Dilerzy borą się za sprzedaż aut używanych

W autoryzowanych salonach Opla sprzedaż używanych aut z gwarancją wzrosła w ub. roku o blisko 40 proc. U Volkswagena – dwukrotnie.

Publikacja: 11.01.2012 15:29

Dilerzy borą się za sprzedaż aut używanych

Foto: Fotorzepa, Artur Nowak

Gdy chętnych na nowe samochody brakuje, dynamicznie rośnie popyt na auta używane, ale sprzedawane przez autoryzowanych dilerów. Takie kontrolowane pod względem technicznym auta, z gwarancją, oferowane są w ramach specjalnych programów, do których przystępuje coraz więcej salonów. Nic dziwnego: w Oplu, który swój program „G2" prowadzi już szósty rok, w ubiegłym roku sprzedano blisko 1,8 tys. aut z drugiej ręki. – To 40-procentowy wzrost w porównaniu do roku 2010. Liczę, że w roku obecnym sprzedaż zwiększy się do nawet 2 tys. aut – powiedział „Rz" Tomasz Bujak, szef programu G2 w General Motors Poland.

Peugeot Polska który swój program „Peugeot używany gwarantowany" uruchomił 6 lat temu, niedawno sprzedał 15-tysieczne auto. W ub. roku sprzedaż przekroczyła 2,6 tys. sztuk i była wyższa o jedną czwartą niż rok wcześniej. Jeszcze większy, blisko dwukrotny wzrost uzyskał Volkswagen w ramach oferty „Volkswagen Select". Według Tomasza Tondera, szefa PR marki Volkswagen w firmie Kulczyk Tradex, w kolejnych latach należy oczekiwać dalszych dużych wzrostów sprzedaży, m.in. dzięki programom aut dla pracowników VW, które później będą trafiały do salonów. W końcu ub. roku do dilerów trafiło przeszło trzysta używanych volkswagenów, którymi przez pół roku jeździli pracownicy polskich spółek Volkswagen AG. Natomiast w tym roku liczba takich aut zwiększy się blisko trzykrotnie.

Ze sprzedażą aut używanych ruszą wkrótce kolejni importerzy. W drugiej połowie roku swój program i-Best uruchomi Hyundai Motor Poland (HMP). Koreański producent właśnie wprowadza i-Best w innych krajach europejskich. – Jednym z naszych najważniejszych celów jest zwiększenie sprzedaży flotowej. Chcemy więc przygotować się do sytuacji, gdy coraz więcej aut po zakończeniu eksploatacji we flotach zacznie trafiać do sieci w celu odsprzedaży – mówi Katarzyna Kaszubkiewicz z HMP.

Pod koniec roku uruchomiony zostanie program sprzedaży aut używanych w sieci Skody. Od pewnego czasu jest zawieszony, a teraz będzie prawdopodobnie zintegrowany w ramach całej grupy Volkswagena w Polsce.

Nad własnym programem zastanawia się Chevrolet Poland. – Widzimy potrzebę wprowadzenia takiej oferty. Na rynku jest duży popyt na używane auta z salonów – potwierdza  Wojciech Osoś, dyrektor PR w Chevrolet Poland.

Importerzy, którzy już sprzedają używane samochody nie ukrywają, że sprzedaż byłaby zdecydowanie większa, gdyby tylko mieli czym handlować. – Pozyskanie dobrych aut pochodzących z polskich salonów jest trudne, bo na rynku jest ich niewiele – mówi Jacek Giec, kierownik sprzedaży aut używanych w Peugeot Polska. . – Gdybym miał takich samochodów więcej, sprzedałbym wszystko na pniu – dodaje Kazimierz Żytkowicz, diler Forda, właściciel małopolskiej firmy Wikar. Używane auta sprzedaje w ramach własnego programu „Używane OK.", a kupujący mogą skorzystać z gwarancji lub polisy gwarancyjnej, zapewniającej pokrycie kosztów naprawy przez firmę ubezpieczeniową.

Przeszło 2 tys. używanych aut sprzedała w ub. roku największa grupa dilerska w kraju – Grupa PGD.

Rosnący popyt na używane i gwarantowane auta z salonów zbiega się ze spadkiem całego rynku. W autokomisach i na giełdach handel zamiera. Kupujący poszukują aut kosztujących przeciętnie 15 tys. zł, podczas gdy dwa-trzy lata temu było to 20 tys., a nawet więcej. W ub. roku liczba rejestracji sprowadzonych z zagranicy używanych aut zmalała w ujęciu rocznym o prawie 10 proc.

Gdy chętnych na nowe samochody brakuje, dynamicznie rośnie popyt na auta używane, ale sprzedawane przez autoryzowanych dilerów. Takie kontrolowane pod względem technicznym auta, z gwarancją, oferowane są w ramach specjalnych programów, do których przystępuje coraz więcej salonów. Nic dziwnego: w Oplu, który swój program „G2" prowadzi już szósty rok, w ubiegłym roku sprzedano blisko 1,8 tys. aut z drugiej ręki. – To 40-procentowy wzrost w porównaniu do roku 2010. Liczę, że w roku obecnym sprzedaż zwiększy się do nawet 2 tys. aut – powiedział „Rz" Tomasz Bujak, szef programu G2 w General Motors Poland.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Skarbówka ściągnęła z TVN wysoką karę KRRiT za reporaż o Karolu Wojtyle
Biznes
Sieci 5G w Polsce zrównały zasięg
Biznes
System kaucyjny zbudują sprytni, a nie duzi, gracze
Biznes
Praktycznie o przyszłości otwartego oprogramowania. Konferencja Open Source Day 2024 już 18 kwietnia
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes
Są unijne kary za łamanie sankcji wobec Rosji. Więzienie i ogromne grzywny