłychanie ważna, bo małe są szanse, aby Lancia samotnie była w stanie przetrwać — mówi dyrektor generalny Fiata i prezes Chryslera, Sergio Marchionne.

Chrysler jako samodzielna marka przetrwał w Europie kontynentalnej 40 lat. Teraz jednak Marchionne postanowił przyspieszyć integrację marek. Będzie to o tyle łatwiejsze, że Fiat do końca 2011 będzie miał przynajmniej 57 proc. udziałów w Chryslerze.

Amerykańska marka miała zmienne szczęście w Europie. Najwięcej — 120 tysięcy sprzedała w 2007 roku. Ale w ubiegłym roku było to już tylko 36,9 tys. aut, w tym mieściła się również sprzedaż popularnego Jeepa. Inaczej było w USA, gdzie sprzedaż chryslerów mimo wszystko rosła i sięgnęła 1,09 mln aut.

W Europie właśnie trwa zmiana marki w punktach dilerskich. Dzięki temu Lancia będzie miała pod koniec roku 650 punktów sprzedaży.

Sergio Marchionne nie ukrywa, że od Lancii, która była modelem przede wszystkim sprzedającym się we Włoszech ma wielkie oczekiwania. w roku 2014, kiedy integracja obydwóch koncernów będzie już pełna zamierza sprzedać 250 tys. aut tej marki, w tym przynajmniej 122 tysiące tyskiego ypsilona. W 2010 Lancia sprzedała 99,400 aut, w tym stary trzydrzwiowy model ypsilona miał ponad 29 procentowy udział. Od połączonych koncernów Marchionne oczekuje wartości sprzedaży na poziomie przynajmniej 104 mld euro, wobec 66 mld rok temu.

Marka Lancia powstała w Turynie w 1906 roku. Stworzył ją kierowca rajdowy ze „stajni" Fiata, Vincenzo Lancia. Była autem postrzeganym jako luksusowe, dobrze wyposażone o niezbyt wygórowanej cenie. Przez wiele lat lancie były autami, którymi jeździli wyżsi urzędnicy polskiej administracji. W swoich najlepszych czasach w latach 1950. — 60. modele flamina i flavia skutecznie konkurowały z Jaguarem. Fiat kupił Lancię w roku 1969 i wtedy pojawiły się modele delta i thema. Spadek sprzedaży zaczął się w latach 90, a mocno trzymał się jedynie właśnie ypsilon. Olivier Francosi wierzy, że lancia z Tychów skusi młodych nieźle zarabiających ludzi mieszkających w miastach. I za wszelką cenę chce podkreślić, że nie jest to auto damskie. Dlatego„twarzą" Ypsilona jest Vincent Cassel, mąż Moniki Belucci, który w reklamach występuje jako mocny mężczyzna z dwudniowym zarostem. Chrysler 300/Thema będzie reklamowany przez włoską modelkę, Elisabettę Canalis, prywatnie narzeczoną amerykańskiego aktora George Clooneya. Twórcy reklamy mają nadzieję, że zostanie to odczytane jako połączenie włoskiego wdzięku i amerykańskiej siły i skuteczności.

 

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca