Toyota zwiększy o 20 proc. produkcję

Największy japoński producent pojazdów przewiduje w nowym roku wzrost sprzedaży o 20 proc. do rekordowych 8,48 mln głównie na wschodzących rynkach

Publikacja: 22.12.2011 13:54

Toyota zwiększy o 20 proc. produkcję

Foto: Bloomberg

Kończący się rok był zły z powodu podwójnego kataklizmu  w marcu: trzęsienia ziemi i tsunami w Japonii oraz powodzi w Tajlandii. Sprzedaż Toyoty zmalała o 6 proc. do  7,9 mln pojazdów trzech marek (Toyota, Daihatsu, Hino) i do 7,05 mln samej Toyoty, co oznacza, że japońskiemu gigantowi nie uda się utrzymać prymatu na świecie i ustąpi miejsca General Motors i Volkswagenowi.

Toyota może w 2012 r. odzyskać pierwsze miejsce największej grupy samochodowej na świecie, bo  gromadzi już zapasy i materiały do produkcji w związku z spodziewanym wzrostem popytu oraz zwieksza moce produkcyjne w Argentynie, Chinach, Brazylii i Indonezji.

W 2012 r. zamierza sprzedać 8,48 mln aut Toyoty, Lexusa i Sciona oraz zwiększyć łączną produkcje niemal o jedną czwartą do rekordowych 8,65 mln sztuk.  W Japonii sprzedaż powinna dojść do 1,53 mln szt., a produkcja do 3,4 mln. Plany na 2013 r. mówią o sprzedaży 8,95 mln sztuk oraz produkcji 8,98 mln.

Rzeczniczka grupy Amiko Tomita przyznała że założenia produkcyjne na 2012 r. są ambitne, bo większe od  rekordu 8,53 mln sztuk osiągniętego w 2007 r., przed kryzysem. Podobnie jest z planami sprzedaży, także większej niż w rekordowym 2007 r., gdy osiągnięto 8,43 mln sztuk.

- Za tymi liczbami kryje  się jednak inna wizja niż w czasie 2007 r. – dodała. -  Zwrócimy większą uwagę na wschodzące rynki. Nasza globalna wizja przewiduje większe zrównoważenie działalności  w różnych regionach w porównaniu z 2007 r., kiedy firma skupiła się na Japonii, Ameryce Płn. i Europie – wyjaśniła.

Toyota zwiększyła już moce produkcyjne w Argentynie o ponad 40 proc. do 92 tys. pojazdów, których większość eksportuje do Brazylii  i innych krajów regionu. Ogłosiła tez plany budowy nowego zakładu w Indonezji, gdzie chce zwiększyć produkcję do 180 tys. w 2013 r., z kolei fila w Indiach zlokalizowana  kolo Bangalore zamierza niemal podwoić produkcję do 310 tys. w 2013 r.

W 2011 r. produkcję uniemożliwiły trzęsienie ziemi i tsunami w Japonii, dezorganizując system dostaw podzespołów w Japonii i w montowniach Toyoty na świecie. Długotrwała powódź w Tajlandii utrudniła jeszcze bardziej sytuację. Toyota odczula tez rekordowo wysoki kurs jena do dolara, co pozbawiło jej zysków z produkcji poza Japonią. W całym roku finansowym spodziewa się wiec zysku 180 mld jenów (2,3 mld dol.), o 54 proc. mniejszego wobec prognozy  z sierpnia, sprzed powodzi.

Po 9 miesiącach General Motors sprzedał 6,79 mln pojazdów (+9,2 proc.) i jeśli utrzyma to tempo, to w całym roku przekroczy 9 mln zgodnie z planami. Volkswagen zanotował po 11 miesiącach skok sprzedaży o 11 proc. do 7,51 mln sztuk i spodziewa się w całym roku ponad 8 mln.

afp, reuters, p.r.

Kończący się rok był zły z powodu podwójnego kataklizmu  w marcu: trzęsienia ziemi i tsunami w Japonii oraz powodzi w Tajlandii. Sprzedaż Toyoty zmalała o 6 proc. do  7,9 mln pojazdów trzech marek (Toyota, Daihatsu, Hino) i do 7,05 mln samej Toyoty, co oznacza, że japońskiemu gigantowi nie uda się utrzymać prymatu na świecie i ustąpi miejsca General Motors i Volkswagenowi.

Toyota może w 2012 r. odzyskać pierwsze miejsce największej grupy samochodowej na świecie, bo  gromadzi już zapasy i materiały do produkcji w związku z spodziewanym wzrostem popytu oraz zwieksza moce produkcyjne w Argentynie, Chinach, Brazylii i Indonezji.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!