Reklama

Obligacje spółek PKP

Obligacje o wartości ponad 1 mld zł planują w tym roku wyemitować spółki z grupy PKP. Środki chcą przeznaczyć zarówno na inwestycje, jak i spłatę długów

Publikacja: 01.09.2011 05:12

Obligacje spółek PKP

Foto: Fotorzepa, MS Magdalena Starowieyska

Do emisji największej transzy, o wartości ok. 800 mln zł, przymierza się PKP SA, spółka matka kolejowej grupy. – Negocjujemy warunki. Emisja nastąpi na jesieni – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP.

PKP SA chce pozyskane środki przeznaczyć na obsługę długu. W listopadzie przypada termin spłaty kolejnej raty zobowiązań. Tegoroczna wynosi ok. 1,8 mld zł – to zarówno kapitał, jak i odsetki. Obecnie historyczne zadłużenie PKP wynosi ok 4,5 mld zł. Zobowiązania spłacane są m.in. ze sprzedaży nieruchomości czy z prywatyzacji. Brakujące środki pozyskiwane są z rynku. W tym roku PKP sprzedała 60 proc. akcji Bombardiera za 150 mln zł, Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury za 225 mln zł (transakcja nie została jeszcze sfinalizowana) i za 500 mln zł odsprzedała Skarbowi Państwa kolejną transzę akcji PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za budowę i modernizację torów.

– Podpisaliśmy też umowy na sprzedaż nieruchomości w sumie za 980 mln zł – dodaje Łukasz Kurpiewski.

Dwie pasażerskie spółki z grupy PKP przymierzają się do emisji papierów na łączną kwotę 205 mln zł. Pozyskane środki chcą przeznaczyć na inwestycje. PKP Intercity, w związku z realizacją długoterminowych planów modernizacji taboru, przygotowuje emisję wartą 150 mln zł. Spółka już sięgnęła po pieniądze z rynku na modernizację wagonów w 2008 r. Wówczas wyemitowała papiery warte 330 mln zł. Władze PKP i PKP Intercity nie chcą zdradzić, z kim prowadzą rozmowy.

PKP SKM w Trójmieście przymierza się do wypuszczenia obligacji korporacyjnych wartych 55 mln zł. Organizatorem i gwarantem emisji ma być Bank Gospodarstwa Krajowego. – Jesteśmy pierwszym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce, który otrzymał wiążącą ofertę emisji obligacji korporacyjnych bez posiadania długoletniej umowy przewozowej (na dziesięć lub więcej lat) albo umowy wsparcia, która stanowi gwarancje udzielane przez właścicieli – mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście. Planowany termin emisji obligacji to lata 2011 – 2012, a termin spłaty ostatniej ich transzy to koniec 2020 r. Środki zostaną przeznaczone na modernizację 22 pociągów elektrycznych.

Reklama
Reklama

Emisja obligacji to zdaniem bankowców jeden z korzystniejszych sposób na pozyskanie pieniędzy z rynku. – Umożliwiają one emitentowi dotarcie do szerszego grona inwestorów, bank może pełnić tylko rolę pośrednika, a papiery trafiają do różnych instytucji finansowych. Takie finansowanie może się okazać tańsze niż kredyt – mówi Rafał Petsch, dyrektor w Pekao SA. – Dla banku ten instrument jest korzystniejszy, gdyż jest bardziej płynny niż kredyt. Obligacje w dowolnej chwili można odsprzedać na rynku.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama