T-Mobile zaczyna spór o hot spoty w Polsce

Analitycy i konkurencja nie zgadzają się z szefem T-Mobile w Polsce, według którego darmowe sieci Wi-Fi w Polsce będą znikać

Aktualizacja: 12.03.2012 01:25 Publikacja: 12.03.2012 01:24

– Za 5 – 6 lat w Polsce nie będzie już darmowych sieci Wi-Fi z dostępem do Internetu – mówił Mirosław Rakowski, prezes Polskiej Telefonii Cyfrowej podczas prezentacji komunikatora Freeyah. Argumentował, że zmianę wymusi rynek, czyli konsumenci. – Ceny będą tak niskie, że nikt nie będzie miał potrzeby, aby przełączać się na Wi-Fi – mówił prezes T-Mobile w Polsce.

Ta wizja dla wielu przedsiębiorców – właścicieli restauracji, kawiarni czy hoteli – oznaczałaby utratę jednego ze sposobów, w jaki przyciągają dziś konsumentów. Według szacunków jednego z operatorów takich miejsc jest w Polsce przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy.

Na szczęście dla nich z opinią prezesa PTC nie wszyscy się zgadzają. – Podstawowym czynnikiem, który motywuje użytkownika do wyboru danej technologii bezprzewodowej, jest przepustowość. W praktycznych zastosowaniach sieci Wi-Fi oferują i będą oferowały większą przepustowość niż sieci komórkowe – wskazuje Grzegorz Bernatek, analityk firmy doradczej Audytel.

– Warto także dodać, że rozwiązania ministacji bazowych w najbliższych latach nie mają szans na komercyjne upowszechnienie. Operatorzy komórkowi nie mają więc skutecznego oręża w ręku do walki z technologiami lokalnych sieci bezprzewodowych – dodaje Bernatek. Zgadza się on wprawdzie, że ceny transmisji danych spadły i jeszcze spadną, ale – uważa – nie wszyscy będą chcieli płacić za usługi operatorom. – Wtedy obecność bezpłatnej sieci Wi-Fi dodatkowo zachęci do skorzystania – przykładowo – z danej restauracji lub hotelu – mówi Bernatek.

5,8 mln hot-spotów ma być na świecie w 2015 r. według Wireless Broadband Alliance

Wi-Fi jest standardem w komputerach przenośnych, w przeciwieństwie do modemów komórkowych. – W przypadku smartfonów i w ich podstawowych zastosowaniach możemy się spodziewać, że użytkownicy korzystający coraz częściej z ryczałtów na usługi transmisji danych przestaną zwracać uwagę na bezpłatne punkty dostępowe. Na razie nie są oni jednakże podstawową grupą docelową dla hot-spotów – mówi Bernatek. Po tej samej stronie barykady co Bernatek stanęła także Telekomunikacja Polska, właściciel sieci Orange. – PTC jest firmą całkowicie zorientowaną mobilnie, więc jej punkt widzenia jest inny niż Grupy TP, która oferuje pełną gamę usług telekomunikacyjnych. Wi-Fi może stopniowo tracić na znaczeniu, ale z drugiej strony postawiony na dostępie światłowodowym będzie zawsze dawał klientowi większą stabilność i rzeczywistą szybkość niż LTE, a ponadto nie będzie miał limitu transferu, co jest i będzie standardem w mobilnym dostępie – zaznacza Wojciech Jabczyński, rzecznik grupy TP.

– Nie zgodziłbym się z tym, że nie będzie darmowych sieci Wi-Fi – mówi Karol Wieczorek z biura prasowego Netii. Z drugiej strony nie wyklucza on, że dla wielu przedsiębiorstw udostępnianie dobrej jakości dostępu do Internetu może być orężem w walce o klientów.

Stacjonarny operator od dwóch tygodni jest partnerem międzynarodowej społeczności Wi-Fi FON. Podczas targów w Barcelonie pokazała urządzenie dostępowe – Netia Spot. Jego posiadacze mogą dzielić się niewykorzystywaną częścią pasma z innymi uczestnikami społeczności FON, uzyskując dostęp do ponad 5 mln hot-spotów na świecie, z czego 100 tys. jest w Polsce.

Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne