Lokalne piwa nadal zyskują

W 2011 r. regionalne browary zwiększą sprzedaż o niemal 10 proc.

Publikacja: 30.12.2011 05:00

W Polsce najpopularniejszymi piwami są lagery. Wybierają je najczęściej także te osoby, które kupują

W Polsce najpopularniejszymi piwami są lagery. Wybierają je najczęściej także te osoby, które kupują regionalne trunki.

Foto: Rzeczpospolita

– Z na­szych naj­now­szych sza­cun­ków wy­ni­ka, że śred­ni wzrost sprze­da­ży piw lo­kal­nych pro­du­cen­tów mo­że zbli­żyć się do 10 proc. – mó­wi „Rz" An­drzej Ol­kow­ski, pre­zes Związ­ku Re­gio­nal­nych Bro­wa­rów Pol­skich.

To znacz­nie lep­szy wy­nik, niż za­no­tu­je ca­ły ry­nek, zdo­mi­no­wa­ny przez kon­cer­ny. Zwią­zek Bro­wa­ry Pol­skie sza­cu­je, że w tym ro­ku łącz­na sprze­daż pi­wa  uro­śnie w na­szym kra­ju o ok. 2 proc.

Pi­wa re­gio­nal­ne, choć na­dal ma­ją tyl­ko 5 – 6 proc. udzia­łów w pol­skim ryn­ku, od­bie­ra­ją co­raz wię­cej kon­su­men­tów du­żym fir­mom. W ba­da­niu fir­my ARC Ry­nek i Opi­nia, do któ­re­go do­tar­ła „Rz" 47 proc. osób przy­zna­ło, że pi­cie przez nie piw re­gio­nal­nych po­wo­du­je, iż spo­ży­wa­ją mniej trun­ków pro­du­ko­wa­nych przez kon­cer­ny. 5 proc. py­ta­nych za­de­kla­ro­wa­ło, że nie pi­je już piw ma­so­wych.

ARC Ry­nek i Opi­nia zro­bi­ło ba­da­nie na prze­ło­mie paź­dzier­ni­ka i li­sto­pa­da. Fir­ma prze­py­ta­ła 1000 miesz­kań­ców du­żych miast, któ­rzy co naj­mniej raz w mie­sią­cu pi­ją pi­wa re­gio­nal­ne.

– Pol­ski ry­nek pi­wa jest już doj­rza­ły i kon­su­men­ci od­czu­wa­ją prze­syt stan­dar­do­wą ofer­tą du­żych kon­cer­nów. Dla­te­go co­raz czę­ściej po­szu­ku­ją no­wych ga­tun­ków i ma­rek pi­wa – mó­wi Aga­ta Tka­czyk, eks­pert­ka z ARC Ry­nek i Opi­nia. – Fakt, że kon­su­men­ci spo­ży­wa­ją­cy pi­wo re­gio­nal­ne rza­dziej się­ga­ją po pi­wa du­żych bro­wa­rów, mo­że być sy­gna­łem dla kon­cer­nów, aby róż­ni­co­wać ofer­tę – do­da­je.

W tym ro­ku dzie­sięć no­wych piw wpro­wa­dzi­ła gru­pa Ży­wiec, wi­ce­li­der pol­skie­go ryn­ku pi­wa (obec­nie ma ich 30). Wśród nich są pi­wa nie­pa­ste­ry­zo­wa­ne, koź­lak i psze­nicz­ne.

O ten ostat­ni ga­tu­nek pi­wa swo­ją ofer­tę roz­sze­rzy­ła w tym ro­ku tak­że Kom­pa­nia Pi­wo­war­ska, li­der bran­ży.

– W Pol­sce nie ma już miej­sca na no­we la­ge­ry. Przy tak du­żym na­sy­ce­niu ryn­ku każ­de ko­lej­ne pi­wo ja­sne peł­ne ode­bra­ło­by udzia­ły tym ist­nie­ją­cym. Dla­te­go du­że fir­my, chcąc się roz­wi­jać, mu­szą in­we­sto­wać w pi­wa ni­szo­we – uwa­ża pi­wo­znaw­ca Ma­ciej Chołdrych.

Je­go zda­niem Pol­ska pój­dzie w śla­dy ta­kich kra­jów jak Niem­cy czy Bel­gia, gdzie ofer­ta piw jest znacz­nie bo­gat­sza. Zmia­ny te nie ozna­cza­ją jed­nak, że ulu­bio­nym ga­tun­kiem pi­wa Po­la­ków prze­sta­nie być ja­sne peł­ne. Obec­nie na­le­ży do nie­go po­nad 90 proc. ryn­ku. Udzia­ły la­ge­rów bę­dą jed­nak stop­nio­wo się kur­czyć.

Z ba­dań ARC Ry­nek i Opi­nia wy­ni­ka, że ja­sne peł­ne jest naj­czę­ściej wy­bie­ra­ne tak­że przez oso­by pi­ją­ce re­gu­lar­nie pi­wa re­gio­nal­ne (60 proc. wska­zań).

– Pi­wa te są Po­la­kom naj­le­piej zna­ne, dla­te­go za­czy­na­ją od nich, pró­bu­jąc pi­wa bro­warów re­gio­nal­nych. Do­pie­ro póź­niej się­ga­ją po pi­wa ciem­ne czy psze­nicz­ne – mó­wi Chołdrych.

Po­dob­nie jest z whi­sky czy wi­na­mi. Kon­su­men­ci się­ga­ją­cy po nie po raz pierw­szy wy­bie­ra­ją zna­ne mar­ki.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

Polska w europejskiej czołówce

W tym roku sprzedaż piwa sięgnie w Polsce 35 mln hl. Spożycie na takim poziomie daje nam czwarte miejsce w Europie. Wyprzedzają nas tylko Niemcy, Wielka Brytania i Hiszpania. Pod względem produkcji Polska jest obecnie trzecim krajem na Starym Kontynencie. Więcej piwa niż my wytwarzają Niemcy oraz Wielka Brytania. Ostatnie dwa lata nie były udane dla producentów piwa w Polsce. W 2009 r. jego sprzedaż zmalała o ponad 4 proc. W ubiegłym roku poszła w górę o 0,7 proc. Związek Browary Polskie szacuje, że w 2012 r. popyt na piwo pójdzie w górę o 2 – 3 proc. Wzrostu sprzedaży na poziomie 2 proc. spodziewa się firma badawcza Euromonitor International. Większego pozytywnego wpływu Euro 2012 na konsumpcję piwa oczekuje instytut International Wine & Spirits Research. Według niego w 2012 r. sprzedaż piwa urośnie o ok. 13 proc.

– Z na­szych naj­now­szych sza­cun­ków wy­ni­ka, że śred­ni wzrost sprze­da­ży piw lo­kal­nych pro­du­cen­tów mo­że zbli­żyć się do 10 proc. – mó­wi „Rz" An­drzej Ol­kow­ski, pre­zes Związ­ku Re­gio­nal­nych Bro­wa­rów Pol­skich.

To znacz­nie lep­szy wy­nik, niż za­no­tu­je ca­ły ry­nek, zdo­mi­no­wa­ny przez kon­cer­ny. Zwią­zek Bro­wa­ry Pol­skie sza­cu­je, że w tym ro­ku łącz­na sprze­daż pi­wa  uro­śnie w na­szym kra­ju o ok. 2 proc.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się