LTE od Polsatu

Cyfrowy Polsat wprowadza usługę mobilnego internetu LTE wierząc, że mobilny internet wyprze stacjonarny

Publikacja: 30.08.2011 16:10

Cyfrowy Polsat zakończył testy i wprowadził dziś komercyjną ofertę docelowo ultraszybkiego internetu w technologii LTE (ang. Long Term Evolution, czyli ultraszybkiego dostępu do Internetu).  Wraz z ofertą wprowadził nową markę usługi dostępowej -  PolsatNet.

- LTE zrewolucjonizuje rynek nie tylko mobilnego Internetu, ale rynku Internetu w ogóle. Wierzę, że odegra analogiczną rolę, jak kiedyś telefonia komórkowa  na rynku usług głosowych – zapowiedział na konferencji prasowej Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu. Przyznał jednak też, że aby było to możliwe do rozwiązania jest jeszcze dużo problemów technologicznych.

W nowym cenniku i trwającej od dziś promocji (Internet dla każdego) zgodnie z naszymi zapowiedziami Cyfrowy Polsat nie robi rozróżnienia między technologiami.  Tyle samo płaci się za usługę LTE, co za dostęp w technologii HSPA+.

W startującej się promocji mobilny  dostęp do Internetu (w technologii HSPA+ i LTE kosztuje od 29 zł (za 3GB transferu) do 99 zł (za 25 GB).  Jak czytamy w cenniku i regulaminie promocji, to ceny za tzw. „pakiety cykliczne". Abonament w promocji wynosi 1 zł, co oznacza, że za podane pakiety trzeba zapłacić ostatecznie od 30 do 100 zł.  To obecnie najniższe ceny na rynku za 1 GB.

Teoretyczna maksymalna prędkość przesyłu danych w technologii LTE to 100 MB/s.  Operator – podobnie jak wszyscy inni gracze – nie gwarantuje minimalnej prędkości.   – Jest zbyt wiele zmiennych, od których zależy prędkości. Moim zdaniem taka gwarancja to utopia. Jeśli nawet dostarczymy abonentom 5 proc. (1-10 MB/s) z tej maksymalnej prędkości, to produkt ten będzie lepszy niż obecne dotychczas na rynku – mówił Libicki.

Użytkownicy usługi mają do wyboru kilka modemów: głównie firmy Huawei (tylko jeden promowany obecnie pozwala na przełączanie się między sieciami w technologii LTE i HPSA+) oraz warszawskiej firmę Interphone Service z fabryką w Mielcu. Spółka proponuje także routery Wifi (na przełomie listopada i grudnia pojawić się może urządzenie obsługujące transmisję do 50 Mb/s) oraz antenę poprawiającą jakość sygnału.

Promocja wprowadzona dziś przez Cyfrowy Polsat odbywa się pod hasłem „Internet dla każdego". Jednak nie wszyscy Polacy mogą dziś korzystać z Internetu platformy.  Czy usługa działa można sprawdzić biorąc ją na 7 dni na próbę lub korzystając z narzędzia i mapy udostępnionej na stronie WWW operatora.

Z usługi w (docelowo) najszybszej technologii LTE będą mogli korzystać użytkownicy znajdujący się w zasięgu nadajników, stawianych przez spółki Mobyland i Centernet z giełdowej grupy NFI Midas.  Obecnie jest ich 500. Cyfrowy Polsat szacuje, że w ich zasięgu jest około 1300 miejscowości.  Cała sieć, z której korzysta platforma kontrolowana przez Zygmunta Solorza-Żaka  obejmuje w sumie 17 tys. miejscowości w których działa Internet w technologii HSPA+.

- Tempo rozbudowy sieci LTE zależeć będzie od tego,  jak szybko uzyskana zostanie zgoda UOKiK-u na przejęcie Polkomtela – powiedział Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu na konferencji poświęconej wprowadzeniu komercyjnej usługi LTE.

Dodał, że od tego zależy, czy spółki Mobyland i CenterNet budować będą ją  samodzielnie, czy korzystając ze stacji bazowych operatora sieci Plus.

Zaprezentowana dziś oferta skierowana zarówno do gospodarstw domowych korzystających z telewizji w Cyfrowym Polsacie, jak i do użytkowników młodych, zasobnych, mieszkających w dużych miastach powyżej 200 tys. mieszkańców.

Według prezesa Cyfrowego Polsatu usługa mobilnego Internetu będzie stopniowo wypierać Internet stacjonarny, tak jak to miało miejsce w przypadku telefonii.

- Widziałem opracowanie z którego wynika,  że do 2015 r. w Polsce może przybyć około 8 mln tzw. RGU (jednostki generujące przychód – red.) dostępu do Internetu. Naszym zdaniem przeważać będzie usługa mobilnego Internetu – powiedział Libicki. -  Dzięki temu, że Internet mobilny stanie się usługą powszechną może stać się tak, że to dzięki niej będziemy zdobywać klientów płatnej telewizji – uważa prezes Cyfrowego Polsatu.

Nie podał oczekiwań platformy co do przychodów z tytułu mobilnego Internetu oraz planu zwiększania bazy klientów usługi.

- Wszystko, co dotyczy kosztów wprowadzenia usługi LTE zakomunikowaliśmy w grudniu ub.r., gdy poinformowaliśmy o warunkach umowy zakupu przepustowości z Mobylandem. Wprowadzenie komercyjnej oferty mobilnego dostępu w technologii LTE nie oznacza niczego nowego dla kosztów Cyfrowego Polsatu.  Może jedynie modemy, które teraz wprowadzamy  będą nieco droższe modemy, które do tej pory udostępniamy. Liczymy jednak, że szybko ich ceny staną się podobne – powiedział Libicki.

- Przedstawiliśmy plany bankom, u których zaciągnęliśmy 2,6 mld zł kredytu na zakup Telewizji Polsat. Nie podajemy je do szerszej wiadomości – powiedział prezes Cyfrowego Polsatu.

Jak podał Cyfrowy Polsat, w testach usługi LTE wzięło udział prawie 2000 testerów. Dostęp do sieci odbywał się za pomocą modemu LTE Speed 1000 firmy IPWireless. Przeprowadzone badania satysfakcji wykazały, że usługa LTE spełniła oczekiwania ponad 65 proc. testerów. Ponad 60 proc. użytkowników osiągało maksymalne prędkości powyżej 11 Mb/s, a 75 proc. - powyżej 5 Mb/s. Ponad 50 proc. klientów generowało ruch nie większy niż 5 GB, a kolejne 33 proc. od 5 do 20 GB.

Według Beaty Białkowskiej, szefowej marketingu Cyfrowego Polsatu, to ilu testujących skorzysta z oferty komercyjnej będzie można ocenić w ciągu kilku dni. Te osoby, które nie zwrócą spółce modemów zostaną wciągnięte do bazy abonentów.

Biznes
Cyberataki w systemy produkcji – polskie firmy nie są na nie gotowe
Biznes
Czy Nawrocki obniży ceny prądu? Ukraina atakuje Most Kerczeński
Biznes
Minecraft uratował kinom półrocze
Biznes
Może być pirackie, byle zachodnie. Rosjanie nie chcą rosyjskiego IT
Biznes
Ustawa o Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta wreszcie na liście prac rządu
Biznes
Prezydent kontra rząd? Biznes wzywa do współpracy
Biznes
Co nowy prezydent powinien zrobić w obronności?