Dobre wyniki GM,słabe Opla

Zyski General Motors za pierwszy kwartał wyniosły miliard dolarów. Byłyby wyższe, gdyby nie straty Opla

Publikacja: 03.05.2012 17:30

Dobre wyniki GM,słabe Opla

Foto: Bloomberg

Dodatkowo jeszcze zysk obciążył wydatek 612 mln dolarów na programy emerytalne w Europie. Pierwszy kwartał 2011 przyniósł zysk w wysokości 3,2 mld dol. Przychody w I kwartale 2012 wzrosły o 4 proc. w porównaniu z okresem styczeń-marzec 2011 i wyniosły 37,8 mld dol.

Rok temu jednak w bilansie pojawiły się przychody ze sprzedaży Delphi Automotive. Tym razem większość zysku została wypracowana przez amerykańską część koncernu oraz Chiny. Opel /Vauxhall miały 256 mln dol. straty. Jest to jednak najlepszy wynik europejskiej części GM od II kwartału 2011, kiedy to Oplowi udało się wypracować niewielki zysk.

Perspektywy są jednak nie najgorsze. Wprawdzie powoli słabnie rynek chiński, to jednak nadal popyt na auta GM w tym kraju jest rekordowy. Dan Akerson, prezes GM podkreślił również rosnącą rolę Chevroleta, jako najbardziej dochodowej i najszybciej rozwijającej się marki koncernu. Przy tym największy popyt jest na modele Cruze i Malibu.

Zadowalająca jest sytuacja na rynku amerykańskim, gdzie auta GM średnio podrożały o 300 dol. Przy tym przedstawiciele GM przy każdej okazji przyznają, że znacznie bardziej zależy im na zyskach, niż utrzymaniu za wszelką cenę udziału w rynku.

Akerson nie ukrywa ,że w Europie nadal trwa restrukturyzacja. Trwają negocjacje ze związkami zawodowymi, które mają na celu obniżenie kosztow.Wszystko wskazuje na to,że chodzi o przeniesienie części produkcji z Niemiec i Wielkiej Brytanii najprawdopodobniej do polskiej fabryki w Gliwicach. Na razie jednak Akerson jak ognia unika podania jakichkolwiek konkretów i zapowiada,że nie ma co oczekiwać spektakularnych decyzji.Obniżenie kosztów i zwiększenie sprzedaży w Europie ma się odbywać jego zdaniem metodą „małych kroków". Nieoficjalnie wiadomo ,że rozważane jest zamknięcie jednej, bądź nawet dwóch fabryk i chodzi o brytyjski zakład w Ellesmere Port oraz niemieckie Bochum. GM zamknął już w 2009 roku fabrykę w Antwerpii.

Zeszłoroczne europejskie straty GM wyniosły 747 mln dol. a od roku 1999 stracił łącznie 15 mld dolarów. Prezes GM ujawnił w ubiegłym tygodniu, że drobiazgowe plany dotyczące Opla będą znane „za kilka miesięcy". Osobnym kłopotem GM w Europie jest spadająca sprzedaż Opli i Vauxhalli. Przy europejskim spadku rynku o 7,3 proc, wyniki spółek GM pogorszyły się o 12 proc.

Te straty i mniejszy zysk nie oznacza jednak, że GM jest firmą biedną. Wprost przeciwnie jego zasoby gotówki oraz łatwo zbywalnych obligacji sięgają 32 mld dol.

Dodatkowo jeszcze zysk obciążył wydatek 612 mln dolarów na programy emerytalne w Europie. Pierwszy kwartał 2011 przyniósł zysk w wysokości 3,2 mld dol. Przychody w I kwartale 2012 wzrosły o 4 proc. w porównaniu z okresem styczeń-marzec 2011 i wyniosły 37,8 mld dol.

Rok temu jednak w bilansie pojawiły się przychody ze sprzedaży Delphi Automotive. Tym razem większość zysku została wypracowana przez amerykańską część koncernu oraz Chiny. Opel /Vauxhall miały 256 mln dol. straty. Jest to jednak najlepszy wynik europejskiej części GM od II kwartału 2011, kiedy to Oplowi udało się wypracować niewielki zysk.

Biznes
Chiny wyciągają rękę do USA przed rozmowami. Program Orka opóźniony
Biznes
Letnie wakacje priorytetem. Dokąd pojadą Polacy na urlop i jakie mają obawy?
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach