Do emisji największej transzy, o wartości ok. 800 mln zł, przymierza się PKP SA, spółka matka kolejowej grupy. – Negocjujemy warunki. Emisja nastąpi na jesieni – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP.
PKP SA chce pozyskane środki przeznaczyć na obsługę długu. W listopadzie przypada termin spłaty kolejnej raty zobowiązań. Tegoroczna wynosi ok. 1,8 mld zł – to zarówno kapitał, jak i odsetki. Obecnie historyczne zadłużenie PKP wynosi ok 4,5 mld zł. Zobowiązania spłacane są m.in. ze sprzedaży nieruchomości czy z prywatyzacji. Brakujące środki pozyskiwane są z rynku. W tym roku PKP sprzedała 60 proc. akcji Bombardiera za 150 mln zł, Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury za 225 mln zł (transakcja nie została jeszcze sfinalizowana) i za 500 mln zł odsprzedała Skarbowi Państwa kolejną transzę akcji PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za budowę i modernizację torów.
– Podpisaliśmy też umowy na sprzedaż nieruchomości w sumie za 980 mln zł – dodaje Łukasz Kurpiewski.
Dwie pasażerskie spółki z grupy PKP przymierzają się do emisji papierów na łączną kwotę 205 mln zł. Pozyskane środki chcą przeznaczyć na inwestycje. PKP Intercity, w związku z realizacją długoterminowych planów modernizacji taboru, przygotowuje emisję wartą 150 mln zł. Spółka już sięgnęła po pieniądze z rynku na modernizację wagonów w 2008 r. Wówczas wyemitowała papiery warte 330 mln zł. Władze PKP i PKP Intercity nie chcą zdradzić, z kim prowadzą rozmowy.
PKP SKM w Trójmieście przymierza się do wypuszczenia obligacji korporacyjnych wartych 55 mln zł. Organizatorem i gwarantem emisji ma być Bank Gospodarstwa Krajowego. – Jesteśmy pierwszym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce, który otrzymał wiążącą ofertę emisji obligacji korporacyjnych bez posiadania długoletniej umowy przewozowej (na dziesięć lub więcej lat) albo umowy wsparcia, która stanowi gwarancje udzielane przez właścicieli – mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście. Planowany termin emisji obligacji to lata 2011 – 2012, a termin spłaty ostatniej ich transzy to koniec 2020 r. Środki zostaną przeznaczone na modernizację 22 pociągów elektrycznych.