Wydamy 40 mld zł na alkohole

W 2012 roku wydatki Polaków na alkohol zwiększą się o prawie 6 proc.

Publikacja: 21.12.2011 03:33

Wydamy 40 mld zł na alkohole

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

W koń­czą­cym się ro­ku prze­zna­czy­my na pi­wo, wód­kę, wi­no i whi­sky – czy­li na naj­po­pu­lar­niej­sze al­ko­ho­le w na­szym kra­ju – nie­mal 38 mld zł – sza­cu­je fir­ma ba­daw­cza Eu­ro­mo­ni­tor In­ter­na­tio­nal. W przy­szłym ro­ku war­tość ryn­ku po­win­na być we­dług jej ana­li­ty­ków o nie­co po­nad 2 mld zł, czy­li pra­wie 6 proc., wyż­sza. Wielkość rynku urośnie w tym cza­sie o 1,45 proc., do 4,2 mld li­trów.

Agne Ga­lin­ske z Eu­ro­mo­ni­tor In­ter­na­tio­nal tłu­ma­czy, że ta róż­ni­ca to efekt ro­sną­cej po­pu­lar­no­ści droż­szych trun­ków w Pol­sce. Kosz­tem m. in. wó­dek zy­sku­ją u nas głów­nie wi­na i whi­sky. Wiel­kość sprze­da­ży tej ostat­niej ma zwięk­szyć się w 2012 ro­ku o ok. 13, 5 proc. Na­to­miast wy­dat­ki na nią ma­ją uro­snąć, zda­niem Eu­ro­mo­ni­to­ra, o pra­wie 15 proc.

In­sty­tut ba­daw­czy sza­cu­je, że war­tość pol­skie­go ryn­ku wi­na uro­śnie w 2012 r. o ok. 3 proc. Wzrost był­by wyż­szy, gdy­by nie fakt, że ten seg­ment ryn­ku cią­gną w dół co­raz mniej po­pu­lar­ne wi­na owo­co­we.

Zda­niem Ro­ber­ta Ogó­ra, pre­ze­sa gru­py Am­bra, czo­ło­wej fir­my wi­niar­skiej w Pol­sce w 2012 r., a tak­że w ko­lej­nych la­tach, w Pol­sce po­win­na ro­snąć sprze­daż win spo­koj­nych, czy­li kla­sycz­nych win gro­no­wych. – Za­kła­da­my, że po­pyt na nie bę­dzie rósł w tem­pie 5 – 10 proc. rocz­nie. Ten sce­na­riusz nie za­kła­da jed­nak ewen­tu­al­nych tur­bu­len­cji ryn­ko­wych, ja­kie mo­że przy­nieść po­głę­bie­nie się kry­zy­su go­spo­dar­cze­go – mó­wi „Rz" Ro­bert Ogór.

Do­da­je, że tak jak do tej po­ry sprze­daż Am­bry ma ro­snąć w tem­pie szyb­szym od śred­niej ryn­ko­wej. Sza­cu­je, że w cią­gu 11 mie­się­cy te­go ro­ku sprze­daż win spo­koj­nych uro­sła w Pol­sce o ok. 6 proc. W tym cza­sie Am­bra po­pra­wi­ła swo­ją sprze­daż o 8 – 9 proc.

– Ty­po­wą ce­chą ryn­ku wi­na jest du­ża licz­ba pro­duk­tów. W Pol­sce jest on we wcze­snej fa­zie roz­wo­ju, dla­te­go prze­wa­gę da­je roz­po­zna­wal­na mar­ka. W na­szym przy­pad­ku jest to m.in. El Sol – wy­ja­śnia szef Am­bry.

– Swo­je pięć mi­nut na ryn­ku wi­na do­strze­gły w bie­żą­cym ro­ku naj­więk­sze pol­skie sie­ci dys­kon­to­we:?Bie­dron­ka i Lidl, któ­re bar­dzo po­więk­szy­ły ofertę tych pro­duk­tów i prze­pro­wa­dza­ły in­ten­syw­ne ak­cje pro­mo­cyj­ne – zwra­ca uwa­gę Piotr Grau­er, eks­pert fir­my do­rad­czej KPMG. Je­go zda­niem moż­na się spo­dzie­wać, że po­pyt na wi­no bę­dzie rósł w Pol­sce tak­że w ko­lej­nych la­tach.

Szan­sy na szyb­ki roz­wój nie ma­ją już na­to­miast dwa naj­więk­sze seg­men­ty al­ko­ho­li w Pol­sce. Ry­nek pi­wa, któ­re­go war­tość we­dług Eu­ro­mo­ni­to­ra wy­nie­sie w tym ro­ku nie­speł­na 20 mld zł, w przy­szłym ro­ku uro­śnie w uję­ciu ilo­ścio­wym o 1,75 proc. To mniej, niż spo­dzie­wa się bran­ża. Zwią­zek Bro­wa­ry Pol­skie sza­cu­je, że po­pyt na pi­wo, m.in. dzię­ki Eu­ro 2012, zwięk­szy się o 2 – 3 proc. W tym ro­ku bę­dzie o ok. 2 proc. wyż­szy niż rok temu. Ana­li­ty­cy Euromonitora za­kła­da­ją na­to­miast, że do­pie­ro w 2016 ro­ku wiel­kość pol­skie­go ryn­ku pi­wa bę­dzie o ok. 2,5 proc. wyż­sza niż w tym ro­ku.

Eu­ro­mo­ni­tor pro­gno­zu­je, że w przy­szłym ro­ku ku­pi­my 269,4 mln li­trów wód­ki, o nie­ca­ły 1 proc. mniej niż w tym ro­ku. Wy­da­my na nią ok. 13,35 mld zł, wo­bec 13,23 mld zł w tym ro­ku. Zda­niem ana­li­ty­ków tej fir­my po­pyt na wód­kę bę­dzie kur­czył się stop­nio­wo tak­że w ko­lej­nych la­tach. Do 2016 r. spad­nie do po­zio­mu 267,9 mln li­trów rocz­nie. W gó­rę nie­znacz­nie bę­dzie szła na­to­miast war­tość pol­skie­go ryn­ku wód­ki. Za czte­ry la­ta wy­nie­sie 13,56 mld zł. Po­wód? W Pol­sce na po­pu­lar­no­ści prze­sta­ją zy­ski­wać naj­tań­sze mar­ki wó­dek. Zy­sku­ją na­to­miast te ze śred­niej pół­ki ce­no­wej.

W koń­czą­cym się ro­ku prze­zna­czy­my na pi­wo, wód­kę, wi­no i whi­sky – czy­li na naj­po­pu­lar­niej­sze al­ko­ho­le w na­szym kra­ju – nie­mal 38 mld zł – sza­cu­je fir­ma ba­daw­cza Eu­ro­mo­ni­tor In­ter­na­tio­nal. W przy­szłym ro­ku war­tość ryn­ku po­win­na być we­dług jej ana­li­ty­ków o nie­co po­nad 2 mld zł, czy­li pra­wie 6 proc., wyż­sza. Wielkość rynku urośnie w tym cza­sie o 1,45 proc., do 4,2 mld li­trów.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!