Czy Intel podbije rynek smartfonów?

Pierwsze telefony z procesorami Intela pokazały Motorola i Lenovo. Producent spóźnił się z nimi o jakieś dwa lata. Czy nadrobi straty?

Publikacja: 11.01.2012 14:55

Czy Intel podbije rynek smartfonów?

Foto: AFP

Po nieudanym związku z Nokią Intel, światowy lider branży mikroprocesorów, z dwuletnim poślizgiem wkracza ze swoimi komponentami na rynek smartfonów. Zawierają je zaprezentowane w tym tygodniu nowe modele Motoroli i Lenovo, a spodziewany jest również telefon LG.

Szykuje się ostra walka, bo producenci procesorów do smartfonów mają ugruntowaną pozycję w branży i nie zamierzają oddać rynku nowemu graczowi. Sprzedaż smartfonów w 2011 roku urosła o niemal 60 proc. względem poprzedniego roku, a i w tym roku spodziewany jest ponad 30-proc. wzrost. Jest więc o co walczyć.

Niebezpieczne związki

Intel ma w ręku 80 proc. udziałów w światowym rynku mikroprocesorów, ale nie obejmuje to błyskawicznie rosnącej branży smartfonów. Amerykański koncern już dwa lata temu chciał wprowadzić do smartfonów swoje mikroprocesory. W tym celu zawarł sojusz z fińską Nokią, wraz z którą opracował również system operacyjny do telefonów komórkowych o nazwie MeeGo. Nokia po wypuszczeniu zaledwie jednego, notabene dobrze przyjętego, telefonu z tym systemem, porzuciła jednak Intela dla innego potężnego partnera – Microsoftu.

- Doszliśmy do wniosku, że trzeba postawić na jedną silną platformę mobilną z wąskim portfolio dobrze przemyślanych produktów – powiedział „Rz" Waldemar Sakałus, wiceprezes Nokii odpowiedzialny za partnerstwo z Microsoftem. - Rozwijanie drugiego systemu, MeeGo, który tworzyliśmy wspólnie z Intelem, nie mieściło się w tej strategii, dlatego zdecydowaliśmy się je zarzucić.

- Partnerstwo z Nokią i powiązanie z tą firmą projektu systemu operacyjnego MeeGo było błędem - przyznał w maju ubiegłego roku Paul Otellini, prezes Intela, dodając, że zdarzenie to było jednym z powodów, dla których dominująca w tradycyjnych komputerach firma wprowadzi na rynek procesory do smartfonów dopiero w 2012 roku.

Umizgi do Google'a

Podczas trwających właśnie targów Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas ogłoszone zostały nowe wieloletnie partnerstwa strategiczne Intela. Tym razem nauczony doświadczeniem producent postawił na dwóch partnerów: amerykańską Motorolę oraz chińskie Lenovo będące drugim na świecie producentem komputerów PC. W Chinach (a niedługo potem i w USA) smartfon z chipsetem Intela ma się znaleźć w sprzedaży w drugim kwartale tego roku, zaś Motorola wypuści swój model z tym komponentem w drugiej połowie roku. Oba mają korzystać z systemu operacyjnego Android, należącego do Google'a, podobnie jak Motorola.

Mobilne procesory Intela noszące nazwę Medfield to przystosowana do urządzeń przenośnych wersja komponentów wykorzystywanych w komputerach. Przy ich projektowaniu położono w nich duży nacisk na energooszczędność, a Intel zapewnia, że i pod innymi względami wypadaja one dobrze na tle konkurencyjnych chipsetów.

Nie są to jednak pierwsze tego typu komponenty Intela na rynku. Rok temu podczas CES koreański producent LG pokazał telefon GW990 zawierający procesor Intel Atom Moorestown. Aparat nie został jednak wprowadzony na rynek, co uzasadniono „brakiem wystarczającej wartości rynkowej". W tym roku LG ma ponownie zaatakować rynek telefonem z nowszą wersją procesora Intela oraz z systemem Android.

- Zamierzamy bardzo blisko współpracować z Google'em i Motorolą i jesteśmy przekonani, że rzeczy, które wspólnie zrobimy, będą unikalne – powiedział Dave, Whalen, wiceprezes Intel Architecture Group. – To wieloletnia, wieloproduktowa strategia obejmująca zarówno smartfony, jak i tablety.

Czy to się sprawdzi? Analitycy ostrożnie odpowiadają: zobaczymy.

- Wygra platforma o największych możliwościach – mówi Bill Calder, rzecznik Intela.

 

Tomasz Klekowski, dyrektor Intela na region Europy Centralnej i Wschodniej

Intel dokładnie analizuje trendy rynkowe. Naszym zdaniem w segmencie urządzeń mobilnych mamy do czynienia z maratonem, a nie sprintem. Cały czas znajdujemy się we wczesnej fazie rozwoju segmentu mobilnego. Inwestycje Intela w tym obszarze dotyczą zarówno platformy sprzętowej, oprogramowania, procesu technologicznego, a także ekosystemu. Uważamy, że takie podejście w dłuższej perspektywie przyczyni się do naszego sukcesu.

W 2012 roku do konsumentów trafią pierwsze produkty z nowymi układami Intela dla smaftfonów, mamy także klarowny plan dalszego rozwoju technologii dla tego segmentu. Koncentrujemy się na rozwiązaniach, technologiach, które poprawią przyjemność użytkowania smatfonów przez użytkowników. Nasza współpraca z Lenovo i Motorola Mobility pomogą nam w ustanowieniu w 2012 roku stabilnej pozycji procesorów Intela w segmencie smartfonów i będzie to solidny fundament do działań w kolejnych latach.

Po nieudanym związku z Nokią Intel, światowy lider branży mikroprocesorów, z dwuletnim poślizgiem wkracza ze swoimi komponentami na rynek smartfonów. Zawierają je zaprezentowane w tym tygodniu nowe modele Motoroli i Lenovo, a spodziewany jest również telefon LG.

Szykuje się ostra walka, bo producenci procesorów do smartfonów mają ugruntowaną pozycję w branży i nie zamierzają oddać rynku nowemu graczowi. Sprzedaż smartfonów w 2011 roku urosła o niemal 60 proc. względem poprzedniego roku, a i w tym roku spodziewany jest ponad 30-proc. wzrost. Jest więc o co walczyć.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca