Nadal szybko ubywa sklepów

W I kwartale zarejestrowano niemal 3,6 tys. nowych sklepów. Jednak zniknęło 6 tys. już działających

Publikacja: 13.06.2011 15:58

W większości branż liczba sklepów spada. Nie ma co liczyć na odwrócenie trendu, bo mamy ich nadal na

W większości branż liczba sklepów spada. Nie ma co liczyć na odwrócenie trendu, bo mamy ich nadal najwięcej w Europie.

Foto: Rzeczpospolita

W I kwartale wyrejestrowano ich w Polsce 40 proc. więcej, niż powstało nowych placówek

Choć dane o sprzedaży detalicznej są co miesiąc bardzo pozytywne, to jednak faktyczne nastroje w branży handlowej są znacznie gorsze. Z raportu firmy HBI Polska wynika, że znacznie więcej sklepów znika z rynku niż jest rejestrowanych nowych placówek. W ppierwszym kwartale pwostało bowiem 3,6 tys. , podczas gdy wyrejestrowano 6 tys.

W wartościach bezwzględnych ale także w ujęciu procentowym problem najmocniej widać w przypadku sklepów spożywczych, odzieżowych i obuwniczych, meblowych czy sprzedających różnego typu sprzęt elektroniczny. - Szczególnie w dużych aglomeracjach miejskich Polacy dokonują zakupów raz w tygodniu ograniczają zakupy w małych osiedlowych sklepach do artykułów pierwszej potrzeby: pieczywo, warzywa.

To wszystko wpływa w bezpośredni sposób na spadek liczby małych punktów handlowych, które przenoszą sprzedaż do internetu. – mówi Anna Czulec z HBI Polska.

Jednak są także przykłady sektorów, gdzie liczba sklepów rośnie. Przybyło m.in. placówek monopolowych i z artykułami sportowymi.

Niekorzystny trend spadkowy w przypadku sklepów spożywczych faktycznie widać od kilku lat. Jednak dane o ubywającej liczbie placówek także w innych branżach zwłaszcza odzieżowej czy obuwniczej są zaskoczeniem. Alternatywą staje się wbrew pozorom handel na bazarach. Z danych HBI Polska wynika, że na koniec 2010 r. sprzedażą detaliczną na targowiskach zajmowało się aż 157,7 tys. firm. 43,5 proc. oferowało odzież, 26,5 proc. artykuły spożywcze. Jednak w pierwszym kwartale znacznie więcej takich firm wyrejestrowano niż powstało nowych. Na koniec marca ich liczba wynosiła 152,3 tys. czyli 3,4 proc. mniej niż w grudniu.

W I kwartale wyrejestrowano ich w Polsce 40 proc. więcej, niż powstało nowych placówek

Choć dane o sprzedaży detalicznej są co miesiąc bardzo pozytywne, to jednak faktyczne nastroje w branży handlowej są znacznie gorsze. Z raportu firmy HBI Polska wynika, że znacznie więcej sklepów znika z rynku niż jest rejestrowanych nowych placówek. W ppierwszym kwartale pwostało bowiem 3,6 tys. , podczas gdy wyrejestrowano 6 tys.

Biznes
Po ostatnich awariach X Elon Musk obiecuje powrót do pracy w swoich firmach 24/7
Biznes
Czarnogórskie biznesy Olega Deripaski. Sankcje są, ale układy też
Biznes
Demograficzne wyzwania Polski: dzietność, migracje i przyszłość gospodarki
Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP