Jak podaje Urszula Nelken, rzecznik Generalnej Dyrekcji  Dróg Krajowych i Autostrad Bruksela zwróciła już 17,5 mld zł  z poniesionych wydatków na nowe drogi od początku obowiązywania budżetu  na lata 2007 – 2013.

W zeszłym roku, za zrealizowane inwestycje transportowe współfinansowane w ramach rządowego programu Infrastruktura i Środowisko, wysłaliśmy Komisji Europejskiej rachunki na 14,6 mld zł. To o 1,2 mld zł  mniej niż plan założony przez rząd na początku 2011 r.  Po wpłynięciu 5 mld zł, czekamy jeszcze na przelewy na kolejne 3 mld zł. Pieniądze mają trafić do Polski na początku tego roku. Plan na ten rok przewiduje wystawienie Brukseli faktur na 17 mld zł. Może być trudny do zrealizowania.  Drogowcy mogą w tym roku wystąpić o zwrot kolejnych ok. 10 mld zł. Zwroty za inwestycji w nowe tory, które realizuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe mogą trafić do Polskie dopiero w roku 2013.   Polskie Linie Kolejowe, która ma do dyspozycji 19,8 mld zł unijnych dotacji, do tej pory wystawiła Brukseli faktury na ok. 390 mln zł. Zgodnie z podpisanymi już umowami o dofinansowanie  Unia ma dołożyć  7,3 mld zł. To znaczy, że PKP PLK zagospodarowały jedynie 37 proc. dostępnych środków.

W ocenie w Centrum Unijnych Projektów Transportowych znajduje się kolejnych sześć inwestycji kolejowych, które ubiegają się o unijne wsparcie. To lokalne centrum sterowania Malbork i Łódź, tory z Zabrza do Katowic i dwa projekty łódzkie. Łączna kwota dofinansowania to 5 – 6 mld zł. Początek tego  roku ma przynieść podpisanie kolejnych umów na inwestycje w portach lotniczych i transporcie miejskim. Na rozwój tego ostatniego Polska ma do dyspozycji 8,3 mld zł. Miasta zagospodarowały zaledwie 3,5 mld zł, a otrzymały z Brukseli 311 mln zł. Umowę na  kwotę 305 mln zł wsparcia ma podpisać Gdańsk. W kolejce czeka też wniosek Tramwajów Wrocławskich, które ubiegają się o 362 mln zł dotacji, czy umowa o wsparcie Kolei Mazowieckich kwotą 182 mln zł.

Osiem lotnisk znajdujących się na głównych szlakach transportowych ma do dyspozycji 1,45 mld zł wsparcia. Kwota dostępna na inwestycje w infrastrukturę została zagospodarowana w zaledwie 23 proc. KE zwróciła spółkom 188 mln zł z wydanych pieniędzy.