W lipcu urosła sprzedaż wódki

W lipcu Polacy wydali na swój ulubiony napój spirytusowy o 7 proc. więcej niż rok wcześniej. Spadła natomiast sprzedaż piwa

Publikacja: 26.08.2011 16:07

W lipcu urosła sprzedaż wódki

Foto: Bloomberg

— Sprzedaż w lipcu była nie tylko wyższa niż w czerwcu, ale także niż w lipcu ubiegłego roku,  co w branży spirytusowej dość nietypowe — mówi "Rz" William Carey, prezes notowanego na giełdach w Nowym Jorku i Warszawie CEDC, wicelidera polskiego rynku wódki.

Grzegorz Chojnacki, prezes Nemiroff Polska, która oferuje w Polsce ukraińską wódkę Nemiroff wyjaśnia, że rynkowi wódki w lipcu pomogła zła pogoda. — Niskie temperatury sprzyjają zakupom mocnych alkoholi — mówi.

Szef CEDC dodaje, że tak znaczny wzrost w lipcu branża zawdzięcza także temu, że przed rokiem popyt na wódkę był bardzo słaby. — W lipcu i sierpniu 2010 roku mieliśmy do czynienia w Polsce z falą upałów. W gorące dni konsumenci wybierali raczej piwo — mówi Carey.

W tym roku sytuacja jest odwrotna. Browary narzekają, że lipiec był dla nich nieudany. Niższa sprzedaż latem zahamuje najprawdopodobniej tempo, w jakim odbudowywał się polski rynek piwa w pierwszej połowie tego roku. W branży szacuje się, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku średnio sprzedaż mogła być o nieco ponad 10 proc. wyższa niż rok wcześniej. Natomiast od czerwca 2010 r. do czerwca 2011 r. poszła w górę o ok. 6 proc. Natomiast biorąc pod uwagę średnik wynik za 12 miesięcy łącznie ze słabym lipcem, to wzrost wynosi tylko ok. 3 proc.

— W ciągu całego 2011 roku sprzedaż piwa może natomiast wzrosnąć o 1-2 proc. w porównaniu do 2010 roku — powiedział w rozmowie z "Rz" Gary Haigh, prezes Kompanii Piwowarskiej, lidera polskiego rynku piwa.

Producenci i dystrybutorzy wódki nie liczą nawet na tak niewielki wzrost sprzedaży za cały 2011 r. — Jeden miesiąc  to za krótki okres, aby mówić o stałej zmianie trendu na rynku wódki - mówi William Carey. — Spodziewamy się, że sprzedaż wódki do końca roku utrzyma się na poziomie o kilka procent niższym niż w ubiegłym roku — dodaje.

Łącznie w ciągu pierwszy siedmiu miesięcy tego roku Polacy kupili ok. 135,1 mln litró2w wódki, o 4,4 proc. mniej niż przed rokiem — podaje firma Nielsen.

 

Więcej na temat sytuacji na polskim rynku wódki w sobotnio-niedzielnym wydaniu "Rzeczpospolitej"

Biznes
Prezydent kontra rząd? Biznes wzywa do współpracy
Materiał Promocyjny
Renters, czyli dopalacz deweloperski. Korzyści dla firm ze współpracy z liderem najmu
Biznes
Co nowy prezydent powinien zrobić w obronności?
Biznes
Biznes liczy na prorozwojową współpracę rządu i prezydenta
Biznes
Nawrocki wygrywa wybory. Rosyjskie lotniska w ogniu. Cła Trumpa rosną
Materiał Promocyjny
Obiekt z apartamentami inwestycyjnymi dla tych, którzy szukają solidnych fundamentów
Biznes
Europejskie firmy boją się wysyłać swoich pracowników do USA