W przyszłym roku liczba takich aut zwiększy się blisko trzykrotnie. To pierwsza tego typu oferta na polskim rynku. - Samochody „popracownicze" cieszą się ogromną popularnością nabywców w Europie Zachodniej. W tym roku uruchomiliśmy ich sprzedaż także w Polsce, gdzie na rynku wtórnym nie było jeszcze źródła tak świeżych aut – mówi Maciej Zwiewka, ekspert ds. finansowania samochodów używanych w Volkswagen Bank Polska.
Auta są z tegorocznej produkcji – golf w wersji hatchback, golf variant oraz caddy - przejechały niecałe 9 tys. kilometrów i objęte są gwarancją. Pochodzą z programu Volkswagen Benefit, w ramach którego pracownicy spółek należących do koncernu z Wolfsburga mogą wziąć auto w półroczny leasing, po którym trafia ono do sprzedaży. – W tym roku do końca listopada wydano pracownikom 660 samochodów, do końca roku dojdzie jeszcze 50 aut. W kolejnych latach liczba osób korzystających z programu będzie rosła - powiedział „Rz" Tomasz Tonder, rzecznik marki Volkswagen w importującej auta spółce Kulczyk Tradex.
To oznacza, że wzrośnie także liczba samochodów oferowanych po półrocznym leasingu do sprzedaży. Na razie samochody z Benefitu sprzedawane są przez czterech dealerów Volkswagena. Prócz nich, także w innych salonach marki są jeszcze auta z drugiego programu obejmującego auta używane – Volkswagen Select. To zwykle samochody pozostawiane w rozliczeniu przez klientów kupujących nowe auto. Zanim trafią do sprzedaży, poddawane są rygorystycznej kontroli, obejmującej przeszło sto elementów. – Do programu przyjmujemy tylko takie auta, w których możemy udokumentować przebieg oraz pochodzenie. Nie mogą mieć przejechane więcej niż 150 tys. kilometrów i nie są starsze niż 6 lat – zaznacza Witold Samojluk, sprzedawca samochodów używanych w warszawskim salonie Auto Viva. Auta z programu Select sprzedawane są z gwarancją: roczną lub półroczną, można także sfinansować zakup kredytem bądź leasingiem. Oprocentowanie w VW Bank Polska zależy od wieku auta: w przypadku aut do roku jest to 4,99 proc., od 1 roku do 4 lat – 6,99 proc., natomiast od 4 do 8 lat – 8,49 proc. Używane auta można także kupić w kredycie 50/50.
Sprzedaż aut używanych w salonach dilerskich stale rośnie, mimo spadku sprzedaży samochodów nowych, jak i używanych w autokomisach. General Motors Poland, który w salonach Opla prowadzi od pięciu lat program sprzedaży aut używanych „G2", w pierwszych trzech kwartałach odnotował wzrost prawie 40-procentowy. – Klient może kupić auto objęte gwarancją, które może mieć do 8 lat i do 180 tys. kilometrów przebiegu – wyjaśnia Tomasz Bujak, szef programu G2. Do gwarancji dochodzi jeszcze usługa assistance i możliwość kredytowania zakupu.
Od 10 lat używane auta oferuje Peugeot. - Sprzedalibyśmy ich dużo więcej, gdybyśmy je tylko mieli – twierdzi Jacek Gierc, kierownik działu używanych samochodów w Peugeot Polska. W połowie grudnia importer sprzedał w ramach programu 15-tysięczny samochód. Większość pojazdów sprowadzana jest przez Peugeot Polska z Francji i następnie rozdzielana na sieć dilerską. Gwarancja występuje w dwóch odmianach: premium - obejmująca samochody do 5 lat i z przebiegiem do 100 tys. kilometrów oraz comfort – do 8 lat i przebiegu do 150 tys. kilometrów.