UOKiK: zmowa cenowa na rynku mięsa

Producent wędlin JBB z dystrybutorami Bruno Tassi, Jakomex oraz Makton ustalał ceny odsprzedaży swoich produktów. UOKiK wymierzył im łączną karę w wysokości niemal 5 mln zł. Grzywny, za ujawnienie zmowy, nie zapłaci tylko Makton

Publikacja: 11.01.2012 11:45

UOKiK: zmowa cenowa na rynku mięsa

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Porozumienie między firmą mięsną JBB i dystrybutorami trwało ono od stycznia 2007 r. do lutego 2009 r. Z ustaleń UOKiK wynika, że podczas spotkania przedstawicieli spółek  podpisano notatkę, w której dystrybutorzy zobowiązali się do stosowania cen sztywnych hurtowej odsprzedaży wyrobów mięsnych JBB. Inicjatorem porozumienia był producent wędlin.

Informacje o zmowie Urząd uzyskał m.in. podczas kontroli z przeszukaniem w siedzibach przedsiębiorców, a także od jednego z uczestników porozumienia – spółki  Makton, która postanowiła skorzystać z programu łagodzenia kar (leniency). W trakcie postępowania przekazała m.in. wiadomości elektroniczne świadczące o zmowie, zestawienie stosowanych cen sprzedaży i zakupu oraz marż na produkty JBB, a także przedstawiła informacje dotyczące charakteru i mechanizmu działania porozumienia. Ponieważ dostarczone dowody w istotny sposób przyczyniły się do wydania decyzji, a przedsiębiorca nie był inicjatorem porozumienia, współpracował w trakcie postępowania oraz zaniechał udziału w zmowie — prezes UOKiK odstąpiła od nałożenia na Makton sankcji finansowej. Na pozostałych uczestników porozumienia nałożone zostały kary w łącznej wysokości sięgającej 4,9 mln zł.  JBB zapłaci ok. 2,76 mln zł, Bruno-Tassi  prawie 1,8 mln zł, a Jakomex niemal 310 tys. zł.

UOKiK poinformował, że praktykę ustalania cen ze swoimi partnerami handlowymi stosowała również spółka Roland Polska. Jest to dystrybutor sprzętu muzycznego wytwarzanego przez japońską spółkę Roland Corporation pod markami: Roland, Boss, Rodgers i Cakewalk. W tym przypadku osoby kupujące sprzęt muzyczny drogą elektroniczną straciły możliwość nabycia produktów taniej niż po ustalonych z dystrybutorami cenach odsprzedaży.

Roland Polska, co najmniej od maja 2008 r. ustalał z dystrybutorami minimalne ceny odsprzedaży swoich produktów w Internecie. Ponadto spółka aktywnie kontrolowała stosowanie przez dystrybutorów ustalonych przez nią cen. Wiele dowodów w tej sprawie, m.in. korespondencja elektroniczna pomiędzy spółką Roland Polska i jej partnerami handlowymi zostały zebrane podczas kontroli z przeszukaniem przeprowadzonej przez UOKiK.

Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencje na spółkę Roland Polska została nałożona kara w wysokości niemal 220 tys. zł. Ponadto prezes UOKiK nakazała zaprzestanie niedozwolonych działań.

Za wykrytą przez UOKiK zmową cenową stoi także spółka Rational, przedstawiciel na rynek polski producenta pieców konwekcyjno-parowych marki Rational. Używane są one do przygotowania posiłków w zbiorowym żywieniu, m.in. w restauracjach, barach czy hotelach. Jak ustalił UOKiK, od listopada 2009 r. do października 2011 r. spółka zobowiązywała swoich dystrybutorów do dalszej odsprzedaży produktów po cenach minimalnych. Rational monitorował działania swoich partnerów handlowych, reagując w przypadku stosowania cen innych niż ustalone. Za niedozwolone działania spółka otrzymała ok. 277 tys. zł kary.

Opisane decyzje nie są prawomocne. Przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Urząd wyjaśnia, że zmowy cenowe przedsiębiorców należą do najpoważniejszych naruszeń konkurencji. Mogą być zawierane zarówno pomiędzy konkurentami, jak i przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu (np. producentem i dystrybutorami). Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grożą sankcje finansowe, sięgające maksymalnie 10 proc. przychodu przedsiębiorcy w roku poprzedzającym wydanie decyzji. Dotkliwych kar można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar (leniency). Podmiot, który zdecyduje się na współpracę z UOKiK, m.in. dostarczy dowody na istnienie kartelu, nie był jego inicjatorem i zaprzestał niedozwolonych działań może liczyć nawet na całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej.

- Firma jest zarządzona zgodnie z najwyższymi normami etycznymi, przestrzega kodeksu dobrych praktyk i prowadzi biznes z poszanowaniem rynku. Centrum Mięsne Makton uwzględnia w swojej strategii rozwoju działania społecznie odpowiedzialne. Wyrazem tego jest współpraca z UOKiK w trakcie postępowania dotyczącego wydarzeń z 2007 r. – napisał w komentarzu przysłanym do „Rz" Dariusz Formela, prezes Maktonu oraz członek zarządu PKM Duda.

Porozumienie między firmą mięsną JBB i dystrybutorami trwało ono od stycznia 2007 r. do lutego 2009 r. Z ustaleń UOKiK wynika, że podczas spotkania przedstawicieli spółek  podpisano notatkę, w której dystrybutorzy zobowiązali się do stosowania cen sztywnych hurtowej odsprzedaży wyrobów mięsnych JBB. Inicjatorem porozumienia był producent wędlin.

Informacje o zmowie Urząd uzyskał m.in. podczas kontroli z przeszukaniem w siedzibach przedsiębiorców, a także od jednego z uczestników porozumienia – spółki  Makton, która postanowiła skorzystać z programu łagodzenia kar (leniency). W trakcie postępowania przekazała m.in. wiadomości elektroniczne świadczące o zmowie, zestawienie stosowanych cen sprzedaży i zakupu oraz marż na produkty JBB, a także przedstawiła informacje dotyczące charakteru i mechanizmu działania porozumienia. Ponieważ dostarczone dowody w istotny sposób przyczyniły się do wydania decyzji, a przedsiębiorca nie był inicjatorem porozumienia, współpracował w trakcie postępowania oraz zaniechał udziału w zmowie — prezes UOKiK odstąpiła od nałożenia na Makton sankcji finansowej. Na pozostałych uczestników porozumienia nałożone zostały kary w łącznej wysokości sięgającej 4,9 mln zł.  JBB zapłaci ok. 2,76 mln zł, Bruno-Tassi  prawie 1,8 mln zł, a Jakomex niemal 310 tys. zł.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?