Reklama

W lipcu urosła sprzedaż wódki

W lipcu Polacy wydali na swój ulubiony napój spirytusowy o 7 proc. więcej niż rok wcześniej. Spadła natomiast sprzedaż piwa

Publikacja: 26.08.2011 16:07

W lipcu urosła sprzedaż wódki

Foto: Bloomberg

— Sprzedaż w lipcu była nie tylko wyższa niż w czerwcu, ale także niż w lipcu ubiegłego roku,  co w branży spirytusowej dość nietypowe — mówi "Rz" William Carey, prezes notowanego na giełdach w Nowym Jorku i Warszawie CEDC, wicelidera polskiego rynku wódki.

Grzegorz Chojnacki, prezes Nemiroff Polska, która oferuje w Polsce ukraińską wódkę Nemiroff wyjaśnia, że rynkowi wódki w lipcu pomogła zła pogoda. — Niskie temperatury sprzyjają zakupom mocnych alkoholi — mówi.

Szef CEDC dodaje, że tak znaczny wzrost w lipcu branża zawdzięcza także temu, że przed rokiem popyt na wódkę był bardzo słaby. — W lipcu i sierpniu 2010 roku mieliśmy do czynienia w Polsce z falą upałów. W gorące dni konsumenci wybierali raczej piwo — mówi Carey.

W tym roku sytuacja jest odwrotna. Browary narzekają, że lipiec był dla nich nieudany. Niższa sprzedaż latem zahamuje najprawdopodobniej tempo, w jakim odbudowywał się polski rynek piwa w pierwszej połowie tego roku. W branży szacuje się, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku średnio sprzedaż mogła być o nieco ponad 10 proc. wyższa niż rok wcześniej. Natomiast od czerwca 2010 r. do czerwca 2011 r. poszła w górę o ok. 6 proc. Natomiast biorąc pod uwagę średnik wynik za 12 miesięcy łącznie ze słabym lipcem, to wzrost wynosi tylko ok. 3 proc.

— W ciągu całego 2011 roku sprzedaż piwa może natomiast wzrosnąć o 1-2 proc. w porównaniu do 2010 roku — powiedział w rozmowie z "Rz" Gary Haigh, prezes Kompanii Piwowarskiej, lidera polskiego rynku piwa.

Reklama
Reklama

Producenci i dystrybutorzy wódki nie liczą nawet na tak niewielki wzrost sprzedaży za cały 2011 r. — Jeden miesiąc  to za krótki okres, aby mówić o stałej zmianie trendu na rynku wódki - mówi William Carey. — Spodziewamy się, że sprzedaż wódki do końca roku utrzyma się na poziomie o kilka procent niższym niż w ubiegłym roku — dodaje.

Łącznie w ciągu pierwszy siedmiu miesięcy tego roku Polacy kupili ok. 135,1 mln litró2w wódki, o 4,4 proc. mniej niż przed rokiem — podaje firma Nielsen.

 

Więcej na temat sytuacji na polskim rynku wódki w sobotnio-niedzielnym wydaniu "Rzeczpospolitej"

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama